۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
پای درد دل بازنشستگان تامین اجتماعی؛ بی پولی بازنشستگی ندارد
نظرات مخاطبان بازار را بخوانید

پای درد دل بازنشستگان تامین اجتماعی؛ بی پولی بازنشستگی ندارد

افزایش حقوق و دستمزد سالانه مهم ترین اولویت و مساله اقتصادی حقوق و مستمری بگیران بخش خصوص و دولتی است که زندگی و معیشت بیش از ۶۰ میلیون ایرانی به آن گره خورده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در سال های اخیر به علت شرایط بد اقتصادی کشور با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده لذا میزان افزایش حقوق و دستمزدها برای مردم و به خصوص حقوق بگیران همواره از اهمیت زیادی برخوردار است.

در دو دهه اخیر ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی و به خصوص کشورهای همسایه بسیار کاهش پیدا کرده است و این بر کاهش قدرت خرید مردم و سبد معیشت حقوق بگیران بسیار تاثیرگذار بوده است.

متوسط تورم سالانه جهان هم اکنون به حدود ۲ درصد رسیده، اما در ایران رشد تورم سالانه کشور و به خصوص در دو سال اخیر به ۶۰ درصد رسیده و این مساله برای مستمری بگیران و بازنشستگان شرایط دشواری را به وجود آورده است.

برای جبران کاهش قدرت خرید کارکنان، کارگران و بازنشستگان کشوری و لشکری، ترمیم حقوق این اقشار کم درآمد جامعه بسیار ضروری است و همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق های بازنشستگی از جمله سازمان تامین اجتماعی کشوری می تواند تا حدودی قدرت خرید این قشر زحمتکش را ترمیم کند.

بررسی ضرورت و مزیت های طرح همسان سازی
در این خصوص خبرنگار بازار برای بررسی ضرورت و مزیت های طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق مستمری بگیران بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به میان این قشر زحمتکش رفته است تا از نقطه نظرات آنان مطلع شود.

با سابقه ۱۰ سال پرداخت بیمه هم اکنون حدود ۶۰۰ هزار تومان مستمری داریم و این مبلغ بسیار ناچیزی که باید مسئولان این سازمان به فکر ترمیم این حداقل بگیران باشند

«ابراهیم کمالی» می گوید پس از پرداخت ۱۰ سال کسورات بازنشستگی چند سال پیش بازنشسته شدم، اما با سابقه ۱۰ سال پرداخت بیمه هم اکنون حدود ۶۰۰ هزار تومان مستمری داریم و این مبلغ بسیار ناچیزی که باید مسئولان این سازمان به فکر ترمیم این حداقل بگیران باشند.

وی گفت: با وجود گرانی هزینه های زندگی اجرای طرح همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی جای امیدواری است تا بخشی از حقوق بازنشستگی ما ترمیم شود.

یکی دیگر از بازنشستگان تامین اجتماعی به خبرنگار بازار گفت: حقوق ۸۰ درصدی بازنشستگان تامین اجتماعی زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و برگزاری جلسات مستمر و حرف های تکراری مسئولان تاکنون به جایی نرسیده است.

پس از بیش از ۳۲ سال کارکرد حقوق بازنشستگی من حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و این فقط ۱۰ روز از هزینه های زندگی خانواده ما را تامین می کند لذا ضروری است تامین اجتماعی با متناسب سازی حقوق بازنشستگان خود به حداقل بگیران جامعه کمک کند

«محمدرضا پرورش» افزود: بیش از ۳۲ سال کارکرد، حقوق بازنشستگی من حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و این فقط ۱۰ روز از هزینه های زندگی خانواده ما را تامین می کند لذا ضروری است تامین اجتماعی با متناسب سازی حقوق بازنشستگان خود به حداقل بگیران جامعه کمک کند.

«محمد کریم زارع» یک بازنشسته دیگر نیز با انتقاد از وضعیت معیشت و هزینه های زندگی مستمری بگیران تاکید کرد: وقتی دولتمردان محترم کارگران را به عنوان قشر کارگری نمی شناسند و مشکلات اقتصادی، تورم، سه برابر کردن قیمت بنزین و افزایش ٢٠٠ درصدی قیمت ارزاق عمومی توسط دولت به رسمیت شناخته می شود ترمیم حقوق بازنشستگان نیز باید مورد توجه جدید دولت قرار گیرد و زمینه را برای اجرای این مساله در کشور فراهم کند.

وی تاکید کرد: در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تک تک مجلسی ها و دولتی ها مسئول هستند و باید پاسخگو باشند فقط یک نگاه به دیگر کشورها بکنید و خجالت بکشید.

وی تصریح کرد: مطرح کردن این مسایل بدون عمل به چه درد من بازنشسته تامین اجتماعی که الان ساعت ۳ بعد از ظهر از گرسنگی ضعف کرده ام است چون واقعا چیزی نداشتم برای ناهار، یخچال خالی و  اجاق گاز بدون قابلمه نشان از وضعیت مالی خانواده ما است.

مستمری بازنشستگان دیگر کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی کند
در این خصوص «علی دهقان کیا» رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مستمری بازنشستگان دیگر کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی کند و در  اعتراض به اندک بودن مستمری و دستمزدها همه ما در صدد هستیم با همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه، همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل اجرا شود.

اگر دولت ۹۰ هزار میلیارد از بدهی خود را سال آینده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند در این صورت می توانیم مرحله دوم این طرح را در سطح بازنشستگان تامین اجتماعی عملیاتی کنیم

وی گفت: اگر دولت ۹۰ هزار میلیارد از بدهی خود را سال آینده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند در این صورت می توانیم مرحله دوم این طرح را در سطح بازنشستگان تامین اجتماعی عملیاتی کنیم.

دهقان کیا تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی صفر کند در حالی که به جای انجام این مهم در پایان سال جاری بدهی دولت به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و انتظار داریم دولت در سال ۱۴۰۰ با توجه به لایحه بودجه سال آینده بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

افزایش خط فقر در کشور برای تامین هزینه های زندگی و معیشت خانواده ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان و پرداخت مستمری ۲ میلیون و ۳۰۰ و یا ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی مستمری بگیران این سازمان نیست و تجدید نظر و اجرای طرح متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بسیار ضروری است.

امسال سازمان تامین اجتماعی با استفاده از منابع مالی خود مرحله نخست این طرح را برای مستمری بگیران خود اجرایی کرد و توانست بخشی از حقوق بازنشستگان خود را ترمیم کند و اجرای کامل آن را به علت نبود منابع مالی ادامه نداد، زیرا اجرای کامل آن نیازمند بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

«معصومه محسنی عسگرانی» یکی دیگر از بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به گزارش های اخیر دست اندرکاران سازمان تامین اجتماعی برای دریافت طلب بدهی دولت به این سازمان برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان به خبرنگار بازار گفت: تاکنون به این شفافیت و روشنی از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی لشکری و کشوری دفاع نشده بود که طی این چند ماه گفته شده است بنابراین امیدوار هستیم که همه چیز بخوبی پیش برود دل ما بازنشستگان تامین اجتماعی هم خوش شود و لبخند روی لبهای دخترم و خانواده ام را ببینم.

«زهرا محمدی» بازنشسته دیگری با بیان اینکه از حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با کسر کسورات دیگر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنم، گفت: ما زنان بی سرپرست باید از کجا امرار معاش کنیم، حقوق دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی تامین اجتماعی دیگر کفاف زندگی ما را نمی کند، فکری هم به ‌حال ما بکنید.

وی تصریح کرد: هر روز برای بازنشستگان تامین اجتماعی یک قصه تازه تعریف می کنند، با این قصه ها مشکل بازنشستگان حل نمی شود سعی کنید آخر قصه با عدالت به نفع این قشر خسته اقدام کنید و مسئولان باید قصه نویسی رو تمام کنند.

دولت از همان منابع که حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را افزایش می دهد از همان محل هم بدهی تامین اجتماعی را بدهد، ضمن اینکه دولت برای این سازمان مردم نهاد رئیس و تکلیف مشخص نکند و دست از شستا که متعلق به همه اعضای تامین اجتماعی است بکشد و از دست اندازی به منابع تامین اجتماعی خودداری کند

وی افزود: دولت از همان منابع که حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را افزایش می دهد از همان محل هم بدهی تامین اجتماعی را بدهد، ضمن اینکه دولت برای این سازمان مردم نهاد رئیس و تکلیف مشخص نکند و دست از «شستا» که متعلق به همه اعضای تامین اجتماعی است بکشد.

«علی پیرهادی» هم گفت: اگر وجدان دارید برای یکبار مشکلات اقتصادی بازنشستگان تامین اجتماعی را حل کنید، دیگر توان و رمقی برای زندگی کردن نداریم و هر چه سریعتر مساله همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را عملی کنید.

به گفته این بازنشسته تامین اجتماعی، چند روزه همه مسئولان دارند از لفظ متناسب سازی استفاده میکنند، سال ۹۹ هم همین بلا را سر بازنشستگان تامین اجتماعی آوردند. در حالی که حقوق بازنشستگان کشوری را بطور کامل همسان سازی کردند به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید ولی برای بازنشستگان تامین اجتماعی، چندرغاز متناسب سازی انجام دادند.

وی بیان کرد: حداقل حقوق ما بازنشستگان تامین اجتماعی به زور به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می رسد، آخه چراااا؟ این همه تبعیض و بی عدالتی؟ خواسته ما بازنشستگان تامین اجتماعی این هست که در سال ۱۴۰۰ همسان سازی حقوق پایه بازنشستگان کشوری و لشکری است.

«حسین علیزاده» دیگر بازنشسته تامین اجتماعی می گوید: اینها همش حرف بود، ما به طور جدی چیزی برای خوردن نداریم؛ دیگر سیلی هم وجود ندارد تا صورتمان را سرخ نگه داریم، خواهش میکنم ما را بیشتر از این دست نندازید ما گناه داریم خرجمان به دخلمان نمیرسد.سه سال تمام شد ولی خبری از همسان سازی نیست، امیدوارم تمام این وعده وعیدها بخاطر نزدیکی به انتخابات نباشه و واقعا درد این قشر از جامعه را درک کرده باشند.

«احمد رحمانی» بازنشسته دیگری به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از بازنشستگان کشوری حتی یک ریال هم به حقوقشان بابت همسان سازی اضافه نشده است.

۳۵ سال سابقه مدیریت مطبوعاتی دارم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی دارم، ۲۰ سال پیش در زمان دولت آقای خاتمی وعده افزایش تدریجی حقوق بازنشستگان را داده بودند اما متاسفانه عملیاتی نشده است

«جلیل ولی بیک» نیز  به خبرنگار بازار گفت: ۳۵ سال سابقه مدیریت مطبوعاتی دارم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی دارم، ۲۰ سال پیش در زمان دولت آقای خاتمی وعده افزایش تدریجی حقوق بازنشستگان را داده بودند اما متاسفانه عملیاتی نشده است.

یک زن سرپرست خانواده نیز گفت: من با دو تا بچه یتیم با حقوق ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان چکار کنم، کرایه خونه بدم، خوراک بخرم، لباس برای دو تا بچه بخرم و یا برای خرید برنج، تخم مرغ، قبض آب، برق و گاز چقدر باید پرداخت کنم دیگر خسته شده ام.

در روزهای اخیر تجمع بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای یکسان سازی مستمری آنها در سطح کشور به صورت گسترده برگزار شد، بنابراین جا دارد مسئولان برای اجرای زودتر این طرح برنامه ریزیهای لازم را به عمل آورند.

«رضا جلینی» دیگر بازنشسته تامین اجتماعی تاکید کرد: بعد از ۴۰ سال کار و بازنشستگی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت می کنم، حقوق با بیماری، عروس و داماد، فقط شرمنده شده ام. 

«علی اسماعیلی» نیز گفت: چرا دولت هیچ کمکی نمی کند حتی بدهی خود به تامین اجتماعی را نمی دهد، دولت باید یک بودجه هم به تامین اجتماعی بدهد، چطور به صندوق های دیگد پرداخت می کند؟ اصلا می دانید چیست، این دولت اصلا به فکر سازمان تامین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان نیست و سهل انگاری می کند.

واقعا به فکر مستمربگیران تامین اجتماعی باشید، اطلاعات درآمدی خانوارها هم که مشخصه، حقوق ۲ میلیون ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی کفاف هزنیه های زندگی را ندارد، روزی هم شما بازنشسته می شوید به فکرهم نوع خود باشید با خدای خود و خودتان خلوت کنید تاکی ما باید سرکار باشیم

«مهدی احمدی نیز گفت: واقعا به فکر مستمری بگیران تامین اجتماعی باشید، اطلاعات درآمدی خانوارها هم که مشخص است. حقوق دو میلیون ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی کفاف هزینه های زندگی را ندارد، روزی هم شما بازنشسته می شوید به فکر همنوع خود باشید با خدای خود و خودتان خلوت کنید، تا کی ما باید سرکار باشیم.

وی افزود: زیر ۱۰ میلیون تومان خط فقر است ما تامین اجتماعی ها با این حقوق نا چیزی که دولت می دهد، الان وجود خارجی نداریم، فقط بازنشسته های کشوری و لشکری عزیز دولت هستند.

بازنشسته دیگری گفت: سلام خسته نباشید اینجانب بازنشسته و جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس می باشم که برای چندمین بار از مسئولانی که از کارگران بازنشسته حمایت می کنند از صمیم قلب تشکر و حمایت می نمایم با تشکر فراوان والسلام.

این جانباز بیان کرد: طبق معمول کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی با اینکه از دولت هیچ بودجه‌ای دریافت نمی کنند و به حساب نمی آیند و حتی طلب خودشان را به زور می گیرند، آنهم سهام شرکتهای مشکل دار. به داد از کار افتاده های ناشی از کار تامین اجتمایی برسید که نقص عضو شدند و در همسان سازی سوابق ارفاقی آنها محاسبه نشده و دریافتی آنها هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

یکی دیگر از بازنشستگان اظهار داشت: مسئولان باید نسبت به ترمیم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اهتمام جدی به خرج دهند، قبل از اینکه این موضوع نیز تبعات داشته باشد و خوراک رسانه های بیگانه را فراهم سازد. باید اقدامات لازم را به عمل آورند چرا دولت بدهی تامین اجتماعی را نمی دهد.

«حسین خدایاری» گفت: تو رو به خدا افزایش حقوق بازنشستگان رو به بعد از عید محول نکنید. مگر عید برای بچه های ما نیست؟ یا ما کرونا نمیگیریم؟ یا تو شرایط گرانی های لحظه ای اسفند ماه نیستیم؟ تنها با نگاه منصفانه به این شرایط دل خانواده‌های بازنشسته های تامین اجتماعی را شاد کنید.

بازنشسته دیگری ضمن تشکر از آقای مقتدایی و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بخاطر دستور به سازمان برنامه و بودجه گفت: خواهشمندیم ما را زخمی نکنید و پیگیر باشید تا شاید دعای خیری پشت سر شما باشد، زیرا که بعد از ۳۰ سال پرداخت بیمه و چهار سال بازنشستگی هم اکنون حقوق من چهار میلیون تومان است، دخترم لیسانس وکالت خوانده و بیکار است.، دختر دوم دانشجو و بچه سوم یازده ریاضی هست، با مریضی خودم و خانمم و این تورم چطوری زندگی کنم، ماهیانه یک و نیم میلیون کرایه خونه میدم.

«احمد صفری» با اشاره به میزان حقوق خود در تامین اجتماعی گفت: با ۳۰ سال کار، حقوقم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، آیا این انصاف است؟

یک خانم سرپرست خانوار به خبرنگار بازار در میدان هفت تیر تهران گفت: من یک مستمری بگیرم که دو  میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می گیرم ولی با کسر از حقوق وام کرونا و بیمه تکمیلی واریزی حقوق من می شود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آیا با این مقدار مستمری به نظر شما هزینه زندگی ما با این اوضاع گرانی چگونه تامین می شود.

«شهناز جاوید» ادامه داد: همسر من در سن ۴۴ سالگی فوت کرد، شوهرم ‌نزدیک به ۲۰ سال سابقه دارد همیشه حقوقها رو همسان سازی میکردیم یا یه اندازه برای همه رو اضافه میکردید به ما که رسید متناسب سازی شد. من با داشتن داماد و دختر و عروس و ۳ تا نوه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافتی دارم و هزینه های زندگی ما تامین نمی شود.

«بهزاد دهنائی» نیز گفت: از دولت، مجلس و قوه قضاییه و نهاد رهبری تقاضا می کنیم حقوق را به حداقل سطح معیشت ۹ میلیون تومان برساند، کارگران و بازنشسته های مشمول تامین اجتماعی چطور از پس مخارج غذا و مسکن با توجه به تورم بالا بر بیایند.

من یک خانم ۲۷ ساله که الان قریب به ۶ ساله همسرم فوت کرده منو و پسرم باهم زندگی می کنیم و با همین حقوق کم امرارمعاش می کنیم، اما خدا شاهده آنقدر به پسرم گفتم ندارم، ازش خجالت میکشم، اخه مگه با این حقوق کم مستمر بگیری من چطوری از پس زندگیم بربیام، خدا باعث و بانی شو لعنت کنه چقدر شرمنده بچه خود هستیم

«فرشته محمدی » گفت: من یک خانم ۲۷ ساله که الان قریب به ۶ ساله همسرم فوت کرده من و پسرم با هم زندگی می کنیم و با همین حقوق کم امرارمعاش می کنیم، اما خدا شاهد است آنقدر به پسرم گفتم ندارم، ازش خجالت میکشم، اخه مگه با این حقوق کم مستمر بگیری من چطوری از پس زندگیم بربیام.

«سید محمد سلامی پور» گفت: تا ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی نشود، هیچ روزنه امیدی وجود نخواهد داشت نه برای بازنشستگان کشوری ، نه لشکری و نه تامین اجتماعی. دولت و مجلس دو پهلو حرف می زنند یکبار می گویند همسان‌سازی، یکبار می گویند متناسب سازی و شعور مردم را نادیده می گیرند.

در حال حاضر رسیدگی به معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی به یک مساله اصلی کشور تبدیل شده و جا دارد دولت و مجلس با همراهی و تعامل یکدیگر این مشکل بزرگ بازنشستگان این سازمان را در سال ۱۴۰۰ به طور کامل حل و فصل کنند تا این قشر جامعه بتواند از قدرت خرید بیشتری برخوردار شود.

پرداخت بخشی از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی این سازمان را در اجرای طرح متناسب سازی حقوق آماده می کند تا تامین اجتماعی بتواند این طرح مهم را به صورت کامل در مورد بازنشستگان خود اجرا کند.

کد خبر: ۷۷٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم ب IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      سلام یه حقوق بازنشستگی وام بدیم خرجی بدیم ابرو داریم بچه داریم با ابرو هستیم چطور زندگی کنیم نه پس انداز داریم تمام حقو قمان قسط از مسعولین خواهش میکنم یه ماه حقوق ما رو دست بگیرند ببینند می تونن زندگی بچر خونن ما حرفی نداریم