۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
مشکلات صادرات از نبود متولی تا دیوان‌سالاری
در گفت‌وگو با بازار تشریح شد؛

مشکلات صادرات از نبود متولی تا دیوان‌سالاری

مشهد- امسال علاوه بر تحریم‌های آمریکا، ایجاد محدودیت‌های شدید مرزی از سوی شرکای تجاری به دلیل نگرانی از گسترش کرونا در نوسان صادرات کشور تاثیر به‌سزایی داشت تا آنجا که بسیاری از فرصت‌های صادرکنندگان را برای نمونه شدن از آن‌ها سلب کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: صادرات نوک پیکان توسعه تولید و اقتصاد هر کشوری است و گرچه رهبر معظم انقلاب بارها بر نقش صادرات در اقتصاد کشور صحبت کرده‌اند ولی مسئولان اجرایی کشور هنوز اهمیت آن را چنان‌که شاید و باید درک نکرده‌اند.

درآمد ارزی و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی و کمک به کارآفرینی، تولید و توزیع ثروت، برقراری عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم تنها بخشی از کارکردهای اصلی صادرات است و لذا تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه در کشور را به دلیل همین برکاتی که فعالیت آن‌ها در پی دارد باید مانند مفاخر علمی و هنری مورد تجلیل و تقدیر قرارداد.

محمدحسین روشنک صادرکننده نمونه سال ۹۸ و دارای چندین دوره مقام برتر در این حوزه از جمله افرادی است که می‌توان گفت در برند سازی و بخش صادرات موسفید کرده و لذا مجالی یافتیم تا با وی پیرامون دلایل انتخابش به‌عنوان یکی از صادرکنندگان نمونه در کشور به گفت‌وگو بنشینیم.

* به چه شخصی صادرکننده اطلاق می‌شود؟
هر فردی که کارت بازرگانی داشته و یک‌بار صادرات انجام داده باشد صادرکننده محسوب می‌شود حتی اگر دیگر اقدام به صادرات نکند اما عموم کسانی که به‌صورت حرفه‌ای درگیر کار صادرات در خراسان رضوی هستند در اتحادیه صادرکنندگان این استان عضویت دارند.

* به چه علت شما به‌عنوان صادرکننده نمونه شناخته شدید؟
من سؤال شمارا این‌گونه جواب می‌دهم که چگونه صادرکننده نمونه انتخاب می‌شود؟ در این راستا باید عرض کنم چند عامل  در انتخاب صادرکننده نمونه نقش اساسی دارد. اول اینکه فرد صادرکننده بوده  و مجوز داشته باشد دومین عامل این است که حجم صادرات این فرد نسبت به سایر صادرکنندگان در آن حوزه بیشتر باشد سوم اینکه جنسی را که صادرمی کند اجناس یارانه‌ای و سوبسید دار نباشد و کالاهای مؤثری را صادر کند.

البته یک نکته چهارم  و پنجمی هم وجود دارد و آن‌هم این نکته است که دارای  برند داشته باشد  و در بازار هدف کارکرده و دارای بازار هدف باشد.

ششم اینکه صادرکننده نمونه باید دارای دفاتر نمایندگی در بازارهای هدف و کشورهای خارجی باشد  و لذا هرکدام از این موارد امتیازات مجزایی دارند که از  مجموع این امتیازها هر فرد دریک رشته به‌عنوان صادرکننده برتر معرفی می‌شود.

 به‌عنوان‌مثال ممکن است یک نفر درزمینهٔ صادرات فرش ماشینی ۵۰۰ امتیاز کسب می‌کند و فرد دیگری در همین رشته ۵۵۰ امتیاز کسب می‌کند و به‌عنوان صادرکننده برتر سال شناخته می‌شود اما در رشته‌ای دیگر ممکن است فرد با ۴۵۰ امتیاز نیز به‌عنوان صادرکننده برتر شناخته شود چون قراراست در هر زمینه یک نفر انتخاب می‌شود به‌عنوان‌مثال در صنعت فولاد یک نفر انتخاب می‌شود در حوزه صنایع غذایی یک نفر و این‌ها مواردی است که مجموع آن‌ها منجر به انتخاب صادرکنندگان برتر می‌شود.

* آیا امسال با توجه به شرایط خاص اقتصادی بازهم به همان ملاک‌های گذشته عمل شد؟
امسال در استان خراسان  در کمیته انتخاب صادرکنندگان برتر دو موضوع نیز به‌عنوان شرایط انتخاب اضافه و به‌شدت  بر آن تأکید شد اول اینکه صادرکننده نمونه منتخب تحت هیچ عنوان بدهکاری معوقه ارزی و ریالی نباید داشته باشد یعنی یکی از آیتم‌هایی که امسال تأکید شد که ما صادرکننده‌ای را به‌عنوان نمونه انتخاب نمی‌کنیم که ارز خود را بازنگردانده باشد یا بدهکاری ریالی داشته و یا تسهیلاتی از بانک دریافت کرده و تسویه نکرده باشد این موارد به جمع آیتم‌های انتخاب افراد اضافه شد

* رموز موفقیت شما به‌عنوان صادرکننده نمونه چیست؟ 
من در طول دوران زندگی‌ام چیزی به‌عنوان تفریح و لذت و گردش و این‌ها راندیدم و نداشتم و همیشه در طول ۵۵ سال کارکردم در سال کمتر از ۵ روز تعطیلی داشتم و روزانه هم حداقل ۲ برابر بیشتر از کارمندان پرکار خود وقت گذاشتم و کارکردم

 نکته دیگر اینکه من همیشه دوست داشتم درهرکاری اول شوم یعنی اول شدن را دوست داشتم و عاشق اول شدن بودم یکی از چیزهایی که امروز در جامعه ما سرکوب می‌شود موفقیت افراد است، من تا امروز در ۲۴ زمینه فعالیت که اکثر آن‌ها با دیگری از زمین تا آسمان فرق داشتند به‌عنوان نمونه و برتر در سطح استانی و ملی معرفی‌شده‌ام و همیشه تلاش کردم تا واقعاً نمونه باشم.

* آیا تلاش به‌تنهایی برای موفقیت کارساز  است؟
هم صادرکننده و هم تولیدکننده و همه افراد رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای و درمجموع باید تلاش کنند دوم اینکه اگر فردی بخواهد موفق شود تنها راه‌حل این است که اول خود فرد بخواهد دوم صداقت، درستی و راستی عدم رانت طلبی رمز موفقیت است.

اگر کسی می‌خواهد موفق شود اولین خصلتی که باید داشته باشد صداقت است دوم اینکه رانت طلب نباشد و سوم اینکه باید مال مردم را از آن مردم بداند و اگر به او گفته شد باید ارز را برگردانی باید حتماً این کار را بکند، اگر وام یا تسهیلاتی را از بانک دریافت کرده و بخشی از آن را در کارخانه، معدن، مزرعه یا تجارت خود صرف کرده و بخشی از آن را برای خود  ملک یا ماشین خریده است باید این تسهیلات را برگرداند اگر فردی این موارد را رعایت کند حتماً موفق می‌شود و من همواره تلاش کردم تا این کارها را انجام دهم و در طول دوران زندگی خود با تمام ارتباطات و امکانات خود هیچ‌گاه قدمی خارج از این چارچوب برندارم و از موقعیت خودم استفاده نکنم.

اول شوند اگر برای اول شدن تلاش کردید مطمئن باشید که موفق می‌شوید ، در حال حاضر که من در بازارهای آسیای  میانه و افغانستان فعالیت می‌کنم بنده را به‌عنوان روشنک نمی‌شناسند و خزر صدا می‌کنند به این دلیل که برند کالای صادراتی من در این کشورها خزر روشن است و من را بانام برندم می‌شناسند اگر به‌جایی رسیدید که به این مرحله رسیدید به‌طور مسلم موفق هستید.

* چه مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد؟
نخست اینکه پس از انحلال وزارت بازرگانی، امر تجارت متولی مستقل ندارد و مسئولیت این بخش به عهده آقای نعمت زاده و همفکران وی در دولت و مجلس افتاد و این افراد باید مورد سؤال  قرار گیرند.

دوم اینکه اتخاذ تصمیمات غیر محکم و غیر شفاف که ابزار اجرا و تحقق آن وجود نداشته و یا قلم‌های طلایی در نظام اقتصادی کشور قابلیت ابطال آن‌ها را داشته‌اند.

سوم عدم تشویق و حفظ حقوق صادرکنندگان خوش‌حساب باعث ناامیدی، سرخوردگی و تشویق به بدحسابی در حوزه تجارت شده است و چهارم اینکه دست‌کاری در ساختارهای اقتصادی کشور باعث خارج شدن کنترل اقتصاد از توان مجریان قانون و تصمیم‌گیرندگان حوزه تجارت شده است.

اما مورد پنجم که اساسی‌ترین نقش در به وجود آمدن شرایط نامناسب در حوزه تجارت خارجی کشور برای حوزه تجارت بعد از تحریم‌ها، متوجه نظام مدیریت اجرایی و قانون‌گذاری است که به‌جای انجام‌وظیفه خود در نظارت بر اولویت‌های اقتصادی (ازجمله واردات و صادرات)، همیشه با فرافکنی، مسئولیت را متوجه دیگران دانسته و خود را تبرئه می‌کنند.

البته در این راستا باید دسترسی نداشتن به اطلاعات، ضعف در اطلاعات بازاریابی و دسترسی به نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی، فقدان اطلاعات سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنایع کوچک  و هم‌چنین ضعف در دسترسی به اطلاعات علمی و تحقیقاتی و نیز ضعف در سیاست‌های دولتی، اشتباهات اهمالی و ارتکابی، دیوان‌سالاری و فرآیندهای اداری و هم‌چنین انواع عوارض و مالیات‌ها را به سایر مشکلات بر سر راه تولیدکننده و صادرکننده در کشور افزود.

کد خبر: ۷۶٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha