۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
نشست حیاتی اوپک و متحدانش در پایان هفته جاری

نشست حیاتی اوپک و متحدانش در پایان هفته جاری

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با متلاطم خواندن وضع کنونی بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: نشست پایان هفته اوپک و متحدانش برای بازار نفت حیاتی است.

به گزاش بازار به نقل از شانا، مرتضی بهروزی‌فر با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تقاضای نفت چین را روزانه حدود ۳ میلیون بشکه کاهش داده است (۲۰ درصد)، تصریح کرد: تداوم شیوع این ویروس و گسترش آن در کشورهایی مانند کره جنوبی تقاضای نفت را بیشتر از این تحت فشار قرار خواهد داد.

وی با دشوار ارزیابی کردن نشست پایان هفته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، حداقل مقدار کاهش تولید برای ترمیم قیمت نفت را روزانه ۲ میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: با این مقدار کاهش تولید، قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار خواهد ایستاد، در غیر این صورت باید شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت بود.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با اشاره به اینکه روسیه در ظاهر تمایلی به کاهش بیشتر تولید از خود نشان نمی‌دهد، افزود: این موضوع کار را برای اعضای اوپک سخت خواهد کرد، اما باید به این نکته اشاره کرد که روسیه تقریباً بیش از همه به قیمت‌های بالای نفت چشم امید بسته و بی‌گمان نگران آینده بازار است.

وی ادامه داد: بنابراین اگرچه روسیه ابتدا به دنبال این باشد که بار اصلی کاهش تولید را بر دوش اوپک بیندازد، اما چنانچه احساس کند کرونا سبب کاهش بیشتر تقاضا و در نتیجه قیمت خواهد شد، بی‌شک در کنار اعضای اوپک سیاست کاهش عرضه را در پیش خواهد گرفت.

بهروزی‌فر با بیان اینکه معتقدم وضع کرونا تداوم نخواهد داشت و به تابستان نخواهد رسید، ادامه داد: در این صورت تقاضا برای نفت در کوارتر دوم سال ۲۰۲۰ اندکی بهبود خواهد یافت و قیمت نفت تا حدودی ترمیم خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به اینکه کشورهای توسعه‌یافته نیز درگیر این ویروس شده‌اند، بنابراین احتمال یافتن راه‌حل برای آن بیشتر از شرایط عادی است.

صدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) در مقر این سازمان در وین برگزار می‌شود.

کد خبر: ۷٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha