۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
شیر غران فرانسوی در تقابل با کره‌ای مدعی! | سدان‌های خانوادگی که اسپرت هستند+ تصاویر

شیر غران فرانسوی در تقابل با کره‌ای مدعی! | سدان‌های خانوادگی که اسپرت هستند+ تصاویر

سدان‌ها همواره به دلیل طراحی که دارند مورد استقبال خریدارانی بوده‌اند که به خودروی خانوادگی اهمیت بیشتری می‌دهند. کیا اپتیما TF مدل ۲۰۱۶ و پژو ۵۰۸ GT Line دو خودرو سدان لوکس و اسپرت بازار کشور بوده که کیفیت و طراحی خاص اپتیما اقبال بیشتری در بازار برای خود ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: سدان‌ها همواره به دلیل طراحی که دارند مورد استقبال خریدارانی بوده‌اند که به خودروی خانوادگی اهمیت بیشتری می‌دهند. این کلاس از خودروها اغلب با توجه به فضای مناسب سرنشینان و بار یکی از گزینه‌های مناسب به شمار می‌آیند. کیا اپتیما و پژو ۵۰۸ هر دو خودروی سدان خانوادگی میان سایز هستند که باتوجه به لوکس بودن آن‌ها با ظاهری اسپرت و جوان پسند نیز مورد استقبال بسیاری قرار گرفته‌اند. با بررسی این دو سدان میان سایز به شما گزینه‌ای بهتر را معرفی می‌کنیم.

ظاهر اسپرت و جوان پسند
بیش از دو دهه است که کمپانی کیاموتورز سدان سایز متوسط خود را با نام اپتیما به بازار عرضه می‌کند. اگرچه این سدان تا اوایل سال ۲۰۰۷ چندان موفق ظاهر نشد، اما پس از پیوستن طراح ارشد کمپانی فولکس‌واگن (پیتر شرایر) به کیاموتورز، شاهد تغییرات و تحولات گسترده در زمینه طراحی محصولات این خودروساز کره‌ای بودیم. یکی از شاهکارهای شرایر که به عنوان مدیر طراحی پروژه نسل سوم اپتیما بود، نهایتا به خودروی بسیار زیبا و جذاب‌تر از دو نسل قبلی خود ختم شد.
اپتیما نسل سوم که با پسوند TF شناخته می‌شود، به خوش‌نام‌ترین سدان کره‌ای بدل شد، چراکه المان‌های جدید در طراحی این سدان سایز متوسط، استایل ساده و بی‌روح آن را به یک سدان اسپرت تبدیل کرد. خطوط به اصطلاح اتو کشیده روی بدنه در کنار رعایت بهترین تناسبات و ضمن استفاده از تزئینات کروم در بدنه، کاراکتری جذاب‌تر از دو نسل قبل به اپتیما بخشید. طراحی این نسل به حدی موفق بود که سال ۲۰۱۴ یک فیس‌لیفت جزئی روی این خودرو انجام گرفت که در نتیجه آن تغییرات در گرافیک چراغ‌های جلو به همراه LED افقی درون کاسه چراغ و فرم مشبک جلوپنجره و طراحی چراغ‌های چهارگانه پروژکتور شد که ظاهری اسپرت‌تر از اپتیما را به نمایش می‌گذارد.

اما در نمای عقب فرم انحنادار چراغ به یک شکل هندسی مستطیل بدل شده تا با وجود چراغ‌های کشیده و گرافیک زیبای آن و دیفیوزر و قرارگیری دو اگزوز بیضی شکل در طرفین شاهد نمای چشم‌نوازتری از اپتیما باشیم. از طرفی در مقابل رقیب فرانسوی کیا اپتیما، پژو ۵۰۸ GT Line که بیش از سه سال است در بازار کشور حضور دارد، آنطور شاید و باید موفق ظاهر نشد.


کمپانی پژو که بیش از یک دهه است سدان سایز متوسط خود را که با نام ۵۰۸ به بازار عرضه کرده و تا کنون دو نسل از آن را به جهان معرفی کرده است. مدل‌های حاضر در بازار کشور نسل اول فیس‌لیفت است، تا سال ۲۰۱۴، ۵۰۸ به دلیل ظاهر ظریف و یکنواخت و نچندان جذاب مورد استقبال قرار نگرفت، اما طراحان کمپانی پژو اواخر سال  ۲۰۱۴ این سدان میان سایز را دستخوش تغییرات قرار دادند.
استایل ظاهری پژو ۵۰۸ فیس‌لیفت به دلیل بهره گیری از خطوط تیز روی بدنه و سبک جدید طراحی پژو، کاراکتری سنگین‌تر و نافذتر به خود گرفته تا در نمای جلو با چراغ‌های به فرم دندان نیشی و گرافیک منحصربه‌فرد آن و حجم لبه کاپوت به دلیل طراحی خط تیز و البته فرم جدید شش ضلعی جلوپنجره ظاهری تهاجمی را به نمایش می‌گذارد. در این فیس‌لیفت در نمای تغییراتی روی در صندوق وگرافیک چراغ‌ها داده شده تا با وجود طراحی دو اگزوز مستطیل شکل در طرفین نمای شکیل از ۵۰۸ را نشان دهد.

کابین‌های نیمه لوکس
از آنجا که مدل ۲۰۱۶ کیا اپتیما TF مورد بررسی ما در این مطلب است، در زمان ورود به کابین اپتیما، نخستین پارامتری که خودنمایی می‌کند کیفیت ساخت بالاتر قطعات داشبورد نسبت به پژو ۵۰۸ است. چراکه استفاده از چرم ناپا، دوخت باکیفیت و در کنار آن تزئینات محدود کروم تاییدی بر این مقوله دارد. طراحان کیاموتورز، داشبورد را طوری طراحی کرده‌اند که تمام ادوات کنسول مرکزی متمایل به راننده بوده و باتوجه به تناسبات طراحی، میدان دید عالی را نیز به وجود آورده است.


قرارگیری یک نمایشگر ۸ اینچی در کنسول مرکزی و کلاستر دیجیتال نیم نگاهی به فضای مدرن بودن دارد تا با وجود طراحی دسته دنده اسپرت خوش فرم و غربیلک فرمان اسپرت و قرارگیری دو پدال شیفتر در پشت آن، چاشنی اسپرت بودن را در زمان رانندگی بیشتر می‌کند. اما طراحی سقف پانورامیک بزرگ جلوه بسیار زیبایی به کابین اپتیما می‌دهد. همچنین طول ۴۸۴۵میلی‌متری و عرض ۱۸۳۵ میلی‌متری فضای جاداری را نسبت به پژو ۵۰۸ در اختیار سرنشینان می‌گذارد.
اما در مقابل کابین پژو ۵۰۸ اگرچه بسیار جذاب نباشد، اما دلنشین به نظر می‌رسد، چراکه چیدمان قطعات به نوعی است که فضای نسبتا خلوت‌تری را القا می‌کند. یک نمایشگر ۷ اینچی در کنسول مرکزی طراحی شده که اطلاعات-سرگرمی را در اختیار سرنشینان بگذارد و از طرفی طراحی دسته دنده کروی استوانه‌ای کروم به همراه دوخت قرمز رنگ صندلی‌ها و قرارگیری دو پدال شیفتر در پشت غربیلک فرمان، برای لذت بخش کردن رانندگی در نظر گرفته شده است. از نکات منفی در فضای داخلی پژو ۵۰۸ می‌توان به غربیلک فرمان نچندان جذاب و کیفیت بسیار پایین پدال‌های شیفتر پشت فرمان که انگار یک پلاستیک بازیافت شده است، اشاره کرد.


اما ۶ ایربگ، استفاده از چرم برای صندلی‌ها و روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع دوگانه و کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، پدال‌های شیفتر در پشت فرمان، سیستم هوشمند روشنایی چراغ‌های جلو، سنسور باران، سنسور نور، آینه‌های الکتروکرومیک، قابلیت تاشوی برقی آینه‌های جانبی، کی‌لس(سیستم ورود بدون کلید)، استارت دکمه‌ای، سیستم تنظیم گودی کمر، سیستم نشانگر فشار بادتایر، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب، فرمان الکتریکی، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی‌ها، سیستم ترمز ABS، TCS، EBD و سیستم کمکی ترمز از آپشن‌های مشترک میان کیا اپتیما TF ۲۰۱۶ و پژو ۵۰۸ GT Line هستند که تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، سقف بزرگ پانورامیک، سیستم کمکی حفظ خطوط و کروز کنترل تطبیقی و سیستم صوتی اینفینیتی از جمله آپشن‌ها مهم در اپتیما هستند که در پژو ۵۰۸ دیده نمی‌شود، همچنین سیستم هشدار نقاط کور و ماساژور صندلی نیز از جمله آپشن‌های مهم و کاربردی پژو ۵۰۸ هستند که در اپتیمای TF ۲۰۱۶ نصب نیست(البته در برخی از اپتیماهای TF ۲۰۱۶ سیستم هشدار نقاط کور نیز به چشم می‌آید)

موتورهای پر قدرت
کیا اپتیما TF در بازار جهانی در نسخه‌های متفاوتی چون LX، SX، EX، SX توربو، SXL توربو و هیبرید عرضه شده‌اند. مدل‌های حاضر در بازار ایران از نوع LX و EX بوده که پیشرانه‌ای ‌این دو نسخه را یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۲.۴لیتری تنفس طبیعی تشکیل می‌دهد.
از آنجا که مدل‌ ۲۰۱۶ در بازار جهانی با پسوند JF یعنی نسل چهارم اپتیما شناخته می‌شود، بنابراین مدل‌های TF حاضر در بازار مربوط به تولید اواخر یا اواسط سال ۲۰۱۵ هستند که از قلب تپنده ۲.۴لیتری MPI  با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر بهره می‌گیرند و باتوجه به پاشش سوخت چند نقطه‌ای و اما سیستم تایمینگ متغیر پیوسته دوگانه CVVT و بهینه‌سازی اتاق احتراق حداکثر ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه ۲.۴ لیتری خانواده هیوندای و کیاموتورز موسوم به تتا۲ است که یکی از باکیفیت‌ترین و کم‌استهلاک‌ترین موتورهای حاضر در خودروهای وارداتی شناخته می‌شود و سازگاری مناسبی با شرایط جوی و سوختی ایران دارد.
این موتور نیرو خود را به واسطه یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌رساند که گیربکس ۶سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک کیا اپتیما از بهترین گیربکس‌ها از لحاظ عملکرد شناخته می‌شود که تعویض دنده‌ها در زمان مناسب انجام شده و ضربه و کوبش در زمان معکوس یا تعویض دنده وجود ندارد و همین امر سبب شده تا رانندگی با اپتیما را به یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه رانندگی‌ در کلاس خود بدل کند. اما اگر فشار مضاعف بر گیربکس وارد شود و تعویض دنده‌ها به حالت اسپرت‌تر انجام شود، این گیربکس ۶سرعته اتوماتیک را به پردردسرترین و پر استهلاک‌ترین گیربکس‌ها تبدیل می‌کند.
در مقابل پژو ۵۰۸ GT Line از یک موتور چهارسیلندر خطی ۱.۶لیتری توربوشارژ موسوم به THP۱۶۵ بهره می‌گیرد که باتوجه به بررسی‌ها، این موتور همان پیشرانه معروف TU۵ بوده با این تفاوت که بلوکه سیلندر و سرسیلندر از متریال آلومینیوم بوده و از سیستم پرخوران توربو و سیستم زمان متغیر سوپاپ‌ها VVT استفاده شده که باتوجه به پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها را نیز حداکثر توان خروجی را به ۱۶۳اسب‌بخار و گشتاور را نیز به ۲۴۰ نیوتون‌متر می‌رساند.
هیچ شکی در این مساله وجود ندارد که باتوجه به خدمت کمپانی پژو و تجربه بیشتر در مهندسی ساخت، کیفیت ساخت بالاتری را در پیشرانه و گیربکس نسبت به کیا اپتیما TF شاهد هستیم، اما در نظر داشته باشید که محصولات فرانسوی برای آب‌وهوای مناسب اروپا طراحی و تولید شده‌اند و با در نظر گرفتن این مقوله، پژو ۵۰۸ GT Line تنها مناسب افرادی است که در شمال کشور هستند و به دلیل اکسیژن و فشار مطلوب هوا عملکرد موتور بهتر بوده و در بلند مدت منجربه خرابی و استهلاک‌های ناشی از شرایط جوی نمی‌شود.
اما از ضعف در طراحی توربوشارژ و حساسیت بسیار بالا با سوخت موجود در کشور نمی‌توان صرف نظر کرد که پس از مدتی کارکرد این موتور را از حرکت در می‌آورد. همچنین گیربکس ۶سرعته اتوماتیک پژو ۵۰۸ نیز از باکیفیت‌ترین‌ها معرفی می‌شود، اما در زمان استفاده در حالت اسپرت، ضربات ناشی از تسریع تعویض دنده بیشتر شده و کمی از کیفیت رانندگی می‌کاهد. این گیربکس نیز بسیار به دمای کاری وابسته بوده و همانند دیگر گیربکس‌های مورد استفاده در محصولات پژو-سیتروئن PSA شاهد خرابی‌های بسیار در این زمینه هستیم. اما مهم‌ترین مساله در پژو ۵۰۸ GT Line مصرف سوخت پایین این سدان سایز متوسط است.  

کیفیت سواری و راندن
هر دو سدان‌ میان سایز در محور جلو از سیستم مک‌فرسون و ساختار مولتی‌لینک در عقب سود جسته‌اند. البته به لطف طبق‌های دوگانه در پژو ۵۰۸ GT Line شاهد سواری باکیفیت هستیم، اما به رغم اینکه هر دو خودرو اپتیما TF ۲۰۱۶ و پژو ۵۰۸ GT Line که رینگ‌های ۱۸ اینچی دارند، اپتیما از سواری بسیار باکیفیت‌تری نسبت به رقیب فرانسوی خود بهره می‌گیرد.
زیرا کوبش و ضربات ناشی از ارتعاشات سطح جاده به اتاق در سطح بسیار پایین‌تری نسبت به پژو ۵۰۸ GT Line است. اما زمانی که موضوع هندلینگ به میان می‌آید، فرمان‌پذیری بسیار عالی پژو در مدل ۲۰۶ نشان داد که این محصولات این خودروساز فرانسوی اگرچه در بخش‌های دیگر ضعف‌های اساسی دارند، اما از این حیث بسیار صاحب سبک هستند.


فرمان‌پذیری پژو ۵۰۸ GT Line به واسطه فرمان الکتروهیدورلیکی و هندسه طراحی آن و جرم خودرو به بیش فرمانی نزدیک‌تر بوده و همین موضوع به هندلینگ بهتر این سدان میان سایز فرانسوی کمک بسزایی کرده است. در این میان بحث بسیار مهمی وجود دارد و آن هم عایق‌ حرارتی و صدا کابین، که شاید برای شما سوالی به وجود آید که کیا اپتیما TF ۲۰۱۶ کابین آرام و فاقد هرگونه صدا و حرارتی دارد یا پژو ۵۰۸ GT Line؟ باید گفت که به لطف سیستم نوین کاهش دهنده فعال نویز در کابین اپتیما TF و استفاده از چندین عایق محافظتی و کاهنده صدا و البته استفاده از متریال جدید در بدنه، اپتیما از این نظر بسیار بهتر از پژو ۵۰۸ GT Line است.

کیا یا پژو؟
باتوجه به نوسان نرخ ارز و نوسان در قیمت وارداتی‌ها، کیا اپتیما TF  مدل ۲۰۱۶ و پژو ۵۰۸ GT Line که از نظر بدنه کاملا سالم و فاقد رنگ شدگی و تصادف باشند در بازه قیمتی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارند. اما در نظر داشته باشید که محصولات کیاموتورز سابقه حضور بیشتری در بازار وارداتی‌ها دارند و به همین علت تامین قطعات محصولات کیاموتورز بسیار آسان‌تر خواهد بود و باتوجه به شرایط جوی و سوختی ایران، اپتیما TF سازگاری بیشتر داشته و در بلند مدت استهلاک به نسبت پایین‌تری خواهد داشت و تا بازه کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر خودروی مناسبی خواهد بود.
از سوی دیگر به رغم شتاب بهتر و پیشرانه توربو پژو ۵۰۸ GT Line، این خودرو تنها تا ۱۵۰هزار کیلومتر بسته به شرایط و نگهداری و البته رفتار صحیح رانندگی خودروی مناسب و تقریبا کم استهلاکی خواهد بود اما در نظر داشته باشید که اگر در کلان‌شهرها هستید و باید مدام در پشت ترافیک بمانید این خودرو به بلای جانتان بدل می‌شود و از آنجا که تامین قطعات بسیار در این شرایط برای محصولات فرانسوی مشکل است، پژو ۵۰۸ GT Line را باید در گزینه دوم خرید خود قرار دهید.

کد خبر: ۷۷٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha