۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
بایدن برای چگونگی بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تحت فشار است
رسانه ژاپنی مطرح کرد

بایدن برای چگونگی بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تحت فشار است

اقتصاد ایران پس از خروج دولت سابق ترامپ از توافق هسته ای و به دنبال آن از سرگیری تحریم های اقتصادی در وضعیت تحت  فشار قرار گرفت و با گسترش شیوع ویروس کرونا شرایط سخت تر شده است.

به گزارش بازار به نقل از ان اچ کی،  ایران اوایل امسال تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد را آغاز کرده و افزون بر این از روز بیست و سوم فوریه با توقف اجرای پروتکل الحاقی فشار به دولت بایدن را برای رفع تحریم های اقتصادی تشدید کرده است.

در این میان گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر و با ایران درباره حفظ فعالیتهای بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای این کشور برای مدت حداکثر سه ماه توافق کرده است.

گروسی در مصاحبه اختصاصی با ان ان اچ کی گفت: این توافق برای کشورهای ذینفع در توافق هسته ای از جمله ایران این فرصت را فراهم کرده است که مذاکره درباره توافق هسته ای را دنبال کنند. چنانچه توافق سیاسی حاصل نشود، نه تنها آژانس بلکه جامعه بین الملل هم با مرحله جدیدی از برنامه های هسته ای ایران رو به رو خواهند شد.

گروسی همچنین هشدار داد که درک وضعیت واقعی برنامه های هسته ای ایران پس از این بسیار دشوار خواهد شد. از سوی دیگر  حسن روحانی، رییس جمهور ایران، ‌پس از تعلیق برخی از بازرسی های آژانس گفت: دولت جدید آمریکا باید هر چه سریع تر تروریسم اقتصادی را متوقف کند. چنانچه آمریکا دست به این اقدام بزند، راه مذاکره باز خواهد شد. در واقع رئیس جمهور ایران‌ رویکردی را نشان داد که مذاکره درباره توافق هسته ای ایران بستگی به واکنش آمریکا دارد.

اقتصاد ایران پس از خروج دولت سابق ترامپ از توافق هسته ای و به دنبال آن از سرگیری تحریم های اقتصادی در وضعیت تحت  فشار قرار گرفت و با گسترش شیوع ویروس کرونا شرایط سخت تر شده است.

در این میان صنعت جهانگردی که یکی از ارکان اقتصاد ایران به شمار می آید،‌ آسیب جدی دیده است. یک راهنمای گردشگران خارجی در ایران می گوید: پس از توافق هسته ای گردشگران خارجی از نقاط مختلف جهان به ایران سفر کردند و بازار کار بسیار خوب شده بود. با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای تنش نظامی افزایش یافته و به دنبال آن شمار گردشگران خارجی کاهش یافته است. همچنین شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده که شمار گردشگران خارجی در ایران به صفر درصد برسد و هم اکنون من هبچ کاری ندارم.»

وی در ادامه افزود: «تحریم ها فرصت دیدن این مناظر زیبای ایران را از مردم جهان می گیرد. امیدوارم هر چه سریع تر تحریم ها برداشته شود و مردم جهان با چشمان خود بتوانند این مناظر زیبا را ببیند.»

حدود شش سال قبل و بلافاصله پس از امضای توافق هسته ای درآمد روزانه این راهنمای گردشگری حدود شش هزار ین بود،‌ ولی سال ۲۰۱۸ و با از سرگیری تحریم ها درآمد روزانه وی به ۲۵۰۰ ین کاهش یافت و با گسترش شیوع ویروس کرونا درآمد او به صفر رسید.

دولت بایدن با ایجاد تحول بنیادی در سیاست های سفت و سخت دولت ترامپ علیه ایران، بازگشت به توافق هسته ای را در نظر دارد. اما با این حال دولت بایدن بارها اعلام کرده است شرط بازگشت آمریکا به توافق هسته ای این است که ایران باید ابتدا به طور کامل به تعهدات توافق هسته ای عمل کند. با توجه به رویکرد آمریکا، ایران پذیرش بازرسی های اعلام نشده آژانس از تاسیسات هسته ای را متوقف کرده است.

«تد پرایس» ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ با اشاره به اینکه ایران در مسیر اشتباه گام بر می دارد، درباره توقف بازرسی های اعلام نشده آژانس ابراز نگرانی کرده است. چنانچه دولت بایدن پیش از آنکه ایران تعهدات توافق هسته ای را به طور کامل اجرا کند، تحریم ها را بردارد، حزب جمهوری خواه چنین رویکرد دولت بایدن را «‌ضعف» تلقی و به شدت از رییس جمهور آمریکا انتقاد خواهد کرد.

درگیری دولت بایدن با جمهوری خواهان درباره سیاست های خارجی می تواند اقدامات اقتصادی رییس جمهور برای مقابله با ویروس کرونا را که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، دشوار سازد. بنابراین می توان گفت دولت بایدن هم اکنون برای تصمیم گیری درباره چگونگی بازگشت به توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها به شدت تحت فشار است.

کد خبر: ۷۶٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha