۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۲
فناوری «بلاک چین» دنیای کپی رایت را متحول می کند

فناوری «بلاک چین» دنیای کپی رایت را متحول می کند

نبود حق کپی رایت برای محصولات مختلف از جمله دغدغه های ناشران و ارایه دهندگان است؛ درحالیکه با فناوری «بلاک چین» می توان به این دغدغه ها خاتمه داد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «آنالیتیکس اینسایت» نوشت: بلاک چین به عنوان یک سیستم امنیت اطلاعات در حال تکامل مورد توجه گسترده قرار گرفته است. از زمان راه اندازی بیت کوین، اولین سیستم پرداخت دیجیتال غیر متمرکز نظیر، فناوری بلاکچین به طور قابل توجهی توسعه یافته است. برای تأمین امنیت و حفظ حریم خصوصی از پرداخت آنلاین استفاده می شود که معمولاً مربوط به ارزهای رمزپایه است. با این وجود می تواند به انواع معاملات دیجیتال نیز تعمیم یابد.

در حال حاضر، توسعه دهندگان مزایای نوآوری پشت بیت کوین را در زمینه های مختلف درک می کنند. بسیاری از صنایع در حال یافتن راه هایی برای ورود بلاک چین در زیرساخت ها و خدمات خود ، از مراقبت های بهداشتی گرفته تا بانکداری هستند.

فناوری بلاک چین همچنین از نظر تئوری می تواند به ایجاد رجیستری از حقوق IP ثبت نشده از جمله حقوق طراحی و کپی رایت ثبت نشده کمک کند، زیرا می تواند اثبات اطلاعات مدیریت حقوق موجود (در صورت لزوم) و شرایط صلاحیت را ارائه دهد.

براساس گزارش  Primeur (Primeur یک گروه چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در سوئیس است و بیش از ۳۰ سال در راه حل های ادغام داده های سازمانی فعالیت دارد)، بسیاری از کارشناسان معتقدند که فناوری هایی مانند بلاک چین در سالهای آینده انقلابی در تولید حق چاپ و محتوای معنوی ایجاد خواهد کرد. یکی از برنامه های بلاک چین در حوزه ثبت مالکیت معنوی است، زیرا ردیابی زنجیره مالکیت برای آثار دارای حق چاپ بسیار دشوار است.

قانون کپی رایت
حق چاپ از خلاقیت اصلی ادبی یا هنری یک فرد محافظت می کند. حق چاپ توسط قوانین ملی تنظیم می شود بنابراین توسط یک نهاد متمرکز دولت کنترل می شود. البته، دامنه امنیت به قوانین یک کشور بستگی دارد. با این وجود، با توجه به معاهدات و موافقت نامه های بین المللی، اکثر کشورها برخی از کارهای خارجی را در این حوزه  تأمین می کنند.
 

فناوری بلاک چین و محافظت از حق چاپ
شرایط نقض حق چاپ دیجیتال با رشد سریع صنعت نشر دیجیتال بیشتر و بیشتر می شود و  این موارد متعدد به میزان قابل توجهی از علاقه نویسندگان و ارایه دهندگان اصلی می کاهد. بلاک چین به عنوان یک سیستم امنیت اطلاعات در حال تکامل مورد توجه گسترده قرار گرفته است و طی سالیان گذشته به یکی از اجزای قدرتمند محافظت از اطلاعات تبدیل شده است.

داده های حق چاپ دیجیتال با یکپارچه سازی فناوری بلاک چین با حمایت از ثبت حقوق دیجیتال در بلوک موجود است و هر بلوک به صورت یک نشانه زمان توسط یک نشانگر هش به مقدار هش بلوک قبلی به زنجیره بلوک متصل می شود، که تضمین می کند اطلاعات حق چاپ دیجیتال قابل دستکاری نیست.

طبق گزارش Practice Panther، امروزه چندین شرکت برای ثبت و محافظت از کپی رایت از فناوری بلاکچین استفاده می کنند، از جمله Binded ، Pixsy ، TinEye ، Ascribe ، Mediachain. از طریق این رسانه ها، افراد قادر علاوه بر  یافتن اثر هنری  می توانند در حوزه تجارت نیز استفاده می کنند به گونه ای که حقوق سازندگان را نقض نکند. تا زمانی که اعضای زنجیره بلوک قدرتمند باشند و داده های مورد نظر بین زنجیره توزیع شود، اطلاعات موجود در زنجیره بلوک با دوام، طول عمر و منبع بسیار قابل اطمینان است.

کد خبر: ۷۶٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha