۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
تا ۱۰ سال آینده اثری از خودروهای بنزینی نخواهد بود| موتور الکتریکی جایگزین بنزینی
تغییرات جوی و تلاش برای کاهش انتشار کربن؛

تا ۱۰ سال آینده اثری از خودروهای بنزینی نخواهد بود| موتور الکتریکی جایگزین بنزینی

یکی از بزرگترین چالشهای این روزهای دنیا افزایش دمای زمین است. بحرانی که هر روز بیشتر می شود و می تواند جان افراد زیادی را بگیرد. حال صنعت خودروهای به عنوان یکی از مقصران انتشار کربن در دنیا به فکر تمرکز روی از بین بردن ردپای کربن افتاده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تولید خودروهای الکتریکی در سالهای اخیر به یک اولویت مهم خودروسازها تبدیل شد و دلیل این مساله هم افزایش توجه به مساله تغییرات جوی و تبعات آن است روی زندگی ساکنان زمین است.

به همین دلیل است که شرکتهای خودروسازی یک به یک گزارشهایی در مورد پروژه های تازه خود ارایه می دهند. اخیرا شرکت خودروسازی ولوو اعلام کرده است تا سال ۲۰۳۰ دیگر خودروی بنزینی تولید نخواهد کرد.

این شرکت خودروسازی سوئدی در مورد نحوه عرضه خودروهای الکتریکی به بازار مصرف گفت: «خودروها یا از طریق مراکز فروش به طور مستقیم به  مصرف کنندگان عرضه می شود یا  از طریق پرتال های فروش آنلاین در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.»

 این شرکت خودروسازی اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیمی از خودروهای تولیدی این شرکت الکتریکی خواهد بود.هاکان سامویلسون، مدیر عامل شرکت ولوو می گوید: «به دلیل افزایش توجه به مسایل زیست محیطی در دنیا و تلاش جهانی برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی به خصوص بنزین، سرمایه گذاری برای تولید خودروهای الکتریکی در دنیا افزایش خواهد یافت. ما برای باقی ماندن در بازار و حفظ سودآوری باید روی تکنولوژی های تازه خودرو سرمایه گذاری کنیم و خودروهای الکتریکی همین نسل از تکنولوژی ها هستند.»

اولین خودروی تمام الکتریکی ولوو چیست
در سال گذشته ولوو اولین خودروی تمام الکتریکی خود را به بازار عرضه کرد. این خودرو که XC۴۰ نام دارد دارای باتری شارژ شونده است و انتظار می رود ظرف هفته های آتی هم یکی دیگر از خودروهای الکتریکی سری ۴۰ را به بازار عرضه کند. البته در شرایط فعلی قیمت تمام شده خودروهای الکتریکی بیش از خودروهای بنزینی است و تنها در کشورهای صنعتی و توسعه یافته اروپایی عرضه می شود  ولی با گذشت زمان تمامی کشورها از این تکنولوژی برخوردار خواهند شد.

یکی دیگر از خودروهای الکتریکی که در سال گذشته به بازار عرضه شده است، خودروی تمام الکتریکی polestar است که توسط شرکت امریکایی تسلا وارد بازار شد. این خودرو برای شارژ باتری نیاز به اتصال به شارژر دارد و اخیرا خبرهایی در مورد راه اندازی ایستگاه های شارژ باتری های خودرو در  امریکا منتشر شده است.

 بدون شک اولین و اصلی ترین نیاز دنیا بعد از عرضه خودروهای تمام الکتریکی ایجاد امکان شارژ باتری های خودرو در زمان کوتاه است که قرار است ایستگاه های شارژ باتری خودرو  این نیاز را برطرف کند و تلاش هایی برای ایجاد این امکان در مقابل رستوران ها و مراکز خرید بزرگ هم انجام شده است.

یکی دیگر از معضلاتی که شرکتهای خودروسازی در عرصه تولید خودروهای تمام الکتریکی با آن روبرو بودند این بود که باتری ها برای مدت کوتاهی قابل شارژ بودند و بعد از چند ساعت شارژ باتری تمام می شد و از طرف دیگر زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری بسیار زیاد بود.به دلیل وجود این مشکل خودروهای هیبریدی الکتریکی-بنزینی وارد بازار شدند و زمانیکه شارژ باتری تمام می شد، از موتور بنزینی برای فعالیت خودرو استفاده می شد. حال با افزایش سرمایه گذاری در این صنعت بخش زیادی از مشکل برطرف شده است و بستر برای ورود خودروهای تمام الکتریکی فراهم شده است.

شرکتهای خودروسازی دیگری هم طرح تولید خودروهای الکتریکی را ارایه دادند
 اما ولوو تنها شرکتی نیست که در نظر دارد خودروهای الکتریکی را به طور کامل جایگزین خودروهای بنزینی کند. در سال ۲۰۲۱  برند جگوار اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ رسما  تولید خودروهای بنزینی را تعطیل می کند و در این سال تمام خودروهای تولیدی را خودروهای الکتریکی تشکیل خواهند داد. از طرف دیگر برند لوکس بنتلی هم اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ تمام خودروهای تولیدی این شرکت را خودروهای الکتریکی تشکیل می دهند.

 نکته مهمی که در سالهای اخیر باعث تاخیر در الکتریکی شدن خودروها در بازار جهانی بود، هزینه بالاتر تولید موتورهای الکتریکی و باتری های مورد نیاز برای انها بود. ولی با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرمایه گذاری در تولید خودروهای الکتریکی در دنیا، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ هزینه  ساخت خودروهای الکتریکی مشابه خودروهای بنزینی باشد. این اتفاق  مهمی در صنعت خودروسازی است و می تواند به معنای گام مهمی در توسعه تکنولوژی صنعت خودروسازی در دنیا معرفی شود.

 سامویلسون در مصاحبه ای با گاردین گفت: «تا سال ۲۰۲۵ هزینه تولید خودروهای الکتریکی مشابه خودروهای بنزینی امروز است ولی در دراز مدت تولید خودروهای الکتریکی ارزان تر از خودروهای بنزینی است و این زمانی است که تمام بازار دنیا از خودروهای تمام الکتریکی پر شده است و دیگر خودروی بنزینی عرضه نمی شود.»

در پایان باید در نظر داشت که عمر خودروهای بنزینی به پایان رسیده است و دنیا در حال گذر از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای الکتریکی است.

کد خبر: ۷۷٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha