۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
۹۰ درصد کاهش ارزبری با داخلی‌سازی لوازم جانبی موتورسیکلت| ساخت جعبه‌های حمل موتور سیکلت با استاندارد روز دنیا
یک تولیدکننده لوازم جانبی موتورسیکلت در گفتگو با بازار مطرح کرد

۹۰ درصد کاهش ارزبری با داخلی‌سازی لوازم جانبی موتورسیکلت| ساخت جعبه‌های حمل موتور سیکلت با استاندارد روز دنیا

خادمی، تولیدکننده لوازم جانبی موتورسیکلت با اشاره به اینکه لوازم جانبی ساخته شده در داخل کشور مطابق استانداردهای روز دنیا است گفت: در شرایطی که قیمت جعبه‌های داخلی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است؛ همین لوازم جانبی در خارج از کشور به بیش از ۸۵ میلیون تومان فروخته می شود.

بازار؛ گروه خودرو: فارغ از این روزها که بیماری کرونا در هر نقطه‌ای از این کره خاکی جان مردم را تهدید می‌کند و توصیه می‌شود بیشتر در خانه بمانیم اما طی یکی دو دهه اخیر صنعت گردشگری شکل تازه‌ای به خود بخصوص در ایران گرفته است. به طوری که طی این سال‌ها با توسعه صنعت خودرو آفرودسواران توانسته‌اند به هر نقطه‌ای از طبیعت که قبل‌تر امکان ورود نداشتند حضور یابند و حالا هم که سه سالی می‌شود آفرود با موتورسیکلت آغاز شده و در حال جا افتادن است.

از همین رو به نظر می‌رسد همانطور که قبل‌تر هم کارشناسان بین‌المللی پیش بینی کرده بودند صنعت گردشگری و توریسم به عنوان یکی از صنایع مهم برای کشورهایی چون ایران با محیط‌های طبیعی و بکر و طبیعت متنوع انتخاب شود.

در همین راستا از همین حالا ضمن توسعه شرکت های تولیدکننده لوازم جانبی خودرو؛ برخی شرکت‌ها هم به حوزه تولید لوازم جانبی موتورسیکلت رو آورده اند. لوازم جانبی که به ظاهر شاید برای افرادی که کمتر طعم گردشگری با موتورسیکلت را چشیده باشند عجیب باشد که بتوان از آن درآمدزایی کرد و حتی دست به کاهش ارزبری زد.

در همین راستا برای روشن شدن ظرفیت‌های اقتصادی که در این زمینه وجود دارد به سراغ بابک خادمی، تولیدکننده لوازم جانبی موتورسیکلت رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* به عنوان تولیدکننده لوازم جانبی موتورسیکلت بفرمایید چه محصولاتی را تولید و به بازار ارائه می دهید؟
تقریبا تمام سال‌های عمرم در کار تولید در رشته های مختلف بودم. الان هم مدیر تولید در بخش تولید قطعات مخصوص سفر برای موتورسیکلت چه در بخش امنیتی (گاردهای محافظ) و چه در بخش حمل و نقل (جعبه‌های مخصوص آلومینیومی) که به اصلاح به آن هارد باکس می گویند و برای موتورسیکلت ها ساخته می شوند؛ هستم.

* یکی از ویژگی هایی که این هاردباکس‌ها باید داشته باشند این است که در زمان حرکت یا زمانی که تصادفی رخ می‌دهد نباید امنیت موتور سوار را به خط بندازند، به عنوان تولید کننده می‌توانید از ساختار فنی این جعبه‌ها برایمان بگویید؟
در واقع هارد باکس طراحی شده است که هم کار یک گارد را انجام دهند و هم اینکه از طریق آن بار در مسیر جابه جا شود. در کنار این دو موضوع باید امنیت هم حفظ شود. بنابراین کاری که انجام دادیم این است که محصولات خارجی را بررسی و ایرادات را گرفتیم و بهترین محصول را تولید کردیم و در نهایت با بهره گیری از نقاط قوت برندهای مختلف در محصول داخلی، توانستیم محصولی مطابق استانداردهای روز دنیا را ارائه دهیم.

کاری که انجام دادیم این است که محصولات خارجی را بررسی و ایرادات را گرفتیم و بهترین محصول را تولید کردیم و در نهایت با بهره گیری از نقاط قوت برندهای مختلف در محصول داخلی، توانستیم محصولی مطابق استانداردهای روز دنیا را ارائه دهیم

از ویژگی‌های این جعبه‌ها می توان به این نکته اشاره کرد که در زمان سانحه می شکند و باکس از موتور جدا می شود و مقاومت نمی کند که راکب را از موتور پرت کند. بنابراین این جعبه است که جدا می شود، اما در عین حال که از موتور جدا می شود به طور کامل هم از آن جدا نمی شود که به دره پرت شود. بنابراین می ماند اما نیرو را خالی می کند تا نیروی تصادف به راکب و موتور منتقل نشود.

بنابراین اجازه نمی دهد تنش تصادف باعث جراحت راکب شود. بنابراین اگر الان موتورهای روز را ببینید متوجه این خواهید شد که اکثر قطعات در موتور به شکل خاصی با تکنولوژی های جدید لق نصب شده است اما باز هم مستحکم هستند تا در صورت ضربه انعطاف داشته باشد و نیرو وارده را خالی کنند. ما هم در باکس هایی که تولید کردیم این موضوع را لحاظ کردیم.

۹۰ درصد کاهش ارزبری با داخلی‌سازی لوازم جانبی موتورسیکلت| ساخت جعبه‌های حمل موتور سیکلت با استاندارد روز دنیا

* اشاره کردید که محصولی که تولید کردید مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شده‌اند، تاکنون تست خاصی را هم بر روی آن انجام داده اید؟
همانطور که اشاره کردم برای طراحی و ساخت این جعبه‌ها از نقاط قوت و ضعف محصولات خارجی بهره برده‌ایم اما در خصوص تست‌ها باید بگویم که به عنوان یک موتور توریسم خودمان در مسافت‌های طولانی از این وسایل استفاده و آن‌ها را امتحان می کنیم.

برای مثال سال گذشته ۱۸ هزار کیلومتر را به موتور سیکلت و همین تجهیزات به سفر رفتم. بنابراین تجهیزاتی که به موتور سواران ارائه می دهیم را تست می کنیم و این طور نیست که فقط یک وسیله ساخته شود و به فروش برسد. از همین رو می‌توانیم ادعا کنیم که بی ایراد ترین و کامل ترین جعبه را داریم که اکنون به تولید انبوه رسیده است.

* ظرفیت تولیدتان چقدر است و بازار چقدر پذیرای این وسایل جانبی است؟
هنوز در ایران برای چنین محصولاتی بازار گسترده‌ای ایجاد نشده و مردم به تازگی در حال آشنایی با آن هستند. از طرفی هم با توجه به تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران هنوز شرایط صادرات هم فراهم نیست. بنابراین اکنون در حد توانی که در داخل هست ماهانه ۱۰۰ دستگاه گارد و ۵۰ عدد باکس را تولید می کنیم اما این ظرفیت به راحتی قابل افزایش است. یعنی اگر بازار به سمت گردشگری موتوری هدایت شود به راحتی می توانیم ظرفیت را تا ۱۰ برابر افزایش دهیم.

این جعبه‌ها در سه رنگ سفید، مشکلی و نقره ای تولید می شوند. سفید و مشکلی ۷ میلیون و ۹۰۰ قیمت دارند. بهای جعبه نقره‌ای هم ۸ میلیون و ۱۰۰ است که مشابه خارجی این محصولات بالای ۸۵ میلیون تومان است. یعنی قیمت این باکس‌ها را به ۱۰ درصد نمونه خارجی رسانده ایم

البته همانطور که اشاره شد قطعات بسیاری را در کشور تولید می کنیم اما باکس و گارد بیشتر شناخته شده است. این جعبه‌ها هم در سه رنگ سفید، مشکلی و نقره ای تولید می شوند. سفید و مشکلی ۷ میلیون و ۹۰۰ قیمت دارند. بهای جعبه نقره‌ای هم ۸ میلیون و ۱۰۰ است که مشابه خارجی این محصول ۸۵ میلیون تومان است. یعنی قیمت این باکس‌ها را به ۱۰ درصد نمونه خارجی رسانده ایم. ظرفیت آن ها هم در باکس های جانبی هر کدام ۴۵ لیتر، باکس مرکزی نیز ۶۵ لیتر است. نصب آن ها هم به نحوی است که هر کسی با یک آچار می‌تواند آن را بر روی موتور متصل کند.

محافظ ‌ها را هم برای موتور ساخته ایم به نحوی که تمام قسمت‌های آسیب پذیر مثل فلپ‌های موتور، زانو و پای راکب کاملا پوشیده می شود و هیچگونه برخورد و تصادفی ایجاد نخواهد شد. البته پیش آمده که سانحه هم داشته ایم و هیچ گونه آسیبی به راکب وارد نشده است.

* در تولید با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
امروز در زمینه تولید به جایی رسیده ایم که می خواهیم به دولت بگوییم که «ما را به خیر تو امید نیست؛ شر مرسان» یعنی هیچ حمایتی از دولت نمی خواهیم، فقط ما را آزار ندهند و برایمان مانع تراشی نکنند؛ جوانان از ورق آلومینیوم باکس، از ورق استیل اجاق، لوستر و غیره را تولید می‌کنند فقط در صورتی که دولت تولیدکنندگان را رها کند.

* با موتور سیکلت سازان برای همکاری مشترک گفت و گویی نداشته اید؟
درحال مذاکره با تولیدکنندگان مطرح کشور هستیم و امیدداریم در این بخش هم همکاری مشترک خوبی ایجاد شود.

کد خبر: ۷۸٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha