۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹
واکسن کرونای ایرانی توانمند در مقابله با ویروس جهش یافته انگلیسی
یادداشت وارده

واکسن کرونای ایرانی توانمند در مقابله با ویروس جهش یافته انگلیسی

واکسن کرونای ایرانی اوایل سال ۱۴۰۰ به صورت انبوه تولید و به جامعه هدف تزریق می شود، واکسنی که با توانایی مقابله با ویروس جهش یافته انگلیسی قابلیت صادرات نیز دارد، این جمله بخشی از یادداشت شفاهی «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که متن کامل آن در ادامه می آید.

حسینعلی شهریاری؛ واکسن آنلاین: از روزی که پای ویروس منحوس کرونا به کشورها باز شد، تلاش های محققان در کشورهای مختلف به سمت یافتن واکسن و یا داروی این بیماری هدایت شد؛ ایران هم یکی از کشورهایی بود که با وجود حملات همه جانبه از داخل و خارج از کشور به دستاوردهای محققان بومی، در نهایت توانست به این واکسن دست پیدا کند.

«واکسن کرونای ایرانی اوایل سال ۱۴۰۰ به صورت انبوه تولید و به جامعه هدف تزریق می شود، واکسنی که با توانایی مقابله با ویروس جهش یافته انگلیسی قابلیت صادرات نیز دارد و از آنجا که تمامی مراحل ساخت را با موفقیت طی کرده مورد حمایت نمایندگان‌ مجلس واقع شده و اعتماد مردم را هم به خود جلب کرده است». 

این جمله بخشی از یادداشت شفاهی «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که متن کامل آن در ادامه می آید.

در حوزه بهداشت و درمان ایران اسلامی پیشرفت های قابل ملاحظه ای در ۴۲ سال گذشته داشته است.کشور ما در مبارزه با کرونا با وجود همه گیری شدید موفقیت های چشم گیری داشته و با اجرای طرح های متنوعی از جمله طرح شهید سلیمانی به نتایج مطلوبی دست یافته، هرچند که تا موفقیت نهایی گام های بلند دیگری باید برداشت، این در حالی است که حتی کشورهای به ظاهر توسعه یافته در مواجه با کرونا فلج شده اند، این را می توان از آمارهای جهانی اعلام شده درخصوص تعداد مبتلایان و فوتی های کرونایی در آن کشورها مشاهده کرد.

ایران اسلامی در زمینه تولید واکسن برای مقابله با کرونا جزء کشورهای پیشرو محسوب می شود و رسیدن تقریباً همزمان به مرحله فاز انسانی واکسن های تولیدی کشورمان با دیگر کشورهای تولید کننده واکسن کرونا، نشان از قدرت علمی و درمانی متخصصان، محققان و نخبگان جوان این مرز و بوم دارد.

در حال حاضر خوشبختانه پروژه های مختلفی برای تولید واکسن کرونای ایرانی در کشور توسط متخصصان و محققان در حال پیگیری است و پیشرفت های قابل توجهی هم به دست آمده و ما در میان ۱۱ کشورها تولید کننده واکسن در جهان هستیم.

 واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مؤسسه برکت که در حال گذار از فاز انسانی خود است و به داوطلبان هم تزریق شده، قابلیت آن را دارد که علیه ویروس جهش یافته انگلیسی مقابله کند، در حالی که عمده واکسن های تولیدی دیگر کشورها چنین قابلیت اثرگذاری موثری ندارند این بدان معناست که با تولید انبوه این نوع واکسن به زودی کشورهای متعددی تقاضامند واکسن کرونای ایرانی می شوند.

دو شرکت انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی نیز مجددانه و با تلاشی جهادی و شبانه روزی و با بهره گیری از علوم روز دنیا برای تولید واکسن کرونا پیش قدم شده اند و محصولاتشان آماده مرحله فاز انسانی است. قرار هم بر این بوده که واکسن هایی که تولید می کنند ۷۰ درصد قیمت واکسن های خارجی از این شرکت ها خریداری و واکسیناسیون انجام شود.

شرکت های دیگری نیز در کشورمان و در حوزه تولید واکسن اقدامات در خور توجهی انجام داده اند که امیدواریم به زودی با اعلام نتایج تحقیقاتی آنان خبرهای خوش دیگری در راه داشته باشیم.

نمایندگان مجلس نیز تا کنون جلسات و نشست های متعددی با مسئولان دولتی و متولی در حوزه بهداشت و درمان برگزار کرده اند. به طور قطع هم کمیسیون بهداشت و درمان و هم در مجموع مجلس از واکسن تولیدی داخل حمایت می کند.

حمایت از تولیدات داخلی نه تنها درخصوص واکسن کرونا بلکه درخصوص سایر تولیدات  موضوع و طرحی راهبردی است که مقام معظم رهبری برای کشور ترسیم کرده اند.

رهبر انقلاب درخصوص بی اعتمادی محض به واکسن کرونای دو کشور امریکا و انگلیس که سال های سال تهدیدات و تحریم های خصمانه ای علیه ملت ما داشته اند تاکید کردند و مجلس نیز همسو با رهبری به هیچ عنوان اجازه ورود چنین واکسن هایی را به کشور نداده و نمی دهد.آن واکسن ها اگر موثر بودند دولتمردان خود آن کشورها برای کاهش مرگ و میران مبتلایان به کرونا  استفاده می کردند.

مردم ما نیز به واکسن های تولید داخل اعتماد بیشتری دارند و مجلس نیز حمایت قاطع خود از واکسن ایرانی را اعلام می کند، ضمن اینکه باید بگوییم  واکسن تولیدی متخصصان کشورمان به طور قطع اگر بهتر از واکسن های تولیدی در نقاط دیگر دنیا نباشد کمتر از آن ها هم نخواهد بود.

ایران اسلامی در حوزه های مختلف علم و فناوری در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خودکفا شده است مسئله ای که نه تنها دوستان کشورمان بلکه دشمنانمان هم بر آن اذعان دارند. دانشمندان داخلی در زمینه تولید واکسن کرونا هم می توانند با تکیه بر دانش بومی کشورمان را خودکفا کنند و اعتقادمان بر این است اگر واکسن کرونای ایرانی به تولید انبوه برسد حتی توانایی صادرات آن را نیز داریم.

تصورش را بکنید این واکسن توسط محققان و نخبگان داخلی ساخته نمی شد، آیا کشورهای استعمارگر غربی و در راس آن امریکا که جنایاتش علیه ملت ما روز به روز بیشتر می شود و ثابت شده به ما واکسن کرونا می دادند؟ خیر. این خبیثان تنها به فکر منافع خودشان هستند و هیچ گاه واکسن های تولیدی خودشان را به ملت ما عرضه نمی کردند، هم چنان که از سالیان گذشته تاکنون شاهد بودیم این دولت های متخاصم تحریم های دارویی بسیاری بر ملتمان تحمیل کردند و مجامع بین المللی در این سال ها در برابر تحریم های دارویی هیچ اقدامی انجام نداده است و تنها با وعده های دروغین از اهداف شوم کشورهای تحریم کننده حمایت کردند.

اگر امروز مشاهده می کنیم که دشمنان ملتمان حرف از عرضه واکسن کرونای خودشان می زنند در واقع می خواهند از ملت ما به عنوان آزمایشگاهی برای ادامه تحقیقات خودشان استفاده کنند و به هیج عنوان دلسوز مردم ما نیستند.

بنابراین امید بسیار به تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی داریم و بی تردید از آنجا که تفکر نیروهای متخصص جوان ما بر پایه جهادی و انقلابیگری است، سربلند در این حوزه خارج می شویم.

باید بگوییم هرچند کرونا این ویروس منحوس مشکلات زیادی برای بخش های مختلف در کشور ایجاد کرده، اما سبب شد که ما خط تولید واکسن به ویژه تولید انبوه را خوشبختانه با اتکا به دانش بومی راه اندازی کنیم و حتی بتوانیم برای موارد دیگر اگر اضطراری به وجود آمد به موقع محصولاتی دیگر تهیه کنیم و اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهیم.

ناگفته نماند که واکسنی که توسط متخصصان داخلی ساخته شده، از آنجا که تمامی مراحل ساخت را به طور کامل و مرحله به مرحله طی کرده، بی تردید برای مقابله با کووید_۱۹ اثربخشی بالاتری دارد.امید آن که همان گونه که وزارت بهداشت گفته ابتدای سال ۱۴۰۰ واکسن کرونای ایرانی به صورت انبوه تولید و واکسیناسیون با قدرت و شدت بیشتری انجام شود، تا خستگی کادر درمان که جانشان را در کف دست گرفته و در رویارویی با کرونا از زندگی و خانواده خود گذشتند کاسته شود.

بی شک شهدای مدافعان سلامت همچون شهدای دوران دفاع مقدس در مبارزه با کرونا جان خود را خالصانه فدا کردند و ما نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت قدردان زحمات کادر درمانی هستیم که ایستادگیشان زبانزد خاص و عام شده است.

با تمام این تفاسیر باز هم از مردم می خواهیم تا آماده سازی واکسن نهایی و واکسیناسیون کامل،  همچنان پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

کد خبر: ۷۶٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha