۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
همهمه حراج در نصف جهان؛ بازارهای شلوغ و خریداری که نیست
گزارش بازار؛

همهمه حراج در نصف جهان؛ بازارهای شلوغ و خریداری که نیست

اصفهان- همهمه حراج در بازارهای شهر همه را به تکاپو انداخته و با تغییر فصل، ویترین مغازه ها متحول شده است اما این تغییر در روزهایی که کرونا بر سر اقتصاد سایه انداخته گویی چندان فروشندگان و خریداران را بر سر ذوق نیاورده است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: از سال های دور تاکنون چند ماهی مانده به نوروز، همیشه مراکز خرید، خیابان ها و فروشگاه ها شاهد جمعیتی بودند که می خواستند سبد شب عیدشان را پر از کالاهای گوناگون کنند، اما این روزها کوچه خیابانهای شهر شاهد شلوغی بی ثمری است که خریداری ندارد؛ در واقع بازارهای مختلف با پیشانی نوشت «حراج» مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته اند اما واقعیت آن است که بسیاری از آنها هیچ نشانی از حراج واقعی را به همراه ندارند.

گرچه در برخی بازارها پوشاکی که تا سه یا چهار ماه پیش بین  ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت، حالا به شکل شگفت انگیزی به نیمی از قیمت و یا حتی کمتر رسیده اند و البته  مارک‌های معروف هم از این قافله جدا نمانده اند اما گویی اطمینانی برای خرید با این همه تفاوت قیمت ماهانه وجود ندارد و  هنوز هم کسی قادر نیست برخی اجناس را که با حراج ۵۰ درصدی هنوز قیمت نیم میلیونی و میلیونی دارند خریداری کند. حالا بوی حراج در فصل سرد در تمامی کوچه پس کوچه های شهر پیچیده و غوغای رهگذران، با وجود کرونا تمام فضای بازارهای اصفهان را پر کرده است.

در این میان علاوه بر خریداران فروشندگان از این وضعیت چندان راضی نیستند. شایسته، یکی از بازاریان با سابقه در خیابان نظر در حالی که قیمت های حراجی اش را نشان می دهد، به خبرنگار بازار می گوید: اینها را ببینید با اینکه نصف قیمت شده اند، اما خریدار ندارند؛ امسال نحس ترین سال برای فروش بود!

در کنار او فروشگاه پوشاک دیگری است که با وجود شلوغی به خاطر حراج، اما رضایت مالکش را جلب نکرده است چراکه تبلیغ زیاد و فروشندگانی که بی محابا به قیمت جنس هایشان آتش زده اند، نتوانسته بازار را پررونق کند.

سید حسین آیتی از دیگر فروشندگان کفش است؛ کفش های او برندهایی هستند که با قیمت نسبتا بالا به فروش می رسند، به نظر او این روزها فقط مردم تماشا می کنند و کسی جنس نمی خرد. در حالی که همین کفش ها در یکی دو سال پیش مشتریان پر و پا قرص خودش را داشته است.

با این وجود برخی از مردم هم واقعا برای خرید آمده اند؛ منصور ابطحی که با همسر و فرزندش برای خرید به بازار بزرگ اصفهان آمده است، به خبرنگار بازار می گوید: بعضی  کالاها را می شود با قیمت ارزان تری در بین حراجی ها یافت و نیاز نیست با دو برابر قیمت در مغازه های لوکس پیدایشان کنی؛ به نظر او با وجود اقتصاد ناپایدار و تورم بیش از حدی که وجود دارد، نمی توان چندان به فکر خرید عید بود.

بخش اعظم شلوغی ها در فروشگاه هایی است که کلمه «حراج» را درشت و واضح پشت شیشه هایشان زده اند تا مردم عطای خرید در پاساژهای شیک را به لقایش بخشیده و ترجیح دهند که از آنها خرید کنند؛ بماند که مغازه های لوکس هم برخی اوقات جنس هایشان را تا ۷۰ درصد حراج زده اند. معصومه فشارکی که یک زن کارمند است، در این ارتباط به بازار می گوید: این قیمت ها با وجود حراجی های بسیار زیاد باز هم خیلی بالا است و تنها کسانی که دستشان به دهانشان می رسد می توانند آنها را بخرند نه کارگران و کارمندانی که حداقل حقوق را می گیرند.

با اینکه این روزها قرار است با حراج، قیمت ها از قله صعود به پایین کشیده شوند اما تنها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد می توان به حراج دل خوش کرد، چون با وجود کرونا به این علت که مغازه داران در سال فروشی نداشته اند نمی توانند اکنون به حراج دل بسپارند

در این میان کرونا نیز در بازارها جولان می دهد تا امسال در شب عید که به اصطلاح روزی فصل «بره کشان» بازاری ها به شمار می رفت، به جای رونق خرید سردی و بی روحی نصیب فروشندگان و خریداران شود.

مهدی یک کارمند بازنشسته است و علت این همه شلوغی این روزهای بازار را حراجی ها ذکر می کند، نظری که الهام عقیده ای برخلاف آن را داشته و می گوید: با اینکه این روزها قرار است با حراج قیمت ها از قله صعود به پایین کشیده شوند، اما تنها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد می توان به حراج دل خوش کرد، چون با وجود کرونا به این علت که مغازه داران در سال فروشی نداشته اند نمی توانند اکنون به حراج دل بسپارند.

شاهد این مدعا خیابان نظر شرقی است. کمی پائین تر از پله های عابر پیاده مشهور خیابان خورشید که می گذری چراغ های روشن مغازه ها و انعکاس نورشان در آیینه های ویترین ها  توجه ات را جلب می کند؛ این قسمت به نوعی بورس فروش پالتو و مانتو است و با کمی دقت می توانی چهره های جوانی را ببینی که در جستجوی قیمت های از دست رفته، بازار را گز می کنند و جستجوگرانه از یک مغازه به مغازه ای دیگر گام می نهند.

به قول مینا که دانشجوی ارشد کامپیوتر است و مشتری پر و پا قرص حراجی ها، این حراج ها غیر واقعی است؛ روی اتیکت بیرون مغازه نوشته شده که قیمت مانتو ۱۵۵هزار تومان اما وقتی داخل می شوی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰تومان است و فقط مانتوهای از مد افتاده چند سال گذشته با این قیمت به فروش می رسد، وی در گفت و گو با بازار می افزاید: در این شرایط یا باید به خرید جنس نامناسب یا به اصطلاح «بنجل» تن دهیم یا عطای خرید از فروشگاه ها را در این شرایط به لقایش بخشیم.

او می گوید: حراجی ها این روزها جایی برای خود باز کرده اند آنها هم از هر جنس بی کیفیتی برای مشتری پیدا کردن استفاده می کنند معلوم است که جنس بی کیفیت ارزان هم هست.

حراج نیاز به مجوز رسمی اتحادیه دارد
اما رضا، فروشنده لباس و کیف تفسیری متفاوت از علت حراج دارد و با بیان اینکه حراج نیاز به مجوز رسمی اتحادیه دارد، به بازار اظهار می دارد: حراج کالا به دلیل کسادی بازار، رقابت - کاهش توان مردم کم درآمد صورت می گیرد. علت اصلی، بالارفتن نرخ اجاره و بهای مسکن، حمل و نقل و خورد و خوراک است که قدرت مالی اکثر مردم را پایین می آورد.

وی اما در خصوص حراج کالا می گوید قیمت ها در حراج با نرخ شرایط فروش معمولی فرق دارند، حداقل ۲۰ درصد یا کمی بیشتر ارزان است؛ در حراج گاه ممکن است یک جنس زده، کثیف یا از مد افتاده باشد. این موارد احتمالی می توانند یکی دیگر از علل حراج باشند.

تک سایزهای مشهور
در این میان گاهی هم جنس های تک سایز به حراج گذاشته می شود. اما در کل، حراج و کاهش قیمت کالای حراجی ها حالت های مختلفی دارد، از جنسهایی که روی دست فروشنده مانده است گرفته تا نیاز فروشنده به پول کالاهایی که ماه ها روی دست وی مانده است.

دانش، یکی از فروشندگان مانتو در میدان شهدا هم اکنون مانتوهای مغازه اش را حدود نصف قیمت سابق به فروش می رساند؛ به گفته وی، تغییر فصل و کاهش قیمت پوشاک زمستانی باعث شده که بسیاری از مردم استقبال خوبی از این اجناس کنند.

بالا بودن هزینه‌ها باعث می شود که دست واسطه ها به بازار باز شود و همین قیمت اجناس را بالا می برد، اما قدرت خرید مردم هم به خصوص در این دوران آنقدرها بالا نیست و فروشندگان برای ادامه حیات درصد زیادی از قیمت ها را پایین می آورند

 او می گوید: مشتریان دیگر زرنگ شدند و پوشاک مورد نظر را آخر فصل و در حراج می خرند، چرا که قیمت پوشاکی که در حراج عرضه می شود، یک دوم تا یک سوم ارزان تر از دوره خارج از حراج است.

شاید اگر شهرک پوشاک اصفهان که سالهاست در گیر و دار وعده های مسئولان گرفتار مانده است؛ زودتر شکل بگیرد کمک موثری در قیمت گذاری مناسب حداقل پوشاک شب عید مردم اصفهان باشد و هم اینک شهری که روزگاری از بنیان گذاران صنعت نساجی در کشور بوده است در این زمینه بتواند جایگاه قبلی خود را بازیابد.

در این ارتباط معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان می گوید: در سیاست گذاری کلان استانداری اصفهان یکی از زنجیره‌های با ارزش صنعتی زنجیره نساجی و پوشاک است که در مبحث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نقش به سزایی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان افزود: تامین زیرساخت‌های شهرک پوشاک در دستور کار قرار گرفته و تمام ارگان‌های دولتی نیز در این زمینه بسیج شده‌اند تا با تامین زیرساخت‌های اولیه نه تنها اصفهان بلکه کشور را در زمینه تولید پوشاک به قطب های مهم منطقه تبدیل کنند که با یاری خداوند شاهد پیشرفت‌های روزافزون در زمینه تولید و صادرات صنعت پوشاک باشیم.

قاضی عسگر گفت: امیدواریم با تاسیس شهرک پوشاک سالانه پنج میلیارد دلار کالا تولید و ۱۲۰ هزار شغل ایجاد کنیم و تاسیس این شهرک تاثیر بسزایی بر صنایع دیگر کشور نیز خواهد داشت.

۵۰ درصد پوشاک اصفهان قاچاق است

در این ارتباط رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان یکی از مشکلات اصلی بازار پوشاک را قاچاق می خواند و به بازار می گوید: ۵۰ درصد از پوشاک موجود در بازار اصفهان قاچاق است دیگر باید فاتحه تولیدات داخل را خواند.

ابراهیم خطابخش با اعلام اینکه در زمستان امسال با رشد ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت پوشاک روبرو بودیم، می گوید: هر ساله بنا بر تقاضای بازار فروشگاه های پوشاک زیر نظر اتحادیه اقدام به حراج و پایین آوردن قیمت ها می کنند.

وی اضافه می کند: تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک به سبب رکود بازار خرید و فروش به خصوص در شرایط حاضر که ویروس کرونا اقتصاد را به رکود کشانده، برای باقی ماندن خود در این عرصه رقابتی، مجبور هستند که قیمت ها را پایین بیاورند.

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان درباره مشکلات این صنف نیز می گوید: بالا بودن هزینه‌ها باعث می شود که دست واسطه ها به بازار باز شود و همین مساله قیمت اجناس را بالا می برد، اما قدرت خرید مردم هم به خصوص در این دوران آنقدرها بالا نیست و فروشندگان برای ادامه حیات درصد زیادی از قیمت ها را پایین می آورند.

برخی تماسهای مردمی با «بازار» نشان می دهد قیمت برخی اجناس با تفاوت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی به بالا در روزهای مختلف و به مشتریان گوناگون عرضه می شود

خطابخش با اعلام اینکه شیوع کرونا به تعطیلی یا تغییر شغل نزدیک به ۸۰ واحد صنفی در اصفهان منجر شد؛ آن تعداد هم که در رکود فعالیت خود را ادامه داده‌اند، با شرایط دشوار درگیر بوده‌اند که هنوز هم مشکلات آن‌ها برطرف نشده است.

وی تنها راهکار واقعی شدن قیمت ها را پشتبیانی دولت اعلام می کند و ادامه می دهد: وقتی کیفیت و قیمت تولیدات داخل خوب و مناسب باشد مردم هم از این تولیدات استقبال بهتری خواهند کرد.

حراجی ها در بازار شلوغ شب عید برای خود باز کرده اند و فروشندگان سعی دارند از هر روشی برای قالب کردن جنس به مشتری استفاده کنند، این در حالی است که برخی تماسهای مردمی با «بازار» نشان می دهد قیمت برخی اجناس با تفاوت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی به بالا در روزهای مختلف و به مشتریان گوناگون عرضه می شود. از سویی وجود لباسهای «تانوکورا» به وفور در میان لباسهای نو در بازار بزرگ اصفهان نشان می دهد نظارت درستی بر بازار شب عید و غیر از آن نیز وجود ندارد و این در حالی است که مسئولان مربوطه معتقد هستند تنها تعداد معدودی فروشگاه به عرضه این نوع جنس در سطح شهر اصفهان می پردازند که در گزارشی جداگانه به این موارد نیز خواهیم پرداخت.

کد خبر: ۷۷٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha