۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
۹۰ درصد برنامه های سند راهبردی و عملیاتی استان همدان اجرایی شده است
استاندار همدان:

۹۰ درصد برنامه های سند راهبردی و عملیاتی استان همدان اجرایی شده است

همدان - استاندار همدان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اهداف و برنامه ها ی سند راهبردی و توسعه استان همدان محقق شده است، عنوان کرد: تعداد محدودی پروژه جا مانده که باید مشکلات و موانع مربوط به آنها شناسایی و حل شود.

به گزارش خبرنگار بازار، سیدسعید شاهرخی ظهر پنجشنبه در شورای اقتصاد مقاومتی استان همدان در خصوص وضعیت گزارش های واصله در خصوص پیش روی برنامه های عملیاتی استان در قالب سند راهبردی سه ساله، بر لزوم توجه به سیاست ها و برنامه مربوطه تاکید کرد و افزود: باید سازمان برنامه و بودجه گزارش نهایی برنامه های سند راهبردی را ارائه دهد تا دستگاه های برتر و اقدامات شاخصی که بر مبنای برنامه و سند راهبردی انجام شده را اعلام کنیم.

وی با بیان این که ناظرین شهرستانی و دستگاه های مربوطه باید اقداماتشان در این راستا را گزارش دهند، ادامه داد: سال جاری علی رغم تنگناهای مالی در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال توفیقات خوبی در استان همدان حاصل شده است.

استاندار همدان در این زمینه از همکاری دستگاه هایی که تلاش کرده بودند، تشکر کرد و گفت: برخی از مدیران از این برنامه جامانده اند و پروژه های مربوطه را باید تعیین تکلیف کنند.

شاهرخی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته تخصیص اعتبارات بهتر بوده و برخی پروژه ها قبل از تخصیص اجرایی شده است، عنوان کرد: سعی شد تا امسال به رغم محدودیت های مالی نسبت به سال گذشته بتوانیم مناسب پیش رویم.

وی با تصریح بر اینکه بیش از ۹۰ درصد اهداف و برنامه ها محقق شده است، تاکید کرد: تعداد محدودی پروژه جا مانده که نیاز است تا معاون امور عمرانی استانداری مشکلات و موانع مربوطه را شناسایی و حل کند.

همدان در زمینه جذب اعتبارات هزینه ای در بین استان های کشور مطلوب ترین شرایط را دارد

استاندار همدان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه استان همدان در زمینه جذب اعتبارات هزینه ای در بین استان های کشور مطلوب ترین شرایط را دارد، این وضعیت را ناشی از همت مسئولین دستگاه های اجرایی دانست که برای مولدسازی و فروش اموال مازاد و اقداماتی از این دست تلاش کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط بهتر نیز خواهد شد و امیدواریم بتوانیم رقم خوبی را تا پایان سال به دستگاه ها تزریق کنیم، خطاب به مدیران استانی مطرح کرد: اولویت اصلی باید روی پرداخت های پرسنلی باشد به ویژه حال که در پایان سال هستیم.

شاهرخی با بیان اینکه تعهداتی وزارت ورزش داشت که باید کارشناسی را نهایی و شاهد به بهره برداری رسیدن آن پروژه ها در استان همدان باشیم، به وضعیت فرونشست ها در استان همدان پرداخت.

وی پیش روی کار علمی و تحقیقاتی در قالب نقشه برداری های مربوطه را کاری شایسته دانست و از دستگاه های مربوطه در این مسیر تشکر کرد و افزود: اگر امروز شاهد فرونشست در شهرستان کبودراهنگ نیستیم، به سبب همت مدیران بوده است و حال با این همت شاهدیم که یک تهدید جدی به فرصت تبدیل شده است.

استاندار همدان در تشریح این موضوع گفت: هم اکنون فاضلاب را جمع آوری کرده و به نیروگاه مفتح اختصاص داده ایم که به واسطه آن چاه های نیروگاه بسته شده به نوعی که در واقع ۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز بسته شده است.

تخصیص آب های تصفیه شده را برای نیروگاه ملایر، پتروشیمی ابن سینا و هگمتانه نیز شاهد خواهیم بود

گوی با تصریح بر اینکه این تخصیص آب های تصفیه شده را برای نیروگاه ملایر، پتروشیمی ابن سینا و هگمتانه نیز شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: برای پیش گیری از فرونشست و مدیریت منابع آبی استان همدان در برنامه ریزی های عملیاتی استان، سعی شد تا به سمت کشت های گلخانه ای و استفاده از آبیاری مدرن و مکانیزه پیش رویم و با این قدم ها تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم.

شاهرخی با بیان اینکه در حوزه وزارت نیرو در استان همدان انقلاب جدی صورت گرفته است، مطرح کرد: هر دو سال یک سد در استان همدان احداث شده است که این فعالیت ها حیرت انگیز است.

استاندار همدان با بیان اینکه یک زمانی دغدغه مردم ملایر تامین آب شرب سالم بود، عنوان کرد: این در حالی است که حال از معاون وزیر نیرو می شنویم که بهترین آب دنیا در سد کلان ملایر وجود دارد و در ضمن تصفیه خانه سد کلان ملایر توسط بخش خصوصی احداث شده است.

وی در ادامه این جلسه به اقدامات مناسب و شاخص در عرصه علمی و پزشکی در دانشگاه های استان همدان اشاره کرد و گفت: در این راستا، حدود ۱۰۰ شاخص احصاء شده که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون چه روندی داشته است.

شاهرخی با بیان اینکه در زمینه تامین برق نیز در استان همدان اقدامات تاثیرگذاری را شاهد هستیم، عنوان کرد: تبدیل برج های خشک یک تکنولوژی بسیار فوق العاده است که در نیروگاه همدان انجام شده که مصرف آب آن حداقل است و به راستی که اگر امروز در حوزه صنعت موفق هستیم و در حوزه فرآوری سنگ بیش از سه هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم، برق آن ها تأمین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در استان همدان هم اکنون، پروژه های بزرگ و اثرگذاری را در حال اجرا می بینیم که در پی تفکر مدیریتی و اجرایی برنامه ریزی شده در استان است، اظهار کرد: سعی داریم تا نگاهمان نسبت به آینده همدان با افقی بلندمدت باشد.

طرح جامع دامنه شمالی الوند تهیه شده تا بتوانیم از دامنه الوند حراست کنیم

شاهرخی در این راستا از پیش روی پروژه قطار شهری همدان، طرح جامع شهری همدان به صورت علمی با استفاده از نظرات مشاورین مجرب سخن گفت و افزود: طرح جامع دامنه شمالی الوند تهیه شده تا بتوانیم از دامنه الوند حراست کنیم.

وی با بیان اینکه نمی خواهیم در همدان چشم بسته حرکت کنیم، افزود: کار ما علمی و آکادمیک است.

استاندار همدان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه کارهای برنامه ای و بلندمدت را در استان پیگیری می کنیم، گفت: باید همدان در غرب کشور مثل نگین بدرخشد و در بین استان های غرب کشور برجستگی داشته باشد.

نرخ فرونشست زمین در اسدآباد ۲۴ سانتی‌متر در سال است
در ادامه مباحثی در خصوص وضعیت فرونشست ها در دو شهرستان اسدآباد و ملایر مطرح شد که در این راستا احمد رفیعی‌میرزا رئیس اداره‌کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور مطرح کرد: از آن جاکه طول خطوط انتقال نیرو در شهرستان اسدآباد برابر ۸۷ کیلومتر است و سالانه شاهد فرونشستی در دشت اسدآباد به سمت کنگاور بالغ بر ۲۴ سانتی متر هسیم، توجه به این مقوله امری مهم است.

رئیس اداره‌کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور با تاکید بر این که اطراف روستای جنت آباد در این زمینه وضعیت اخطاری دارد، تصریح کرد: روستای جنت آباد شهرستان اسدآباد به شدت تحت تأثیر برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و پدیده فرونشست قرار دارد.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه آب، زمینه فرونشست و در نتیجه ایجاد سیلاب ها را در پی دارد، ادامه داد: از سویی قرار است که در این زمین ها شاهد اجرای پروژه های عمرانی و بحث های انتقال آب باشیم بدین سان طی نامه ای به دستگاه های اجرایی، خواستار آن شدیم تا بر اساس داده ها و اطلاعات مساحتی و موقعیتی این فرونشست ها تصمیم گیری کنند.

رفیعی میرزا با اشاره به اینکه این نقشه ها و بررسی ها با ۲۷ تصویر رادار و مشاهدات زمینی به انجام رسیده است، افزود: از سویی، در شهرستان ملایر نیز شاهد مشکلات فرونشست زمین هستیم به نوعی که در این شهرستان، نرخ فرونشست هفت  سانتی متر در سال است.

روستاهای دهنوی، آورزمان، توچغاز، کلیل آباد، مبارک آباد، دوریجان، کوسج خلیل و در مجموع ۴۶۰۰ نفر در شهرستان ملایر تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار دارند

رئیس اداره‌کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه ۱۰ روستای ملایر تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار دارند، ادامه داد: روستاهای دهنوی، آورزمان، توچغاز، کلیل آباد، مبارک آباد، دوریجان، کوسج خلیل و در مجموع ۴۶۰۰ نفر در شهرستان ملایر تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار دارند هم چنین در این محدوده خطوط انتقاف نیرو وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی محدوده ها و الگوی فرونشست و نرخ آن نقش بسزایی در مدیریت این پدیده خواهد داشت، یادآور شد: مطالعات آبخیزداری، تغذیه مصنوعی و جلوگیری از اُفت آب های زیرزمینی در کنترل فرونشست زمین ضرورت دارد و نیاز است تا چاه های مجاز و غیرمجاز در این زمینه به ما معرفی شود تا بتوانیم مکان های آن ها را روی نقشه مشخص کنیم.

رفیعی میرزا ادامه داد: تا پایان سال ۹۸ و نیمه اول سال ۱۳۹۹ بیشترین میزان فرونشست در شهرستان اسدآباد برابر ۲۲ تا ۲۴ سانتی متر و در شهرستان ملایر برابر هفت سانتی بوده و نیاز است تا با برنامه ریزی و اقدامات مناسب از وقوع بحران در این عرصه جلوگیری شود.

وضعیت املاک مازاد فروخته شده با عدالت و شاخص ها مدیریت می شود
سیداسکندر صیدایی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در ادامه این جلسه، درخصوص درخواست رئیس اداره‌کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور درخصوص تشکیل گروه کاری نقشه  اطلاعات مکانی در کارگروه زیربنایی استان همدان صحبت کرد و در ادامه به درخواست رئیس ملی فرش ایران از وزارت کشور اشاره کرد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان طی این درخواست به اهمیت بحث فرش به عنوان صنعتی دستی، اشتغالزا و مهم در عرصه تولید اشاره شده و خواستار ایجاد گروه کاری کمیته فرش دستباف زیرمجموعه کارگروه اقتصادی، توسعه و اشتغال استان شده اند.

وی با اشاره به این دو موضوع، عنوان کرد: دستگاه های مربوطه در خصوص وضعیت املاک خود نیز از معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان درخواست نموده اند که نسبت به تهیه نقشه املاکشان اقدام کنند.

صیدایی تاکید کرد: وضعیت املاک مازاد فروخته شده با عدالت و شاخص ها از سوی کمیته تخصیص منابع مدیریت می شود.

۵۵.۴۳ درصد اعتبارات عمرانی استان همدان تاکنون تخصیص یافته که این میزان برابر ۷۰۳ میلیارد ریال است

معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز در ادامه این جلسه در خصوص وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه ای در استان همدان عنوان کرد: ۵۵.۴۳ درصد اعتبارات عمرانی استان همدان تاکنون تخصیص یافته که این میزان برابر ۷۰۳ میلیارد ریال است.

سیدمهدی وفایی با بیان این موضوع ادامه داد: میزان اعتبارات هزینه ای تخصیصی استان همدان نیز تاکنون برابر حدود ۴۰۰ میلیارد ریال است که درصد تحقق آن برابر ۸۸ درصد است.

در ادامه این جلسه، گزارش ۴ کمیته مربوط به پروژه های اقتصاد مقاومتی در قالب ۶۰ پروژه عنوان شد که در این راستا، ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از ۳۴ پروژه اقتصادی در قالب کمیته اقتصادی استانداری همدان سخن گفت و افزود: این پروژه ها به کمیته های تخصصی رفته است تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم شاهد پیش روی مناسب و تاثیرگذاری آن ها بر اقتصاد استان همدان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در خصوص این پروژه ها تشریح کرد: ۱۱ پروژه از این پروژه های اقتصادی، مختص سازمان صمت، هفت پروژه مربوط به سازمان جهادکشاورزی، هشت پروژه مربوط به اداره کل میراث فرهنگی، پنج پروژه مختص شرکت شهرک های صنعتی و سه پروژه مربوط به اداره کل فنی و حرفه ای استان همدان است.

در ادامه، یوسفی، به نمایندگی از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان در خصوص پروژه های کمیته عمرانی استان همدان مطرح کرد: در این زمینه ۷۶ پروژه ارائه شد که در نهایت برای ۳۸ پروژه آن اعتباری بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: بالغ بر ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز از منابع ارزی به این میزان افزوده شد.

در ادامه این مباحث سیدمحمد رضا میرصفدری؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان از ارائه ۳۸ پروژه به دبیرخانه کمیته علوم و فناوری استان همدان اشاره کرد و گفت: پس از جلسات کارشناسی از این تعداد، ۱۸ پروژه که شاخصه های فناورانه داشتند، انتخاب شد.

۴ پروژه حوزه راه در شهرستان رزن نیازمند اعتبار
فرماندار شهرستان رزن نیز به صورت ویدیو کنفرانسی به وضعیت پروژه ها در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با وجودی که شاهد تحقق ۱۶۰ درصدی اهداف برنامه عملیاتی سه ساله از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هستیم اما دو پروژه راهداری که اعتبارات استانی و دو پروژه راهداری که اعتبارات ملی برای آن ها در نظر گرفته شده بود، هنوز به نتیجه نرسیده اند.

سیدرضا سلامتی یادآور شد: این پروژه ها هم اکنون نیازمند تزریق اعتبار هستند.

وی در بخش پایانی سخنان خود این پروژه ها را شامل راه ارتباطی به دمق، نصب دوربین ثبت تخلفات، جداکننده مسیر در محدوده رزن، درگزین و شاهنجرین و هم چنین روکش راه های رزن و درگزین عنوان کرد.

در ادامه این موضوع، قدرت الله ولدی؛ فرماندار شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه مقرر شده بود طرح هایی که تا پایان سال به اتمام برسند، برای آن ها شاهد تخصیص ۱۰۰ در صدی از محل توازن باشیم، عنوان کرد: هم اکنون پروژه مینی ورد و دو راهی سامن در این مرحله هستند اما درصد تحقق های این پروژه ها به ترتیب برابر ۳۶.۳۳ درصد و ۲۸ درصد است.

گفتنی است؛ در ادامه این جلسه، موضوع وضعیت مجوز واحدهای تولید پودر سیلیس در ملایر مطرح شد که با توجه به بحث های زیست محیطی مربوطه قرار شد این موضوع در جلسه ای کارشناسی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: ۷۷٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha