۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
آب رسانی از سد «کلان» به ملایر؛ تحقق آرزویی دیرین در واپسین روزهای سال
بازار گزارش می‌دهد؛

آب رسانی از سد «کلان» به ملایر؛ تحقق آرزویی دیرین در واپسین روزهای سال

همدان - آبرسانی از سد «کلان» به شهر ملایر که از مطالبات جدی مردم این شهر بوده امروز پس از گذشت چندسال پیگیری مستمر به بار نشسته و در قالب پویش «هر هفته الف - ب ایران» افتتاح می شود تا به آرزوی دیرین مردم این دیار در واپسین روزهای سال جامه عمل بپوشاند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ طبق پیش بینی انجام شده جمعیت ملایر در سال ۱۴۱۵ به ۳۳۰ هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که ۲۷ حلقه چاهی که اکنون آب شرب را تامین می کند پاسخگو نخواهد بود.

بنابراین برای تامین نیاز آبی ۳۰ میلیون متر مکعب خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا ۱۲ میلیون متر مکعب از این نیاز آبی تامین شود.

سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون متر مکعب ساخته شده و هم اینک بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار دارد

سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون متر مکعب ساخته شده و هم اینک بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار دارد ضمن اینکه ۷۵۸ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است ۲۲ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

در همین زمینه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آبرسانی از سد کلان ملایر یکی از مطالبات جدی مردم این شهر بوده است؛ گفت: بعد از پیگیری های متعدد چند ساله و پس از سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به ملایر یکی از مصوبات که تسریع در اجرای طرح انتقال آب شرب سد کلان به شهر ملایر بود سرعت گرفت.

حجت‌الاسلام احدآزادیخواه با بیان این که طبق برنامه‌ریزی انجام شده این پروژه باید قبل از پایان سال جاری افتتاح می‌شد، گفت: فاز اول پروژه که حدود ۶۵ درصد مردم ملایر را شامل می‌شود امروز افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه با افتتاح این پروژه مردم ملایر رسماً آب شرب مصرفی خود را از سد کلان دریافت می‌کنند، گفت: آب سد کلان ملایر از نظر کیفیت بهترین آب استان همدان است و نظیر ندارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: بقیه پروژه‌های در دست اجرا در شهرستان ملایر و سایر نقاط استان همدان در وقت و مهلت مقرر خود افتتاح شوند.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فرارسیدن موعد افتتاح تصفیه‌خانه آب شرب ملایر گفت: با افتتاح این بخش از پروژه حدود ۲۶۵ لیتر در ثانیه، آب از تصفیه‌خانه واقع در پائین دست سد، به مخزن پشت سپاه انتقال می یابد.

با اجرای اتصال مخزن پشت سپاه به مخزن شماره دو (پیر ویلان) در سال آینده ۱۱۵ لیتر بر ثانیه بر میزان انتقال آب از تصفیه‌خانه افزوده خواهد شد و بدین طریق حدود دو سوم مصرف آب شرب شهرستان از ذخایر آبی سدکلان تامین می شود

هادی بیگی نژاد افزود: با اجرای اتصال مخزن پشت سپاه به مخزن شماره دو (پیر ویلان) در سال آینده ۱۱۵ لیتر بر ثانیه بر میزان انتقال آب از تصفیه‌خانه افزوده خواهد شد و بدین طریق حدود دو سوم مصرف آب شرب شهرستان از ذخایر آبی سدکلان تامین می شود.

عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد کلان دارای مخزنی با ظرفیت ۴۵ میلیون متر مکعب است که در این صورت سالانه ۱۲میلیون مترمکعب از این مخزن تصفیه و به شبکه آب شهرستان منتقل خواهد شد، ادامه داد: هم‌اکنون آب شرب شهرستان ملایر از ۲۷ حلقه چاه تامین می‌شود که با بهره‌برداری از این پروژه ضمن افزایش قابل ملاحظه کیفیت آب مصرفی، از منابع زیرزمینی نیز صیانت به عمل خواهد آمد.

وی افزود: با توجه به اهمیت افتتاح این پروژه در تامین سلامت مردم و استفاده بهینه از آب در طول یک‌سال گذشته با طرح سوال از وزیر نیرو و پیگیری مستمر از وزارت‌خانه علی‌الخصوص مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیگیر افتتاح این پروژه بوده ایم که خوشبختانه به نتیجه رسید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بررسی لایحه قانونی بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس و اهمیت حضور در این جلسات توفیق حضور در مراسم افتتاحیه این طرح ملی را نخواهم داشت و افتتاح این طرح‌ را به مردم شهرستان ملایر تبریک می گویم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان نیز به برکات افتتاح این پروژه اشاره کرد و با بیان اینکه سد کلان ملایر ۲۲ میلیون متر مکعب آب را تامین می کند، گفت: این ۲۲ میلیون متر مکعب شامل ۱۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، نیم میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی پایین دست و ۵.۵ میلیون متر مکعب حقابه محیط زیست است.

منصور ستوده گفت: تصفیه خانه آب آشامیدنی در پایین دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه ساخته شده که به طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه را برای شهر ملایر تصفیه و تامین می کند.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: حدود ۲۶۵ لیتر از ۳۸۰ لیتر در ثانیه برای مخزن پیش بینی شده در مجاور سپاه است که ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تامین می کند و ۱۱۵ لیتر آن نیز برای مخزن «پیر ویلان» است.

ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با هزینه کرد دو هزار میلیارد ریال و با ۹۵ درصد پیشرفت اجرا شده است

ستوده بیان کرد: ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با هزینه کرد دو هزار میلیارد ریال و با ۹۵ درصد پیشرفت اجرا شده است.

وی با یادآوری اینکه شهریور امسال تیمی از دفتر نظارت و بهره برداری آب و فاضلاب کشور از تصفیه خانه ملایر بازدید کرد تا مقدمات بهره برداری تجاری از این طرح تهیه شود؛ اضافه کرد: همچنین با همکاری شرکت آبفا و سرمایه گذار، آزمایش کیفی تصفیه خانه آب نیز انجام شد که با توجه به مطلوب بودن کیفیت آب، تصفیه خانه درحال شروع بهره برداری تجاری است.

ستوده اظهار کرد: ۱۲ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸ کیلومتر خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می شود که تاکنون با هزینه کرد ۵۷۳ میلیارد ریال ۳۷ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

وی افزود: تست بهره برداری، کنترل نشت و ضد عفونی با کُلر طرح خط آبرسانی آب به ملایر نیز صورت گرفته و برای یک کیلومتر باقی مانده از این طرح در داخل شهر نیز پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شده اند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: برق رسانی به طول ۲۶ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است ضمن اینکه با توجه به ناپایداری برق در برخی نقاط مقرر شد شرکت برق نسبت به دو مداره کردن آنها به طول هشت کیلومتر اقدام کند.

مجموع اعتبارات هزینه شده سامانه آب شرب ملایر شامل سد کلان با ۱۰۰ درصد پیشرفت ۷۵۸ میلیارد ریال، خط آبرسانی با بیش از ۹۰ درصد ۵۷۳ میلیارد ریال و تصفیه خانه آب شرب با ۹۵ درصد پیشرفت حدود دو هزار میلیارد ریال است

ستوده مجموع اعتبارات هزینه شده سامانه آب شرب ملایر شامل سد کلان با ۱۰۰ درصد پیشرفت را ۷۵۸ میلیارد ریال، خط آبرسانی با بیش از ۹۰ درصد را ۵۷۳ میلیارد ریال و تصفیه خانه آب شرب با ۹۵ درصد پیشرفت را حدود دو هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

به هر حال سرانجام و پس از پنج سال‌ چشم انتظاری آب شرب از سد کلان به ملایر رسیده و تصفیه خانه این شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

این تصفیه‌خانه آب شرب امروز با حضور استاندار همدان و رئیس آب و فاضلاب کشور در پویش «هر هفته الف - ب  ایران» به بهره‌برداری می‌رسد.

گفتنی است؛ ساخت تصفیه‌خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و به روشBOT در دستور کار قرار گرفت و با هزینه دو هزار میلیارد ریال اجرا شد ضمن اینکه این تصفیه خانه یکی از دستاوردهای ایجاد سد کلان ملایر است.

کد خبر: ۷۶٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha