۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
پازل کشتیرانی خزر تکمیل شد| بندر فریدونکنار در راه جهانی شدن
بازار گزارش می‌دهد؛

پازل کشتیرانی خزر تکمیل شد| بندر فریدونکنار در راه جهانی شدن

فریدونکنار- با پیوستن تنها بندر خصوصی کشور به شبکه حمل ونقل کانتینری، پازل و زنجیره صادرات مازندران روبه تکمیل شدن است.

بازار؛ گروه استان ها: اولین بندر خصوصی کشور سال ۶۹ در نوار ساحلی خزر در فریدونکنار شروع به ساخت کرد و در سال ۸۶ فعالیت این بندر تجاری کلید خورد. همچنین اولین کشتی تجاری سال قبل در آن پهلو گرفت.

این بندر تجاری که سالانه ۷۰۰ هرار تن ظرفیت دارد با دو پست اسکله در مساحتی به وسعت ۶۹ هکتار در کرانه خزر با کاربری چندمنظوره مشغول فعالیت است و با پیوستن آن به شکبه حمل ونقل کانتینری بخشی از دغدغه مازندران برای صادرات محصولات مختلف از جمله کشاورزی مرتفع می شود.

رشد تخلیه وبارگیری کالاها در بندر فریدونکنار و نزدیکی آن به پایتخت ضرورت اتصال به شبکه حمل ونقلی ریلی را برای توسعه صادرات در مازندران الزامی می سازد. از سوی دیگر به دلیل ضعف و کمبود در ناوگان حمل ونقل ریلی ونداشتن کانتینرهای یخچال دار ومجهز بیشتر صادرکنندگان وتجار مازندران ترجیح می دهند کالاهای خود را طریق دیگر استان ها و آستارا صادر کنند.

فریدونکنار به شبکه حمل ونقل دریایی پیوست
بندر فریدونکنار هفته گذشته به شبکه حمل ونقل دریایی پیوست تا یک قطعه از پازل صادرات در مازندران تکمیل شود. ایمان شیوافر مدیرعامل شرکت راهبران بندر تجاری فریدونکنار درگفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پیوستن این بندر تجاری به شبکه حمل ونقل ریلی می گوید: از آنجایی که شبکه حمل ونقل دریایی از جمله زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات است، دراین راستا این بندر به این شبکه پیوسته است.

پازل کشتیرانی خزر تکمیل شد/ بندر فریدونکنار در راه جهانی شدن

وی راه اندازی شبکه ریلی را سبب توسعه صادرات مرکبات واقلام تولیدی نظیر لبنیات از مازندران به کشورهای حاشیه خزر دانست و گفت: با این شبکه، میزان صادرات محصولات از بندر به کشورهای مختلف شتاب بیشتری خواهد گرفت.

استقبال تجار مازندران برای صادرات از بنادر افزایش یافت
همچنین بهروز احمدی عضو هیئت مدیره بندر تجاری فریدونکنار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بازارهای خوب تجاری در همسایگی مازندران وجود دارد، گفت: باید از ظرفیت کشورهای خزری برای توسعه صادرات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بازارهای همسایگان فرصت خوبی برای عرضه لبنیات و مرکبات استان به شمار می رود، گفت: با راه اندازی شبکه حمل ونقل دریایی و کانتینرهای مجهز، استقبال تجاری برای صادرات کالاها از این بندر افزایش خواهد یافت.

وی توسعه شناورهای دریایی و تجهیزات حمل ونقلی دریایی را در دریای خزر از جمله ضرورت ها بیان کرد و گفت: در دریای خزر ضعف هایی در زمینه مبادلات وجود دارد که یکی از آن ها نبود شبکه حمل ونقل مجهز بوده است.

احمدی در عین حال تصریح کرد ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحبنام در حوزه خزر حرف های زیادی برای گفتن دارد وباید با توسعه ناوگان حمل ونقلی برای حضور دربازارهای حاشیه بهره گرفت.

بندر خصوصی فریدونکنار با داشتن مجهزترین سایت نفjی با ظرفیت ۳۰ هزار تن و ۳۳ هزار مترمربع سوله با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، تمامی المان های یک بندر تجاری را در خود جای داده است. با راه اندازی شبکه حمل ونقل دریایی در بندر فریدونکنار زیرساخت های لازم برای تقویت تجارت و مبادلات تجاری از بندر خصوصی کشور در مازندران فراهم شده و دل نگرانی های تجار مازندران برای صادرات کالاها از استان در حال رفع شدن است.

خطوط حمل کانتینری در بنادر شمال فعال شد
داود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از کانتینرهای دریایی را در بنادر شمالی نهادینه کنیم، افزود: در حال حاضر این شرکت در تمامی بنادر شمالی خطوط منظم حمل کانتینر برپا کرده است.

وی با اشاره به نزدیکی بندر فریدونکنار به مسیر ترانزیتی، ظرفیت آن را برای توسعه ورشد صادرات کانتینری بالا دانست و گفت: به زودی اولین کشتی کانتینری از بندر فریدونکنار به سمت قزاقستان حرکت می کند.

تفتی ظرفیت این کشتی را ۵۰ کانتینر یخچالی وخشک بیان کرد و گفت:در حال حاضر هزار کانتینر حمل ونقل دریایی در بنادر شمالی فعال است.

وی اظهار اینکه برای ارتقای صادرات، اصول کیفیت، قیمت تمام شده وسرعت عمل را در بنادر شمالی در دستور کار قرار دادیم، افزود: بندر تجاری فریدونکنار نیز به شبکه حمل ونقل کانتینری دریای خزر متصل شده است.

پازل کشتیرانی خزر تکمیل شد/ بندر فریدونکنار در راه جهانی شدن

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: اولین کشتی کانتینری از مقصد بندر فریدونکنار به سمت آکتائو قزاقستان روانه می شود که دارای ۱۰ کانتینر یخچالی و ۴۰ کانتینر خشک است.

تفتی یادآور شد: بنادر شمالی و خزر به دلیل نزدیکی به مسیر ترانزیتی قابلیت های خوبی برای توسعه صادرات دارند و باید فرهنگ استفاده از کانتینرهای حمل ونقلی دربنادر شمالی نهادینه شود.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه ضعف در حمل ونقلی دریایی از جمله دلایلی است که سبب می شود تجار استان برای صادرات کالا از دیگر استان ها استفاده کنند، گفت: با تقویت زیرساخت های حمل ونقلی در بنادر، میزان صادرات از گمرکات وبنادر استان رشد خواهد یافت.

وی با اشاره به فعالیت سه بندر در استان یادآور شد: بنادر نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد ظرفیت های خوبی برای تجارت دارند و با توسعه شبکه حمل ونقلی می توان امیدوار بود که برنامه صادراتی استان محقق شود.

 بنادر نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد ظرفیت های خوبی برای تجارت دارند و با توسعه شبکه حمل ونقلی می توان امیدوار بود که برنامه صادراتی استان محقق شود

بندر فریدون‌کنار به‌عنوان اولین بندر خصوصی کشور، به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر به تهران با پس‌کرانه ۶۴ هکتاری، وجود تأسیسات زیربنایی و زیرساخت‌های بندری و دریایی، مستحدثات کافی و انبارهای کالا، داشتن مجهزترین سایت نفتی شمال قابلیت پذیرش انواع کالاهای تجاری و نفتی را دارد و یک بندر چابک و کارا و فارغ از بروکراسی‌های اداری برای سرمایه‌گذاری و صادرات به شمار می‌رود.

کد خبر: ۷۷٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha