۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۶
رکود کامل بازار مسکن در اردبیل؛ مردم بازهم توان خرید ندارند
بازار گزارش می‌دهد؛

رکود کامل بازار مسکن در اردبیل؛ مردم بازهم توان خرید ندارند

اردبیل- هرچند بازار مسکن در اردبیل رونق چندانی ندارد اما بازهم صاحبخانه شدن برای شهروندان اردبیلی به آرزویی تقریبا دست نیافتنی تبدیل شده است.

نرگس محمدی؛ بازار: بازار مسکن در اردبیل این روزها رونق چندانی ندارد. افزایش بی سابقه قیمت املاک و ساختمان، کمبود نقدینگی و فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا و دهها عامل دیگر باعث شده که داشتن مسکن برای شهروندان اردبیلی به آرزویی تقریبا دست نیافتنی تبدیل شود.

مشاوران املاک هم حالا بیکارترین روزهای خود را سپری می کنند و خیلی هایشان نیز دیگر رغبتی برای باز کردن مغازه هایشان ندارند.

در این میان خرید و فروش املاک، از طریق سامانه های مجازی نیز شرایط را برای خیلی از املاکی ها که همچنان سنتی کاری می کنند سخت تر کرده است.

رونق و رکود مسکن به امری طبیعی تبدل شده است
ایرج رحیمی یکی از مشاوران املاک در اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در طول ماههای گذشته رکود سنگینی بر بازار مسکن حاکم بوده است.

وی اظهار کرد: البته رونق و رکود در بازار مسکن در طول ادوار مختلف به امری طبیعی بدل شده است و فعالان این صنف به شرایط موجود نیز عادت کرده اند.

رحیمی با اشاره به گرانی مسکن در اردبیل اظهار کرد: متاسفانه در برهه ای از زمان، قیمت ها به شدت افزایش یافت و همین مسئله باعث شده خیلی از شهروندان قید خرید مسکن را برای همیشه بزنند.

این فعال حوزه مسکن در ادامه با بیان اینکه باتوجه به شرایط فعلی به نظر می رسد رکود بازار مسکن ادامه دار باشد گفت: البته باید از جهش قیمت مسکن در صورت رونق مجدد بازار نیز نگران بود. اتفاقی که همیشه در دوره بعد از رکود افتاده و شرایط را برای مردم بسیار سخت تر از گذشته کرده است.

البته باید اذعان کرد که رکود فعلی در بازار، تاثیر چندانی بر کاهش قیمت مسکن نداشته است و هستند بسیاری از افرادی که در آرزوی خانه دار شدن به سر می برند.در این میان تنها افرادی که نیاز مالی دارند به اجبار و صرفا برای برطرف کردن مشکلاتشان هم شده، مِلک شان را به قیمتی کمتر از قیمت بازار به فروش می رسانند؛ هرچند این افراد نیز مشتری دست به نقدی برای فروش مسکن خود، پیدا نمی کنند.

عطای خرید مسکن را به لقایش بخشیده ایم
فرزاد حاتمی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار ما از وضعیت مستاجری خود می گوید و اظهار می کند که هنوز در پرداخت اجاره ماهیانه اش مانده، چه برسد به خرید خانه.

او می گوید: علی رغم اینکه کار مشاوران املاک و فعالان حوزه ساخت و ساز کِساد شده است، اما قیمت مسکن تغییر چندانی نداشته است.

حاتمی ادامه می دهد؛ آپارتمان ۵۰ متری که نهایت به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می رفت با جهش قیمتی که داشت به ۵۰۰ میلیون تومان نیز رسید. حالا همین مِلک در بازاری که مثلا راکد است شده ۴۷۰ میلیون تومان.

این شهروند اردبیلی می گوید: ما در زمانی که همین واحد ساختمانی ۱۰۰ میلیون تومان بود توان خرید نداشتیم چه برسد به زمان حال که شرایط اقتصادی ما نیز وخیم تر شده است.

حاتمی می گوید: ما عطای خرید مسکن را به لقایش بخشیده ایم و به جز معجز خدا، دیگر امیدی به خرید مسکن نداریم.

این شهروند ادبیلی با اظهار گلایه از متولیان و مسئولان حوزه مسکن اظهار کرد: امیدوارم شرایطی مهیا شود تا حداقل فرزندان ما در آینده از بابت تامین مسکن دغدغه ای نداشته باشند.

قیمت مسکن با کاهش ۲۰ الی ۲۵ درصدی همراه بوده است
در همین رابطه خداویردی حضرتی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن در اردبیل اظهار کرد: در طول ماههای گذشته به صورت تقریبی قراردادهای ثبت شده در سامانه برای خرید و فروش زمین و مسکن از ۲۵ هزار قرارداد در یک روز به یک هزار قرارداد رسیده است.هر چند در این میان ممکن است برای برخی از معاملات کدرهگیری دریافت نشده و در سامانه نیز ثبت نشده باشد که این مسئله چندان تاثیری بر میزان کاهش ها ندارد.

وی کمبود نقدینگی را از عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار مسکن عنوان کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مردم برای کسب منفعت و سود بیشتر، سرمایه های خود را وارد بازار بورس کردند که عملا این میزان نقدینگی در بازار سرمایه بلوکه و حتی از بین رفته است.

رئیس اتحادیه املاک اردبیل با اشاره به نزدیک شدن به ماههای پایانی کار دولت اظهار کرد: باتوجه به شرایط فعلی به نظر می رسد رکود فعلی تا چندین ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد.

حضرتی با بیان اینکه در طی دو، سه ماه گذشته تعداد افرادی که تمایل به فروش مِلک و ساختمان خود دارند به مراتب زیادتر شده است گفت: این در حالی است که به جز افراد معدود که برحسب نیاز به دنبال خرید مسکن هستند، عملا خریداری در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه املاک اردبیل در خصوص تاثیر رکود فعلی مسکن بر قیمت املاک نیز اظهار کرد: در حال حاضر با جو حاکم، قیمت مسکن با کاهش ۲۰ الی ۲۵ درصدی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: البته این کاهش قیمت هم باعث نشده که مردم رغبتی برای خرید مسکن داشته باشند.

حضرتی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته قیمت مسکن به شکل سرسام آوری با افزایش همراه بود بطوریکه مسکن ۳۰۰ میلیون تومانی به یکباره به بالای یک میلیارد تومان نیز رسید و همین امر باعث شده که کاهش ۲۰ یا ۲۵ درصدی قیمت ها تاثیری بر رونق بازار و اشتیاق مردم به خرید مسکن نداشته است.

رئیس اتحادیه املاک اردبیل با اشاره به تسهیلات ۵۰، ۶۰ میلیونی بانک ها برای خرید مسکن اظهار کرد: باتوجه به گرانی های اخیر، این تسهیلات دردی از مردم دوا نمی کند و خلاهای مالی آنها برای خرید مسکن را پر نمی کند.

با همه تفاسیر این روزها مسکن در اردبیل خریداری ندارد و به نظر می رسد رکود فعلی ماههای دیگر نیز ادامه دار باشد.

در این میان شهروندان نیز دیگر فکر خرید مسکن را از سرشان بیرون کرده اند و حالا تنها نگران آینده فرزندانشان هستند و امید دارند شاید روزی برسد که داشتن مسکن دیگر دغدغه ای حداقل برای فرزندانشان نباشد.

کد خبر: ۷۷٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha