۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
واکسن کرونا راهی داروخانه‌ها می‌شود
به دنبال افزایش شمار واکسن های تایید شده؛

واکسن کرونا راهی داروخانه‌ها می‌شود

با تایید واکسن هایی که نیاز به نگهداری در شرایط خاص و دمای بسیار پایین ندارد و در ضمن واکسن های آلرژیکی در نیتجه تزریق آنها گزارش نشده است، برخی کشورها اعلام کرده اند ظرف هفته های اتی واکسن به داروخانه ها می رود تا مردم بتوانند سریع تر واکسینه شوند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در روزهای اخیر خبرهای زیادی در مورد تایید واکسن ها در دنیا منتشر شده است. از تایید واکسن آسترازنکا در کشور کانادا گرفته تا تایید واکسن جانسون و جانسون در کشور امریکا و حتی در کشور بحرین. در اروپا هم بررسی واکسن های مختلفی شروع شده است و برخی پیش بینی می کنند در ماه های آتی واکسن اسپوتنیک بتواند تاییدیه اروپا را دریافت کند.

 اما مساله مهمی که تایید این واکسن ها به همراه داشته است، پیش بینی تغییر الگوی واکسیناسیون در دنیا است. سی ان ان در گزارش خود نوشت:« در ماه های آتی می توان انتظار داشت واکسن ها در داروخانه ها عرضه شود و مردم برای ایمن شدن خود در مقابل کرونا به داروخانه مراجعه کرده و واکسن را دریافت کنند.این طرح با تایید واکسن جانسون و جانسون در امریکا که اولین واکسن تولید شده از ویروس ضعیف شده در این کشور است، بیشتر مد نظر فعالان بهداشتی قرار دارد.

این واکسن عوارض منفی بسیار کمی دارد و واکنش های آلرژیک به این واکسن بسیار کم است به همین دلیل در داروخانه ها و مطب های پزشکان عمومی امکان تزریق آن وجود دارد. از طرف دیگر این واکسن می تواند در دمای یخچال نگهداری شود و تمامی داروخانه ها و مطلب های پزشکان مجهز به این وسیله است.»

دولت کانادا هم اعلام کرد با تایید واکسن آسترازنکا، عرضه واکسن به داروخانه ها شروع می شود. طبق این طرح واکسن های فایزر و مدرنا در میان کادر درمان، سالمندان و خانه های سالمندان توزیع می شود و تنها بیمارستان ها و  ارگان های وابسته به دولت مسولیت تزریق آنها را بر عهده می گیرند ولی واکسن آسترازنکا در داروخانه عرضه می شود و تمامی مردم می توانند با مراجعه به داروخانه واکسن را به طور رایگان دریافت و تزریق کنند.

توزیع واکسن ها در داروخانه ها در شرایطی اتفاق می افتد که دولت هم طرح واکسیناسیون گروه های هدف و آسیب پذیر را دنبال می کند و این سیاست سبب می شود تا سرعت واکسینه کردن مردم افزایش پیدا کند.

واکسیناسیون در استرالیا هم شروع شده است
در کشور استرالیا هم دو واکسن فایزرو آسترازنکا مورد تایید قرار گرفته است و از روز ۲۲ فوریه سال جاری واکسیناسیون در این کشور شروع شده است. تا کنون بالغ بر ۲۳ هزار نفر از مردم این کشور واکسینه شده اند و دو محموله واکسن فایزر در مجموع شامل ۲۲۰ هزار دوز واکسن وارد استرالیا شده است. 

تا کنون تنها واکسن فایزر در این کشور توزیع شد و انتظار می رود از اواسط ماه مارس توزیع واکسن آسترازنکا هم شروع شود. این کشور در نظر دارد از انتهای ماه مارس هفته ای یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارد بازار استرالیا شود و تا اکتبر هم تمامی مردم واکسینه شوند.

 در این کشور هم از انتهای ماه مارس یعنی ۳۲ روز دیگر واکسن به داروخانه ها عرضه می شود و طبق طرح ارایه شده توسط دولت افراد می توانند بر مبنای رده سنی اعلام شده توسط کمینه واکسیناسیون ملی به داروخانه ها مراجعه کرده  و واکسن را به طور رایگان دریافت کنند و گواهی واکسیناسیون هم به صورت چاپی و اپلیکیشن به مردم ارایه می شود . اما اگر فردی در رده سنی اعلام شده توسط دولت قرار نداشته باشند و بخواهد واکسن را دریافت کند می تواند با پرداخت هزینه آن از داروخانه واکسن را خریداری کند. انتظار می رود این سیاست زمینه را برای تسریع روند واکسیناسیون در کشور فراهم کند و باعث شود تا افرادی که به هر دلیلی تمایلی به دریافت واکسن ندارند مانعی در مسیر  ایجاد ایمنی جمعی و واکسینه شدن ۷۵ تا ۸۵ درصد از جمعیت ساکن در کشور ایجاد نکنند.

آیا پاسپورت واکسن کرونا برای مسافران اجباری می شود
اخبار و حوادث پیرامون همه گیری کرونا و واکسن هایی که به عنوان ناجی جهان معرفی می شوند هر روز در رسانه ها منتشر می شود. از جمله این خبرها می توان  به طرح برخی از دولتها برای ارایه پاسپورت کرونا اشاره کرد که انتظار می رود زمینه را برای بازگشایی مرزهای کشورها و شروع سفر در دنیا فراهم کند. شماری از کشورهای اروپایی اعلام کردند با ایجاد پاسپورت واکسن که نشان دهنده  واکسینه شدن افراد در مقابل ویروس کرونا است می توان اجازه سفرهای هوایی و شروع فعالیتهای توریستی در کشورهای مختلف را صادر کرد. برخی از خطوط هوایی در دنیا هم خواستار دریافت گواهی واکسیناسیون از افرادی هستند که تمایل به استفاده از خطوط هوایی و سفر بین کشوری را دارند.

این طرح در ابتدا توسط هواپیمایی کشور استرالیا مطرح شد و سپس بسیاری از خطوط هوایی در دنیا روی آن صحه گذاشتند. تنها مساله نگران کننده از نظر آنها این است که واکسینه کردن تمامی مردم دنیا پروسه ای زمان بر است و اگر دنیا بخواهد برای بازگردن مرزها منتظر واکسینه شدن تمامی مردم بماند، باید سالهای زیادی محدودیتها باقی بماند.

کد خبر: ۷۶٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha