۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
ناکارآمدی شیوه نامه فولادی

ناکارآمدی شیوه نامه فولادی

تحولات ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد که ظاهرا شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد کارآمدی خود را از دست داده و از فرمول موجود در آن در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی چندان استفاده نمی‌شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، حسام‌الدین والی، دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر کنار گذاشته شدن شیوه‌نامه فولاد در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا اظهار کرد : براساس صحبت ها و تصمیمات گرفته شده میان شورای رقابت و بورس کالا، از این به بعد مبنای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی، ضریب ۹۵ درصد میانگین موزون قمیت پایانی هر کالا در عرضه‌های هفته قبل خواهد بود.

والی در ادامه درباره چگونگی تغییر مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا گفت: پس از اجرایی شدن شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد و مشخص شدن نکات منفی آن و اعتراض فعالان صنایع فولادی، این شیوه‌نامه کنار گذاشته شده و قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا طبق روش جدیدی که توسط شورای رقابت تدوین شده است، تعیین می‌شود.

تحولات ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد که ظاهرا شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد کار آمدی خود را از دست داده است و از فرمول موجود در آن در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس چندان استفاده نمی‌شود. طبق آمار موجود در این زمینه نشان می‌دهد که در معاملات هفته گذشته ورق گرم و معاملات این هفته تمام محصولات فولادی در بورس کالا، مدیران این شرکت قیمت پایه محصولات فولادی را به‌جای آن که براساس شیوه‌نامه دولت تعیین کنند، مطابق مصوباتی که پیش از ابلاغ شیوه‌نامه در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در شورای رقابت به تصویب رسیده بود، تعیین کرده‌اند.

البته حتی اگر مصوبات شورای رقابت هم مبنای تعیین قیمت پایه فولاد در بورس در دو هفته گذشته نبوده باشد، آنچه کاملا عیان است، این است که مسئولان بورس کالا حداقل در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی اجرای شیوه‌نامه را به طور کامل کنار گذاشته‌اند و توجهی هم به نظرات وزارت صمت در تعیین نرخ پایه فولاد ندارند.

طبق آخرین محاسبات و اطلاعات دریافتی درباره چگونگی تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد که این هفته و هفته گذشته پایه ورق گرم در بورس کالا براساس ضریب ۱۰۰ درصد میانگین نرخ ورق گرم صادراتی چین و منطقه  CIS ضربدر نرخ تعیین شده ارز نیمایی محاسبه شده است.
همچنین در عرضه‌های هفته جاری بورس کالا نرخ پایه شمش نیز براساس ضریب ۹۵ درصد میانگین موزون نهایی قیمت کشف‌شده شمش بلوم در معاملات هفته گذشته بورس کالا تعیین شد و در عرضه‌های مقاطع طویل فولادی نیز نرخ‌های پایه براساس ضریب ۹۷ درصد متوسط قیمت کشف‌شده سبدهای میلگرد آجدار با طول عادی در عرضه‌های هفته قبل محاسبه گردید.

البته نکته حائز اهمیت اینجاست که این تغییر مبنای قیمت‌گذاری، باعث رشد بین ۱۱ تا ۱۶ درصدی نرخ پایه انواع ورق گرم فولادی نسبت به دو هفته گذشته شد، اما در عرضه‌های این هفته شمش و مقاطع طویل، شاهد کاهش حدودا یک درصدی قیمت پایه شمش بلوم و کاهش ۲٫۴ درصدی نرخ پایه مقاطع طویل فولادی نسبت به هفته گذشته بودیم.

کد خبر: ۷۶٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha