۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
روز سرنوشت ساز طلای سیاه| «اوپک پلاس» نیاز به استخدام کارشناس هوایی دارد نه تحلیل گران بازار
رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با بازار:

روز سرنوشت ساز طلای سیاه| «اوپک پلاس» نیاز به استخدام کارشناس هوایی دارد نه تحلیل گران بازار

برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین که معتقد است بازار نفت در ماه های گذشته تا حدی، فرا ساختاری عمل کرده است، می گوید: به نظر می رسد که اوپک پلاس برای تصمیم گیری درباره میزان تولید بیش از اینکه به تحلیل گر بازار نیاز داشته باشد، نیاز به استخدام ایمیونولوژست و کارشناس هوایی دارند.

بازار؛ گروه انرژی: روز سرنوشت ساز بازار نفت فرا رسید. اعضای اوپک و متحدانش قرار است که درباره مقدار کاهش سطح تولید خود تصمیم بگیرند. بسیاری از کارشناسان انرژی نگرانند که با افزایش سطح تولید نفت اوپک و متحدانش و بازگشت دوباره یک میلیون بشکه عربستان قیمت ها روند نزولی به خود بگیرد و تمام تلاش ها نقش بر آب شوند.

اما رییس دفتر مطالعات انرژی وین که به نوعی پیش بینی درباره وضعیت بازار را سخت می داند، می گوید که این روزها بازار نفت فرا ساختاری عمل می کند. او که  افزایش یا کاهش مبتلایان به کرونا را مهم ترین فاکتور سرنوشت ساز بازار نفت می داند، گفت: واکنش های بازار به ظهور یک واکسن جدید یا نرخ رشد واکسیناسیون بیشتر از میزان عرضه است. او همچنین می گوید: درست است که بهای اسمی نفت نسبت به سال ۲۰۲۰ بالاتر رفته اما با توجه افت ارزش دلار، قیمت حقیقی آن تغییر چندانی نکرده است.

متن گفتگوی بازار با «فریدون برکشلی» رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با «بازار» را در ادامه می خوانید:

در هفته و البته ماه های گذشته بازار تا حدی، فرا ساختاری عمل کرده است. این روزها ‌ بازار جهانی نفت بیشتر  به ظهور یک واکسن جدید یا نرخ رشد واکسیناسیون وابسته است تا میزان عرضه نفت

* بر اساس آنچه اعلام شده اعضای اوپک و متحدانش قرار است که درباره سطح تولیدات خود در ماه آوریل تصمیم بگیرند. هم اکنون این نگرانی وجود دارد که در صورت افزایش سطح کاهش تولیدات نفت، قیمت ها دوباره روند نزولی به خود بگیرد. به نظر شما در شرایط فعلی چه تصمیمی به نفع بازار نفت خواهد بود؟
نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که در هفته و البته ماه های گذشته بازار تا حدی، فرا ساختاری عمل کرده است. این روزها بازار جهانی نفت بیشتر به ظهور یک واکسن جدید یا نرخ رشد واکسیناسیون وابسته است تا میزان عرضه نفت. به نظر می رسد که  اوپک پلاس، الان نیاز به استخدام ایمیونولوژست دارد تا تحلیل گران بازار.

البته تغییرات قیمتی ناشی از سرمای هوا در آمریکا نشان می دهد که اوپک پلاس، به کارشناسان هواشناسی هم حالا نیاز پیدا کرده است. بدون شک وضعیت هوای تگزاس و ایالات های نفتی امریکا خیلی حساس است. همه اینها نشان می دهد که بازار مستقل از اصول عرضه و تقاضا، عمل می‌کند و خیلی قابل پیش بینی نیست.

بخش مهمی از عرضه نفت در بازارهای جهانی مربوط به ذخایری  است که روی  شناورها  یا خشکی قرار داشته اند. عربستان، امارات متحده و جمهوری اسلامی ایران، نفت هایی را می فروشند که قبلا تولید کرده اند

* با این اوصاف افزایش عرضه  نمی تواند تاثیر منفی زیادی روی قیمت ها بگذارد؟
بخش مهمی از عرضه نفت در بازارهای جهانی مربوط به ذخایری است که روی شناورها یا خشکی قرار دارد. نفت تازه کمتر تولید و عرضه می شود و اینها نفت هایی است که قبلا تولید شده اند. عربستان، امارات متحده و جمهوری اسلامی ایران، نفت هایی را می فروشند که قبلا تولید کرده اند. همین مساله خود یکی از علل، بی توجهی بازار به چهار چوب های سنتی و البته مقدار تولید و عرضه است.

* رویترز به نقل از امین ناصر، مدیرعامل سعودی آرامکو و مایک ویرث، مدیرعامل شرکت شورون می‌نویسد: تقاضای جهانی نفت در حال بهبود است و می‌تواند سال آینده به حدود پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بازگردد. تقاضای نفت در چین، هند و آسیای شرقی بهبود می‌یابد و واکسیناسیون دلیل خوش‌بینی در غرب است. تقاضای جهانی نفت‌ و گاز به‌دلیل افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای بهبود یافته است. با این اوصاف می توان به رشد بیشتر قیمت نفت در بازار امیدوار بود؟
مهار کرونا، منجر به تحرک و جابجایی و رونق دوباره حمل و نقل و افزایش تقاضا برای نفت خواهد شد. اما اینکه فکر می کنیم بهای نفت خیلی صعود کرده تصور درستی نیست. باید توجه داشت که  ارزش دلار در هفته های گذشته به شدت افت کرده است. به عبارت دیگر  ۶۰ دلار امروز معادل  ۵۵ دلار دسامبر ۲۰۲۰ است. به بیان ساده تر باید بگویم که قیمت اسمی نفت، بالا رفته ولی قیمت حقیقی آن نه. عدم رشد قیمت حقیقی نشان می که اتفاقات و تحولات بزرگی در بازار رخ نداده است.

کادوی یک میلیون بشکه ای عربستان، در راستای، تعمیرات پالایشگاه های آرامکو بود. این کاهش تولید باید دیر یا زود اتفاق می افتد و نمی توان آن را لطفی برای بازار نفت دانست

*جدای از افزایش سطح تولید اوپک و متحدانش عربستان هم احتمالا تولید خود را به مقدار دو ماه پیش بازگرداند. این کشور عربی در نشست قبلی حجم تولید خود را به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه کاهش داد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این افزایش تولید قرار است که یکباره اتفاق بیفتند؟
ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که کادوی یک میلیون بشکه ای عربستان، در راستای، تعمیرات پالایشگاه های آرامکو بود. این کاهش تولید باید دیر یا زود اتفاق می افتد و نمی توان آن را لطفی برای بازار نفت دانست. احتمالا، عربستان، به کاهش میزان کادوی، یک میلیون بشکه‌ای خود به اوپک پلاس، ادامه نخواهد داد. البته شاید به صورت مرحله‌ای، از میزان آن بکاهد. مثلا در مرحله اول  نیم میلیون بشکه به تولیدات خود بیفزاید.  

کد خبر: ۷۷٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha