۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
توسعه روابط بانکی و تجاری، زیرساخت افزایش تولید و صادرات
رئیس کمیته استاندارد انجمن لوله و اتصالات پلی‌اتیلن مطرح کرد

توسعه روابط بانکی و تجاری، زیرساخت افزایش تولید و صادرات

صحاف امین، رئیس کمیته استاندارد انجمن لوله و اتصالات پلی‌اتیلن گفت:‌ روابط بانکی یکی از زیرساخت‌های مهم برای تقویت واحدهای صنعتی و برنامه‌ریزی‌های صادراتی آنها است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علیرضا صحاف امین، رئیس کمیته استاندارد انجمن لوله و اتصالات پلی‌اتیلن درباره تاثیر و نقش عوامل برون‌زا بر اقتصاد، تولید، برنامه‌ها و سیاست‌ها اظهار کرد: عوامل متعددی بر شرایط تولید در واحدهای اقتصادی تاثیرگذار است که یکی از مهمترین آنها ساختارها و روابط مالی و بانکی است.   درحالی که با ایجاد اتحادیه اوراسیا و عضویت ایران در آن فرصت خوبی برای افزایش صادرات فراهم شده است اما به دلیل مشکلات زیرساختی بانکی با اکثر کشورهای عضو این اتحادیه روابط بانکی وجود ندارد.

وی افزود: قطع روابط بانکی، ریسک تولید وصادرات را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد و خریدار نیز بخشی از پول را به صورت نقد پرداخت می‌کند اما گارانتی و تضمینی برای او هم وجود ندارد بنابراین داشتن روابط بانکی یکی از زیرساخت‌های مهم برای واحدهای صنعتی و برنامه‌ریزی‌های صادراتی آنها است.

صحاف‌امین اظهار کرد:‌ تعرفه‌های گمرکی نیز یکی از مشکلات تولید است. در دو سال اخیر تلاش شده است تا با تعرفه‌های بالای گمرکی بخشی از صنایع محافظت شوند اما تجربه جهانی نشان می‌دهد اعمال تعرفه‌های بالا در میان‌مدت به زیان صنایع کشور است چون محافظت مصنوعی امکان به روزرسانی ماشین‌الات و رقابت درست با تولیدکنندگان خارجی را از بین می‌برد؛ مثال روشن این شرایط صنعت خودرو در ایران است که سال‌ها با تعرفه‌های بالا حمایت شده‌اند بنابراین توصیه می‌شود تعرفه‌های گمرکی متعادل تعیین شوند.

وی با بیان اینکه‌ ایران امسال به عضویت اتحادیه اوراسیا پیوسته است، ‌تصریح کرد: اعمال تعرفه‌ها در این اتحادیه نیز منطقی است به طور مثال در صنعت پلاستیک که ما در آن فعال هستیم تعرفه‌ها در حدود ۲ و نیم تا سه درصد است که نشان می‌دهد نباید صنایع را با وضع تعرفه‌های بالا حمایت مصنوعی کرد.

رئیس کمیته استاندارد انجمن لوله و اتصالات پلی‌اتیلن خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها و روابط سیاسی مناسب می‌تواند در تسهیل روابط بانکی تاثیر زیادی داشته باشد و ایران بتواند در اتحادیه‌های منطقه‌ای بیشتری شرکت داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ داشتن خطوط کشتیرانی می‌تواند کالای صادراتی ایران را با قیمت‌تمام شده مناسبتری به بازارهای هدف برساند اما اکنون برای بسیاری از بازارهای هدف صادراتی خطوط مستقیم کشتیرانی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که داشتن روابط سیاسی موثر و رفع تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از امور مربوط به صادرات را تسهیل کند.

صحاف امین خاطرنشان کرد:‌ در داخل کشور نیز عواملی متعدد بسیاری بر روند تولید تاثیرگذار است به طور مثال هنوز لجستیک و حمل و نقل با مشکلات متعددی همراه است و تولیدات امکان حمل و نقل با قیمت‌های مناسب و به وقت را ندارند و این بخش از ضعف سرمایه‌گذاری در رنج است و باید با کمک‌های دولتی،   زیرساخت‌های بهبود حمل و نقل و لجستیک ایجاد شود تا بتوان تولیدات را با قیمت مناسب ارسال کرد.

وی افزود: بسیاری از مواد اولیه در کشور به صورت خام و با کمترین ارزش افزوده صادر می‌شود و از نظر اقتصادی تفاوتی با فروش نفت وگاز خام ندارند بنابراین زنجیره‌های تبدیل مواد خام در صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی باید کامل شوند تا کالای با ارزش افزوده بالاتر صادر کرد و طبیعی است که در این روند ایجاد اشتغال در سطح بالاتری انجام خواهد شد.

رئیس کمیته استاندارد انجمن لوله و اتصالات پلی‌اتیلن تاکید کرد: برای بهبود زنجیره ارزش افزوده نقش اصناف بسیار مهم است تا با هم‌افزایی کالایی رقابت‌پذیر به مشتریان داخلی و خارجی عرضه شود.

وی گفت:‌ روند اقتصاد جهان از جهانی ‌شدن به سمت محلی شدن در حال حرکت است و چه توافقی میان ایران و امریکا انجام شود یا خیر باید زمینه توانمندشدن و به روزشدن اقتصاد را فراهم کرد و قابلیت صادرات تولیدات صنعتی را افزایش داد. ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی مانند منابع و مواد اولیه، انرژی ارزان، نیروی کار مناسب و موقعیت ژئوپلتیک و همسایگی با ۱۷ کشور دنیا از جمله عواملی است که به ایران کمک می‌کند تا بتواند در روند بهبود شرایط اقتصادی گام بردارد.

وی افزود: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و رفع مشکلاتی که اکنون بخش‌های مختلف تولیدی با آن مواجه هستند می‌توان به خوبی وارد عرصه بازارهای مختلف شد و کالاها را با نام ساخت ایران صادر کرد اما اکنون بسیاری از تولیدات ایرانی به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم از نام برندهای خارجی یا کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

کد خبر: ۷۶٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha