۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
حضور غیر بومی ها پروژه های مسکن را متوقف می کند| اعتبار محلی برای سازندگان بومی مهم تر است
رئیس انجمن انبوه سازان گلستان:  

حضور غیر بومی ها پروژه های مسکن را متوقف می کند| اعتبار محلی برای سازندگان بومی مهم تر است

گرگان- رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: سپردن پروژه ها به غیر بومی ها باعث توقف پروژه ها می شود و پس از گذشت چندین سال بسیاری از آنان قابلیت بهره برداری خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید محمد مرتضوی صبح چهارشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گلستان که در دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: خروجی ها نشان‌دهنده شرایط نامساعد حوزه مسکن است اما علی رغم آمارهای اعلامی آنچه در سبد بهره برداران وجود دارد در سطح پایینی است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان افزود: سازندگان قبل از آغاز به کار پروژه های ساختمانی هزینه هایی را برای صدور پروانه پرداخت می کنند اما خدماتی دریافت نمی کنند و این مشکل با صدور پروانه دو مرحله ای حل می شود که در سایر شهرها هم اجرا و هیچ منع قانونی ندارد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات اجرای پروژه های ساختمانی گفت: طبق مصاحبه وزیر راه و شهرسازی وام تسهیلات نهضت ملی مسکن برای طرح حمایتی و خود مالکی ۵۵۰ میلیون تومان است اما در استان گلستان این شرایط برای خود مالکی ها وجود ندارد.



بانک های عامل در پروژه های خود مالکی مشارکت ندارند

مرتضوی با بیان اینکه عملا هم در کمیت و هم در کیفیت از تسهیلات بهره مند نیستیم، اضافه کرد: بانک های عامل در بخش خود مالکی مشارکت ندارند و سازندگان بخش خود مالکی باید به سراغ بانک های غیر تخصصی بروند، از طرفی نرخ بهره های بانکی نیز بر کسی پوشیده نیست و متقاضیان از عهده پرداخت تسهیلات ۲۳ درصدی بر نمی آید.

وی در ادامه اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه امکان مشارکت بخش خصوصی در زمین های دولتی دیده شده است و هیچ منع قانونی برای آن وجود ندارد.

مرتضوی همچنین به مشکل تامین برق واحد های ساختمانی اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع ساختمان ها آماده بوده اما به واسطه نداشتن برق امکان بهره برداری از آن وجود ندارد.
سازندگان تمایل دارند در تامین برق مشارکت داشته باشند و این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هم مصوب شده است.


تراکم تشویقی در بافت های فرسوده مشمول پرداخت عوارض سنگین است

وی در ادامه با بیان اینکه یک سوم اراضی گرگان در تصرف بافت های فرسوده قرار دارد گفت: تراکم تشویقی در بافت های فرسوده مشمول پرداخت عوارض سنگین است.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان در ادامه به عدم بکار گیری ظرفیت سازندگان بومی در گلستان اشاره کرد و گفت: سپردن پروژه ها به غیر بومی ها باعث توقف پروژه ها می شود و پس از گذشت چندین سال بسیاری از آنان قابلیت بهره برداری خود را از دست می دهند و در نتیجه به خروجی منتهی نمی شوند.

مرتضوی اضافه کرد: از راه و شهر سازی می خواهیم ظرفیت مذاکره با انبوه سازان بومی را بالا ببرد زیرا آنان به واسطه اینکه نگران اعتبار محلی خود هستند تمام تلاش خود را برای اتمام پروژه به کار می گیرند.

کد خبر: ۲۸۲٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha