۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
بهترین درآمدزایی در بدترین شرایط
یادداشت وارده؛

بهترین درآمدزایی در بدترین شرایط

مشهد- در حال حاضر پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در کشور به شمار می‌رود و می‌تواند به‌عنوان یکی از طرح‌های درآمدزا و موفق برای ایجاد اشتغال‌زایی در روستاها معرفی شود، این بخشی از یادداشت حجت ایمانی رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد برای بازار است.

حجت ایمانی مقدم؛ بازار: پرورش شترمرغ یکی از کارهایی ست که حتماً درباره آن شنیده یا خوانده‌اید چراکه این سال‌ها بحث آن داغ شده و اکثراً می‌گویند بسیار پول‌ساز است!

شترمرغ گونه بسیار خاصی از پرندگان بی پرواز است که منشأ آفریقایی دارد. این پرنده جثه بسیار بزرگی دارد و تخم آن نیز در بین تمامی پرندگان بیشترین وزن و اندازه را دارا است. شترمرغ‌ها به دلیل خواص و منافع پرسود آن، خیلی وقت است که توسط انسان‌ها اهلی‌شده‌اند.

پرورش شترمرغ یکی از راه‌های کسب درآمد زودبازده و پرسودی است که نسبت به سایر پرندگان مزایایی دارد و در حال حاضر بیشتر فعالان و کارآفرینان حاضر در این حوزه معتقدند در آینده نزدیک صنعت پرورش شترمرغ بسیار پررونق و گسترش خواهد یافت.

مشهد بهترین اقلیم برای پرورش شتر مرغ
شهرستان مشهد به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، استعداد و توان بسیار بالایی در تولید و پرورش شترمرغ دارد.شترمرغ می‌تواند به‌عنوان صنعتی پررونق و درآمدزا نقش به سزایی در افزایش اشتغال‌زایی شهرستان مشهد داشته باشد.

این صنعت غیربومی با سوددهی فراوان می‌تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت افزایش دهد و بامطالعه، کار عملی و کارشناسی می‌توان این صنعت را به‌عنوان الگویی مناسب در شهرستان مطرح کرد.

تولید و پرورش شترمرغ در شهرستان مشهد صنعت نوپایی است که در روستاهای مجاور این منطقه در حال افزایش بوده و این در حالی است که در راستای اقتصاد مقاومتی، ترویج این صنعت می‌تواند به افزایش درآمدزایی و اشتغال کمک بسزایی کند.

کم ترین هزینه برای تولید
پرورش شترمرغ با کم‌ترین هزینه قابل انجام است و لذا  مراکز نگهداری شترمرغ برخلاف دیگر مراکز تولید دام و طیور نیازمند مصرف انرژی ازجمله گازوئیل و برق برای دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شترمرغ از گونه‌های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.

مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری‌ها موجب شده تا شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی از خود نشان بدهد و به همین دلیل پرورش این پرنده می‌تواند هم به‌صورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا انجام شود.

پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال‌زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد، به‌طوری‌که بسیاری از مردم شهرستان می‌توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند، زیرا هزینه‌های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.

تولیدات متنوع
شترمرغ تولیدات مختلفی دارد که ازجمله آن می‌توان به تولید گوشت، تخم شترمرغ، چربی، پوست و پر اشاره کرد.

آب‌وهوای خشک و نیمه‌خشک مشهد دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش تولید گوشت به‌صرفه می‌کند.شترمرغ در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کند و تقریباً در سال بین ۳۰ تا ۶۰ عدد تخم می‌گذارد که وزن هر تخم تقریباً ۱.۵ تا بیش از ۲ کیلوگرم است.

یک شترمرغ مولد، چند برابر یک گاو ماده و پرواربندی آن‌ها  سالانه حدود ۴۵ درصد سوددهی دارد که در امور تولیدی رقم بسیار مناسبی است.

هر تخم شترمرغ بین ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ گرم وزن دارد که سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ است و جالب اینکه آب پز کردن تخم شترمرغ یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد و طعم آن نیز از تخم‌مرغ بسیار لذیذتر و شیرین‌تر است.

گوشت، پر، پوست، پاها، چشم‌ها، چربی، تخم و پوست تخم شترمرغ حتی اگر خردشده باشد، ارزش مادی و خریدار دارد و همین‌هاست که تجارت و پرورش این پرنده عظیم‌الجثه را بسیار پر نفع کرده است.

نیاز شترمرغ
فضای موردنیاز برای پرورش شترمرغ زیاد است، زیرا حیوان باید مسافتی را در روز بدود و به‌طور متوسط برای گله سه‌تایی شترمرغ بالغ‌بر ۱۵۰۰ مترمربع فضا نیاز است. این پرنده کم می‌خورد و کم می‌نوشد.

دوره پرورش شترمرغ تقریباً هشت‌تا ۱۱ ماه طول می‎کشد که متوسط وزن به ۱۰۰ تا ۱۱۰کیلوگرم می‌رسد .این پرنده با ضریب تبدیل ۳.۲ با جیره استاندارد حدود ۳۰۰ کیلوگرم خوراک مصرف می‌کند.

متقاضیان برای شروع کار می‌توانند با مراجعه به سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را اخذ کرده و بعد از گرفتن پروانه جهت اخذ تسهیلات بانکی به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

ازآنجاکه گوشت شترمرغ جز گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود اگرچه گوشت این حیوان شبیه گوشت گوساله است اما ازنظر کیفیت به‌مراتب از آن بهتر بوده و ازجمله مزایای گوشت شترمرغ کلسترول کمتر نسبت به گوشت گوساله است.

پوست شترمرغ نیز یکی از مرغوب‌ترین چرم‌های موجود در بازار است که به دلیل خواصی چون ترک نخوردن و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع چرم محسوب شده و قیمت بالایی دارد.

در همین راستا برای حمایت از صنعت پرورش شترمرغ در شهرستان مشهد نسبت به تشکیل تعاونی سایر ماکیان باهدف حمایت و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به پرورش‌دهندگان شترمرغ و هم‌چنین تأمین تسهیلات جهت نیازهای ماهانه و سالانه و تأمین منابع مالی جهت احداث واحد جدید پرورش شترمرغ  اقدام شده است.

کد خبر: ۷۷٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha