۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
ادامه خشکسالی در کرمان؛ بارش ها به شدت کاهش یافت
سونامی بی آبی در بزرگترین استان کشور

ادامه خشکسالی در کرمان؛ بارش ها به شدت کاهش یافت

کرمان- کاهش شدید بارندگی طی سال جاری استان کرمان را در آستانه ورود به بحران جدی بی آبی قرار داده به طوریکه در سال آبی جاری فقط ۲۵ میلیمتر باران در استان باریده است.

بازار؛  گروه استان ها: استان کرمان یکی از خشک ترین سالهای اخیر را طی می کند و میزان بارندگی در این استان نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

در همه شهرستانهای استان میزان بارندگی به شدت کاهش پیدا کرده است و رودخانه های جاری و بسیاری از قناتها و چشمه های استان خشک و یا بی آب شده اند.

با این وجود برداشتهای بی رویه از منابع آب زیر زمینی استان ادامه دارد و کارشناسان از در پیش بودن یکی از خشک ترین تابستانها در سال جاری خبر می دهند، فصل بارندگی در کرمان بهمن ماه و اسفند ماه می باشد اما در بهمن سال جاری عملا بارندگی در استان روی نداده و میزان بارندگی در اسفند نیز به شدن کاهش یافته است.

سال گذشته یکی از پر آب ترین سالهای اخیر استان کرمان بوده است اما سال ۹۷ بارندگی به شدت کاهش یافت همین رویه امسال نیز تکرار شده است

کارشناسان منابع آبی استان کرمان از تهدید جدی منابع ابی موجود در استان خبر می دهند، محمد شریف یکی از دانش اموختگان حوزه آب است که به خبرنگار بازار می گوید: سال گذشته یکی از پر آب ترین سالهای اخیر استان کرمان بوده است اما سال ۹۷ بارندگی به شدت کاهش یافت همین رویه امسال نیز تکرار شده است.

سال آبی جاری فقط ۲۵ میلیمتر باران باریده است
وی گفت: با وجود بارش مطلوب در سال ۹۸ اما در سال ۹۹ شاهد تنش آبی شدید بودیم و دلیل این امر هم سالها خشکسالی و کاهش منابع آبی بوده است.

شریف گفت: پیش بینی می کنیم در سال جاری که مجموع بارندگی کوتاه مدت در استان تنها ۲۵ میلیمتر بوده است سالی با چالش جدی خواهیم داشت، سال ۹۸ بارش در کرمان به ۲۲۰ میلیمتر رسید.

کارشناس اداره هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: کاهش بارندگی ها نگران کننده است و مرور بر روی نقشه های هواشناسی نشان می دهد امکان جبران عقب ماندگی بارشها در استان کرمان در ماههای پیش رو وجود ندارد.

مریم سلاجقه افزود: اینکه بارندگی کرمان ۲۵ میلیمتر در سال آبی جاری است جای نگرانی دارد، پیش بینی می شود در فرودین نیز بارندگی در استان روی دهد اما به حد کافی نخواهد بود.

بارش بلند مدت استان کرمان نیز کاهش جدی دارد و به ۸۰ درصد کمبود بارندگی می رسد که عدد ۶۹ میلیمتر طی سال جاری را نشان می دهد

وی تصریح کرد: بارش بلند مدت استان کرمان نیز کاهش جدی دارد و به ۸۰ درصد کمبود بارندگی می رسد که عدد ۶۹ میلیمتر طی سال جاری را نشان می دهد.

وی ادامه داد: کرمان گرفتار تغییرات اقلیمی گسترده شده و این مساله گریبان بسیاری از کشورهای منطقه را گرفته است.

سلاجقه افزود: صرفه جویی در مصرف آب بسیار ضروری است در غیر این صورت تابستانی خشک در پیش رو خواهیم داشت.

چالش جدی خشکسالی در بزرگترین استان کشور نگران کننده است
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: خشکسالی چالش جدی در مسیر توسعه استان کرمان است و می تواند تنش های جمعیتی جدی ایجاد کند.

محمدرضا پور ابراهیمی بیان کرد: انتقال آب عمان به کرمان در فاز اول رقم خورده است اما برای کمک این طرح به وضعیت خشکسالی در کرمان نیاز به اجرای فازهای بعدی است که تامین اعتبار آن بسیار مهم است و باید مسئولان وزارتخانه در این زمینه چاره اندیشی کنند.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده باید برای تکمیل این پروژه کار شود در غیر این صورت سرمایه گذاری های صورت گرفته در سالهای گذشته نیز بی اثر خواهد شد.

فاز دوم انتقال آب خلیج فارس در کرمان باید فوری انجام شود
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تامین آب شرب مردم کرمان را از مهمترین اولویتها عنوان کرد و گفت: باید از توان مردمی برای استفاده بهینه از منابع موجود در کوتاه مدت نهایت استفاده انجام شود.

وی گفت: ۹۵ درصد از آبهای موجود در استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود که نزدیک به ۸۰ درصد این آبهای تبخیر و یا در زمین جذب می شود.

۹۵ درصد از آبهای موجود در استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود که نزدیک به ۸۰ درصد این آبهای تبخیر و یا در زمین جذب می شود

پور ابراهیمی بیان کرد: اینکه این آبهای بدون برنامه استفاده می شود موجب می شود مهمترین منابع استان کرمان هدر رود و برای تامین آب شرب هم با مشکل مواجه شویم.

وی بیان کرد: تغییرات اقلیمی یکباره ایجاد نشده و مسئولان سالهای برای جبران مشکلات و کم آبی فرصت داشته اند و باید کار جدی در این زمینه انجام می شد که در چنین وضعیتی قرار نگیریم، هم اکنون هم باید سریع تر کارهای پیشگیرانه را انجام دهیم.

وی گفت: فاز دوم خط انتقال آب از خلیج فارس باید سریع شروع و منجر به انتقال سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان شود.

وی بیان کرد: باید استفاده از منابع آب زیر زمینی را کاهش دهیم زیرا سالانه ۱.۱ میلیارد مترمکعب برداشت منفی آب در استان انجام می شود و این یک فاجعه جدی است.

سال آخر دولت دوازدهم در حالی در استان کرمان سپری می شود که رفع مشکل خشکسالی که از سوی همه دولت ها به عنوان یکی از وعده های جدی مسئولان به مردم داده شده بود پا برجای مانده است و مردم کرمان تشنه تر از همیشه هستند.

خشک شدن باغ های و مزارع و افزایش شهرها و روستاهایی که تنش آب شرب دارند در زندگی مردم تاثیر واضح گذاشته است.

کد خبر: ۷۷٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha