۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
بیانیه پایانی تجمع بازنشستگان امروز سازمان تامین اجتماعی صادر شد

بیانیه پایانی تجمع بازنشستگان امروز سازمان تامین اجتماعی صادر شد

در پایان تجمع سراسری امروز ( ۱۷ اسفندماه سال جاری) بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به عدم متناسب سازی کامل حقوق بازنشستگان این سازمان در سراسر کشور، بیانیه پایانی این تجمع به شرح ذیل صادر شد.

 بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی:  هفته گذشته طبق هماهنگی های به عمل آمده با بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی قرار بر این بود که روز ۱۷ اسفندماه سال جاری در سراسر کشور در اعتراض به عدم اجرای طرح متناسب سازی حقوق تجمع اعراض آمیزی را برگزار کنند و امروز این تجمع در سطح کشور در مقابل ساختمانهای سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

در این تجمع بازنشستگان این سازمان امروز در سراسر کشور بسیاری از بازنشستگان شرکت کردند تا اعتراض خود را به نحوه مسالمت آمیزی به گوش مسئولان و دست اندرکاران برساند که برای تامین معیشت آنها باید میزان مستمری آنان بسیار ناچیز است و باید افزایش یابد تا حدودی آنها بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

خط فقر در کشور برای تامین هزینه های زندگی و معیشت خانواده ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و  پرداخت مستمری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی مستمری بگیران این سازمان نیست.

این در حالی است که در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که مستمری بازنشستگان باید به اندازه تامین هزینه های زندگی آنها باشد در حالی که واقعیت این است که این مستمری تنها برای یک هفته آنها هم پاسخگو نیست.

شرایط بد اقتصادی سبب شده که ارزش پول ملی ایران نیز به یک چهارم کاهش پیدا کند و این در کاهش قدرت خرید مردم به خصوص بازنشستگان این سازمان در ۲ سال اخیر بسیار تاثیرگذار بوده است.

با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت ها مستمری و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی حتی برای یک هفته نیاز خانواده های مستمر بگیران را نیز تامین نمی‌کند و بازنشستگان در تلاشند به هر نحوی شده با اجرای طرح همسازی حقوق تا حدودی قدرت خرید را خود را تقویت کنند و در این راستا پرداخت بدهی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان مشکلات تامین اجتماعی را به حداقل می رساند.

پیش از این «علی دهقان کیا» رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار گفت: عدم پرداخت بدهی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی مانع بزرگ اجرای متناسب سازی (همسان سازی) مستمری بگیران این سازمان است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران تاکید کرد: زمانی که دولت روحانی در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۹ بدهی دولت به این سازمان به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به این سازمان بیمه گر ۴۲ هزار میلیارد تومان آن از بابت بدهی جاری دولت در سال ۹۹ است، گفت: در این حالی است که به طور متوسط دولت ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت عدم پرداخت سهم کارفرمایی خود به تامین اجتماعی بدهکار می شود و دولت بر اساس ۲۶ قانونی که در مجالس گذشته مصوب شده سهم بیمه کارفرما را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهارداشت: اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت را مکلف به ارائه خدمات بازنشستگی از کارافتادگی و درمانی به آحاد مردم کرده است نه سازمان تامین اجتماعی را که بدهی دولت مانع رسیدگی به وضعیت معیشت بازنشستگان این سازمان شده است.

در پایان تجمع امروز بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور، بیانیه زیر صادر شد.  

بنام خدا،  دوستان و عزیزان بازنشسته و مستمری بگیر،  بازماندگان و از کار افتادگان گرامی

وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری بگیران و از کار افتادگان هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت گذاشته، بطوریکه در حال حاضر حقوق یک بازنشسته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بسیار پایین تر از خط فقر که ده میلیون است می باشد. اما دولت تا به امروز همچنان از پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است سر باز زده، با اینکه روز گذشته مجلس شورای اسلامی مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی ها را برای اجرای همسانسازی مستمریها و رفع تبعیض بین بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی با صندوقهای کشوری و لشکری اختصاص داده است اما این مبلغ با توجه به تورم و گرانی موجود پاسخگوی وضعیت معیشتی ما نیست بخصوص اینکه این مبلغ نیز احاله به سال ۱۴۰۰ و دولت آینده شده است.

 ما امروز در اینجا جمع شده ایم که یکبار دیگر با صدای بلند مطالبات قانونی و مشروع خود به شرح زیر را بیان کرده و خواهان اجرای آنها شویم:

۱-  سازمان تأمین اجتماعی موظف به افزایش و ترمیم عقب ماندگی حقوق بازنشستگان تراز با نرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی و خط فقر است که الان به ده میلیون رسیده است.

۲-   اجرای صحیح همسان سازی مطابق ماده ی ۹۶ تامین اجتماعی بر اساس نرخ واقعی تورم سالیانه برای تمام سطوح بصورت عادلانه به استناد بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه.

۳-  بکارگیری باقیمانده ۳۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی مرحله دوم سال ۱۳۹۹

۴-  پرداخت مزایای شغلی چون کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله مندی و اولاد به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب با شاغلین

۵-  سازمان تامین اجتماعی طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی مسئول تامین درمان کامل بازنشستگان بیمه ‌پرداز اجباری به طور مستقیم است وما خواهان اجرایی شدن این ماده قانونی هستیم.

۶-  ما خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار سازمان تامین اجتماعی هستیم. متاسفانه حتی وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از بازنشستگان کشوری و لشکری هم بدتر است.

۷-  ما خواهان پرداخت عیدی برابر با شاغلین به بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هستیم.

۸-  سازمان تامین اجتماعی موظف است به وضعیت از کار افتادگان و مستمری بگیرانی که در شرایط سخت مالی بسر می برند و توان اداره امور خود و انجام شغل دیگری را ندارند رسیدگی نموده و مشکل معیشتی و بیمه آنها را حل نماید.

۹-  منبای محاسبات «چهار/سی ام» در اجرای همسان سازی مشاغل سخت و زیان آور در طول سالهای بازنشستگی و مستمری بگیری به هیچ وجه کفایت نمیکند و سازمان باید حق و حقوق ما را براساس قانون و مطابق رای دیوان عدالت و مبنای «سی/ سی ام» بپردازد.

۱۰-  ما خواهان احیاء دفترچه های درمانی و بازگرداندن ۸۵ قلم داروهای پرمصرف توسط تامین اجتماعی هستیم که طبق قانون اساسی درمان باید رایگان باشد و حذف دو درصد کسر حقوق بخاطر دفترچه باشد.

۱۱-  ما خواهان‌ اجرای  بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجساله ششم و پرداخت حق منطقه جنگی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در مناطق جنگی هستیم.

در پایان تاکید می‌کنیم در صورتی که به خواسته های فوق ترتیب اثر داده نشود حق تجمع و اعتراض برای بازنشستگان و مستمری بگیران محفوظ است.

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۹

کد خبر: ۷۷٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      2 0
      یعنی الان حقوق بازنشسته ها شد ده میلیون خخخخبا سه میلیون وپانصد زیاد اضافه نشده چی دارین می گید
    • بیان آروند IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      2 0
      چرا همش اشاره به حداقل حقوق ۲۸۰۰ میکنید.اکر حداقل حقوق ۲۸۰۰ هست پس بر چه اساسی من ۲۱۸۰ هزار تومن دریافت میکنم.
    • محمد رضا IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      4 0
      والا به خدا همین ماهی 2.800 پرداخت نمیکنن دروغ میگن ماهی 2.300 به پدر من میدن که از کار افتاده شده