۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
پیش نویس قطعنامه شورای حکام| صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای بدون پروتکل الحاقی امکان پذیر نیست!
اختصاصی بازار؛

پیش نویس قطعنامه شورای حکام| صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای بدون پروتکل الحاقی امکان پذیر نیست!

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در حالی که موضوع ایران و برجام در کانون توجه قرار گرفته و پیش نویس قطعنامه با تغییرات احتمالی انگلیس میان اعضا توزیع شده بود، برگزار شد.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز گذشته با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار گرفت. پیش از نشست، رسانه‌های غربی اعلام کردند که آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی را در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیه ایران ارائه کند.

همچنین، بر اساس گزارش منابع خبری، دیپلمات های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

جلسه روز گذشته شورای حکام برای ترسیم مسیر آینده برجام حیاتی بود، زیرا تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه در این نشست نشانگر نابودی احتمالی کامل برجام بوده است.

موارد زیر پیش نویس قطعنامه ای است که انگلستان میان اعضای شورا توزیع کرده در حالی که ممکن است بندهایی از آن تغییر کند. این پیش نویس توسط یک منبع آژانس در اختیار خبرنگار بازار قرار گرفته که در ادامه می خوانید:

(الف) تأکید بر نقش اساسی و مستقل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تأیید پایبندی ایران به تعهدات پادمانی خود و تعهدات مربوط به برنامه هسته ای ایران تحت برجام ؛ قدردانی از تلاشهای حرفه ای و بی طرفانه مدیر کل و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور اجرای توافقنامه های پادمان ایران و فعالیتهای تأیید و نظارت بر اساس برجام؛
 
(ب) یادآوری تصمیم شورای حکام (در تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۱۵) ؛ صدور مجوز به مدیر کل به منظور تأیید و نظارت لازم بر تعهدات مربوط به برنامه هسته ای ایران  ذیل برجام و مدت زمان کامل آن تعهدات با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) ؛
 
(ج) یادداشت برداری از نامه ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ ایران به آژانس و اعلام نگرانی آژانس در خصوص توقف ایران؛ از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، اجرای مفاد پروتکل الحاقی، کد اصلاحی ۳.۱ و همچنین کلیه اقدامات شفاف ساز پیش بینی شد.
 
(د) حمایت کامل از تلاش های مدیرکل به منظور ادامه فعالیتهای اساسی تأیید شده در ایران و تأیید مثبت تفاهم فنی موقت دو جانبه حاصل شده با ایران در پرتو تصمیم این کشور مبنی بر متوقف ساختن اقدامات تأیید هسته ای تحت برجام و توقف اجرای مفاد پروتکل الحاقی آن؛

(ه) یادآوری قطعنامه ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ (GOV/۲۰۲۰/۳۴) که تأیید کننده این موضوع است که ایران برای اجرای توافقنامه پادمان جامع و پروتکل اضافی خود باید به طور کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و  درخواست های آژانس را بدون تأخیر زیاد برآورده سازد.

(و) ذکر نگرانی های عمیق از گزارش مدیر کل در GOV / ۲۰۲۱/۱۵ و اشاره به موارد برجسته پادمان.
 

بندهای عملیاتی:
۱) تصریح پشتیبانی کامل از تلاشهای حرفه ای و بی طرفانه مدیرکل و دبیرخانه در اجرای توافقنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی ایران و پیاده سازی فعالیت های تایید شده و نظارت بر آن ها تحت برجام 

۲) ابراز نگرانی جدی از تصمیم ایران در رابطه با توقف اجرای مفاد پروتکل الحاقی و تعهدات مربوط به برنامه هسته ای تحت برجام؛ به ویژه اقدامات مغایر با تعهدات برجامی مرتبط با فعالیت های تأیید و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی

۳) تأکید بر این موضوع که اجرای پروتکل الحاقی در ایران اطلاعات اضافی و همچنین یک دسترسی را ایجاد می کند تا اطمینان بیشتری در رابطه با عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران فراهم شود. تأیید آژانس در مورد تعهدات هسته ای ایران تحت برنامه برجام برای امکان پذیر کردن این امر ضروری است و یادآوری می کند که بدون اجرای پروتکل الحاقی، آژانس نمی تواند به این نتیجه کلی برسد که کلیه مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز باقی مانده است.

۴) تاکید بر این موضوع که همانطور که مدیرکل در گزارش خود در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، مندرج در GOV / ۲۰۲۱/۱۵ ، اشاره کرد، اجرای کد اصلاحی ۳.۱ یک تعهد قانونی برای ایران تحت مقررات فرعی توافق نامه پادمانی آن است (...) که نمی تواند یک جانبه اصلاح شود و تاکید مجدد بر این که ایران از نظر قانونی موظف به اجرای کد اصلاحی ۳.۱ تحت توافق نامه پادمان جامع خود است.

۵) ابراز نگرانی در مورد تصمیم ایران مبنی بر عدم اجازه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تأیید و نظارت بر اجرای تعهدات برجامی مرتبط با توافقات و برنامه هسته ای ایران و متوقف کردن اجرای مفاد پروتکل الحاقی و تاکید بر عدم وجود این اقدامات تأیید، که تأثیر مخربی بر توانایی آژانس در انجام ماموریت گزارش دهی دارد.
 
۶) اصرار به ایران برای از سرگیری فوری اجرای پروتکل الحاقی،  تثبیت کردن سریع اقدامات تأیید و شفاف ساز آژانس بین المللی انرژی اتمی و تطابق با کد اصلاحی ۳.۱ توافق نامه پادمان جامع خود

۷) نگرانی عمیق آژانس نسبت به عدم پیشرفت در روشن کردن موارد پادمانی که در گزارش مدیر کل GOV / ۲۰۲۱/۱۵ مورخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ بیان شده است. مدیر کل این گزارش را به اشتراک می گذارد و از ایران می خواهد برای روشن کردن و حل این موارد بدون تاخیر با آژانس همکاری کامل داشته باشد.

۸) در خواست از مدیرکل برای ارائه گزارش تکمیلی و در صورت مناسب بودن در اختیار شورای حکام قرار دادن

۹) تصمیم گیری در رابطه با در دستور کار نگه داشتن موضوع.

کد خبر: ۷۶٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قهرمانپور IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 0
      ترجمه ایرادت جدی دارد. هیات مدیره نیست. شورای حکام است. تصرف در موضوع نیست . در دستور کار نگهداشتن موضوع است

      پاسخ سایت: سلام. سپاس از شما فرهیخته گرامی. اصلاح شد