۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
زیرساخت‌های مالیاتی فضای مجازی فراهم نیست
کارشناس مسائل اقتصادی:

زیرساخت‌های مالیاتی فضای مجازی فراهم نیست

خسروی آدینه‌وند، کارشناس اقتصادی گفت: ما دستورالعمل و زیرساخت مناسب برای دریافت مالیات از فعالان فضای مجازی (اینفلوئنسرها) در کشور نداریم.

به گزارش بازار، بهزاد خسروی آدینه‌وند با اشاره به این که نبود قوانین و زیرساخت‌های لازم برای دریافت مالیات سبب ایجاد راه‌های گریز فراوان برای فعالان فضای مجازی شده است افزود: اگر ما بخواهیم با وضع قوانین موجود فضای مجازی را کنترل کنیم این اشخاص می‌توانند در خارج از کشور فضای مجازی خود را راه اندازی کرده و فعالیت کنند در حالی که ما دسترسی به آن‌ها نخواهیم داشت.

وی با بیان این که قوانین اتحادیه اروپا برای فعالان فضای مجازی همه راه‌های فرار از پرداخت کردن مالیات را بسته است ادامه داد: در اتحادیه اروپا فعالان فضای مجازی در هر کشوری از جهان که باشند قوانین مناسب مالیاتی برای آن‌ها تعریف شده است.

خسروی با اشاره به وجود پایه‌های مالیاتی متعدد و مهم در کشور گفت: این پایه‌ها می‌توانند افزایش مالیات زیادی را برای کشور به همراه داشته باشند در حالی که ما از آن‌ها غافل هستیم و البته هر زمان که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود به سراغ یکی از پایه‌های مالیاتی فرعی رفته و مشکل خود را برطرف می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر ما راهبرد مناسبی در حوزه مالیات برای کشور داشته باشیم به طور قطع با اولویت‌بندی نسبت به پایه‌های مالیاتی می‌توانیم هم عدالت اجتماعی و اقتصادی در کشور ایجاد کرده و هم کشور را به سمت درآمدهای غیرنفتی سوق بدهیم.

خسروی با بیان این که افزایش هرگونه پایه مالیاتی به طور قطع به نفع کشور خواهد بود گفت: با توجه به این که کشور در حال حرکت به سمت بودجه‌های غیرنفتی است و البته ایران از جمله کشورهایی است که از کمترین مالیات نسبت به بودجه برخوردار است؛ افزایش مالیات می‌تواند عدالت اجتماعی و اقتصادی را محقق کند.

وی با اشاره به دریافت مالیات از هنرمندان و اینفلوئنسرها و ماشین‌های لوکس طبق مصوبه مجلس گفت: این مصوبه نقاط ضعف و قوتی دارد،، زیرا در کشور ما هنوز هدف راهبردی جامعی با اولویت‌بندی مالیات و پایه‌های مالیاتی در راستای عدالت اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد به عبارتی دیگر می‌توان گفت: در کشور ما کمترین مالیات را ثروتمندان پرداخت می‌کنند و بیشترین مالیات از افراد ضعیف و یا متوسط رو به پایین دریافت می‌شود.

وی با اشاره به این که این تصمیم سیاسی و انتخاباتی است افزود: طبق این مصوبه درآمد سالانه هنرمندان که مشمول مالیات خواهند شد باید بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان باشد این در حالی است که یک کارمند با حقوق ۵ میلیون تومان به بالا از مالیات معاف نیست،، اما یک هنرمند با درآمد کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان مشمول معافیت مالیاتی است که نشان می‌دهد این مصوبه با نگاه سیاسی اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه برای موسسه‌های کمک آموزشی و کنکوری که گردش مالی میلیاردی دارند نیز این مصوبه ارائه شده است، گفت: این در حالی است که اقتصاددانان زیادی از این موضوع ایراد گرفته‌اند و حتی فعالیت این موسسات نیز اصلا جنبه فرهنگی ندارد و می‌توان گفت این مصوبه با عدالت اجتماعی و اقتصادی منافات دارد.

خسروی با اشاره به این‌که قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز دولت لایحه معاف از مالیات را برای هنرمندان ارائه داده بود افزود: در خصوص مسکن و خودرو نیز که در حال حاضر قیمت‌های غیرواقعی دارند که البته خودروهای خارجی سه تا چهار برابر قیمت جهانی در کشور خرید و فروش می‌شوند، اگر جزء خودروهای لوکس قرار بگیرند ما دوباره شاهد افزایش قیمت خودرو و هم مسکن خواهیم بود.

خسروی آدینه وند گفت: غیرواقعی بودن نرخ مسکن و خودرو تعیین قیمت را برای سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه خواهد کرد به ویژه که الان کشور با نرخ تورم بالا مواجه است.

وی اضافه کرد: ما در کشور سالیان درازی است که در خصوص موضوعات متعددی مانند مالیات به سرمایه و یا مالیات به خانه‌های لوکس و خالی صحبت کردیم، اما تاکنون اقدام عملی برای آن‌ها انجام نشده است.

کد خبر: ۷۸٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha