۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۲
تولیدکنندگان مرغ البرز به وعده‌های تامین دان طیور بی‌اعتمادند؛ قول ارزانی مرغ از ۱۵ اسفند
گزارش بازار از تولید تا عرضه مرغ تنظیم بازار؛

تولیدکنندگان مرغ البرز به وعده‌های تامین دان طیور بی‌اعتمادند؛ قول ارزانی مرغ از ۱۵ اسفند

کرج- هر چند وقت یک بار افزایش قیمت مرغ دغدغه روز می شود و به دلیل نارضایتی مردم دولت برای رفع معضل اقدام به توزیع مرغ تنظیم بازار می کند، اما این تنظیم و جلب رضایت مصرف کننده به گفته تولید کنندگان، در واقع یارانه ای است که از جیب تولید کننده به مصرف کننده پرداخت می شود.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: گرانی مرغ از بحث هایی است که هرچند وقت یک بار دغدغه ای برای مردم و مسئولان می شود و در این شرایط پای تولیدکننده به میان آمده و از درد دل خود می گوید، اما به گفته تولیدکنندگان این بخش گوش شنوایی وجود ندارد و گفتن از مشکلات هم بی فایده است.

یک مرغدار گوشتی در البرز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حرف زدن و گفتن مشکلات هیچ نتیجه ای نداشته است، افزود: همه مسئولان از مشکلات تولیدکنندگان خبر دارند اما برای رفع مشکلات اقدامی نمی شود.

محمد رضاوند با اشاره به گرانی نهاده ها گفت: قیمت هر کیلو سویا ۱۳ هزار تومان و ذرت کیلویی ۶ هزار و ۲۰۰ تومان است. از ابتدای بهمن ماه پول ذرت و سویا پرداخت کردیم و تازه دو شب قبل اطلاع دادند که برای دریافت نهاده مراجعه کنم.

رضاوند اظهار کرد: تولیدکننده ها باید با شرایط مناسب زندگی و در آرامش، رفاه و امنیت باشند تا بتوانند با انگیزه برای تامین اقلام مورد نیاز جامعه تلاش کنند، اما متاسفانه تولیدکنند های ما مدام با مشکلات درگیر هستند و با شرایط سخت زندگی می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که انتظار چه حمایتی دارند، گفت: هیچ انتظار و درخواستی ندارم، چرا که گوش شنوایی نیست.

توسعه شهری کرج ۴۰۰ واحد تولیدی مرغ را به ۱۴۰ واحد کاهش داد
مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی استان البرز هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به توانمندی های البرز در بخش های مختلف کشاورزی گفت: برخی از تولیدات استان البرز در حوزه محصولات باغی و زراعی، دام و طیور و صیفی جات بیشتر از نیاز استان است.

«حسین شعبانی» افزود: البرز در تولید تخم مرغ رتبه دوم کشور را دارد و به دیگر استانها حتی خارج از کشور هم صادرات دارد.

شعبانی گفت: زمانی که البرز جزو استان تهران بود، در بخش مرغ گوشتی دانشگاه صنعت طیور کشور بود و حدود ۴۰۰ واحد فعال پرورش طیور داشت. اما به مرور زمان با مهاجرت و افزایش جمعیت و توسعه محدوده شهری خیلی از واحدها در بافت شهری قرار گرفتند و مجبور شدند تعطیل کنند. اکنون در کنار این موارد، با افزایش سرانه مصرف در تولید مرغ گوشتی در استان با کمبود مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۴۰ واحد فعال تولید مرغ گوشتی در استان داریم که ۷۰ واحد آن همیشه درحال تولید هستند و از ۲۵ تا ۳۵ درصد نیاز مرغ گوشتی استان را تامین می کنند و با همه مشکلات خوشبختانه تولیدکننده های استان همه تلاش خود را می کنند.

شعبانی با اشاره به افزایش قیمتی که از دو هفته پیش در بازار مرغ داشتیم گفت: دلیل این افزایش قیمت این است که اکثر تولید کنندگان چه در البرز چه در دیگر استان های کشور برنامه ریزی می کنند تا تولید آنها از اول اسفند تا شب عید در بازار عرضه شود.

وی اظهار کرد: علیرغم اینکه در بیشتر استانها تولیدکنندگان کمی مرغ های خود را برای تنظیم بازار می دهند در البرز مرغداران ما ۱۰۰ درصد مرغ تولیدی خود را برای تنظیم بازار بر اساس نهاده ای که گرفتند تحویل دادند و با سازمان جهاد کشاورزی و تنظیم بازار همکاری خوبی داشتند.

شعبانی گفت: از ۲۸ بهمن که مقرر شد مرغ برای تنظیم بازار مرغ عرضه شود، با محوریت توزیع در سازمان میادین البرز و شهرستان های استان، طبق هماهنگی با عاملانی که فرمانداری معرفی می کند مرغ به طور روزانه تحویل و توزیع می شود.

وی با بیان اینکه مرغ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به عاملان داده می شود و با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می رسد، افزود: از ۲۸ بهمن با دامنه ۱۰ درصد، روزانه حدود ۵۰ تن مرغ در استان توزیع می شود.  

به دلیل عدم اطمینان خاطر مرغداران از تامین نهاده ها جوجه ریزی کم شد
مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی البرز با بیان اینکه بیشترین مشکل تولیدکنندگان دام و طیور تامین نهاده ها بوده است، گفت: به دلیل عدم اطمینان خاطر تولیدکننده ها از تامین نهاده ها، مقدار جوجه ریزی کم شد.

شعبانی افزود: موضوع بعد هم اینکه نهاده ای که دولت تامین می کند برای پرورش تا وزن حداکثر یک کیلو ۸۰۰ گرم مرغ زنده است که لاشه آن یک کیلو و ۳۰۰ گرم می شود و مرغ درشت با این میزان نهاده پرورش نمی یابد و مرغدار برای مابقی وزن مازاد تا به ۲ کیلو ۷۰۰ گرم که ایده آل مردم است برساند باید از بازار آزاد نهاده تامین کند.

وی با اشاره به اینکه مردم ما مصرف کننده مرغ ریز نیستند، افزود: خیلی تلاش شده تا به مردم قبولانده شود که مرغ ریز مصرف شود اما مردم ما فقط مرغ درشت مصرف می کنند.

شعبانی با تاکید بر اینکه نهاده برای تولید یک کیلو گرم مرغ فقط ذرت و سویا نیست، اظهار کرد: ۱۴ آیتم دارد که همه آزاد است و فقط دو مورد نرخ دولتی دارد که اگر نسبت را در نظر بگیریم حدود  ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز برای تولید را هم دولت یارانه نمی دهد و  ۶۰ درصد نهاده را مرغدار آزاد تهیه و به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می فروشد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی البرز در پاسخ به این پرسش که قیمتی که دولت برای یارانه می دهد چقدر و قیمت تمام شده برای مرغدار چقدر است، گفت: قیمت بر اساس مصوبه قبلی برای جوجه با نرخ دو هزار و ۵۵۰ تومان « ذرت ۱۵۰۰ تومانی و سویای ۲هزار و ۷۵۰ تومانی» اعلام شده که قیمت نهایی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان می شد. اما بعد از این اتفاق قیمت ذرت به ۱۷۰۰ تومان و سویا را کف بنادر ۳۲۰۰ تومان رساندند و جوجه هم به قیمت ۴۲۰۰ تومان مصوب شد.

افزایش قیمت ها را خودشان داشتند و علیرغم اینکه این افزایش در قیمت تمام شده مرغ که باید« ۱۷۵۰۰ تومان باشد تا با قیمت ۲۳ هزار تومان توزیع شود» محاسبه نشده و تولیدکننده فقط متضرر است و باید در هر شرایطی تولید و عرضه کند در غیر اینصورت جریمه می شود

شعبانی اضافه کرد: متاسفانه این افزایش قیمت ها را خودشان داشتند و علیرغم اینکه این افزایش در قیمت تمام شده مرغ که باید« ۱۷۵۰۰ تومان باشد تا با قیمت ۲۳ هزار تومان توزیع شود» محاسبه نشده و تولیدکننده فقط متضرر است و باید در هر شرایطی تولید و عرضه کند در غیر اینصورت جریمه می شود.

وی اظهار کرد: از سازمان حمایت و وزارتخانه صمت انتظار می رود قیمت عادلانه را تعیین کنند.

شعبانی با تاکید بر اینکه مقدار نهاده ها کم است، اظهار کرد: علیرغم مشکلاتی که بود وزارت جهاد در حد توان نهاده های مورد نیاز را تامین کرد و به هرحال توان وزارتخانه بیشتر از این نبوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت بیشتر طرف مصرف کننده را می گیرد، افزود: ما هم تولید می کنیم برای مصرف کننده ولی قیمت ها باید به روز و واقعی اعلام شود. در حال حاضر قیمت مرغ گوشتی با یک سود متعارف برای مرغ دار گوشتی حداقل ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است اما مسئولان ۱۳ هزار و ۱۰۰ تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تعیین کردند و تاکید بر اثبات این قیمت دارند، اما نمی توان به زور از جیب تولید کننده به مردم یارانه داد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی البرز تاکید کرد: اگر بخواهیم تداوم تولید مرغ را داشته باشیم، زنجیره های واقعی از ابتدا تا انتهای صنعت « از مقدار جوجه ریزی گرفته تا مقدار مصرف مردم و غیره» باید مشخص شود. هم در بخش تامین نهاده و حمایت از تولید و هم تنظیم بازار باید اقدام جدی و موثر شود.

شعبانی گفت: زمانیکه مازاد تولید مرغ داریم و قیمت ها از قیمت مصوب هم پایین تر می آید، هیچ نهادی« نه سازمان حمایت نه بازرسی » کمک مرغدار نمی کند. مسئولان فقط زمانی که خود از جانب مردم تحت فشار هستند اقدام می کنند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر هم  که به این معضلات دامن می زند علیرغم اینکه مردم در خانه مرغ دارند اما برای خرید اقدام می کند. در دوره قبل هم که دو هفته افزایش قیمت مرغ داشتیم و برطرف شد درخواست و خرید مردم بیشتر از نیاز واقعی بود. مردم فریزر خود را پرکردند  اما بعد متضرر شدند، چرا که قیمت کاهش یافت و فقط حق دیگران را پایمال کردند.

شعبانی گفت: چنانچه خرید به اندازه مصرف خانوار باشد اصلا کمبود و کسری نداریم، هجوم مردم برای خرید بیشتر از نیاز مصرفشان وضعیت را بدتر می کنند.

وی اعلام کرد: از ۱۵ اسفند به بعد توزیع مرغ بیشتر می شود و اکثر تولید کننده ها در سطح استان و کشور وارد مدار فروش می شوند و این باعث کاهش قیمت می شود و روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن را در سطح استان توزیع خواهیم داشت.

یکی از مشکلاتی که مزید بر علت گران شدن سراسری مرغ، در کرج است، عدم صدور فاکتور توسط عاملین توزیع و فروشنده ها برای واحدهای صنفی مرغ فروش است که باعث جریمه آنها می شود

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی کرج با اشاره به گران شدن قیمت مرغ گفت: یکی از مشکلاتی که مزید بر علت گران شدن سراسری مرغ، در کرج است، عدم صدور فاکتور توسط عاملین توزیع و فروشنده ها برای واحدهای صنفی مرغ فروش است که باعث جریمه آنها می شود.

«کاظم حاجی محمدی» در گفتگو با بازار گفت: بحث گران شدن با گرانفروشی جداست، گران شدن سراسری است، اما در استان ما واحدهای صنفی به دلیل نداشتن فاکتور خرید در شرایطی که با قیمت بالا از عاملین خریداری می شود، طبیعتا" گران هم می فروشند. در نتیجه توسط واحدهای نظارتی و بازرسی جریمه می شوند.

حاجی محمدی افزود: با وجود مکاتبات مکرر برای حل این موضوع تاکنون نتیجه ای نگرفتیم. نه مرغدار فاکتور به عاملین پخش می دهد و نه عاملین به مغازه دارها فاکتور می دهند و چوب این سهل انگاری را واحدهای صنفی فروش می خورند.

وی با بیان اینکه مقرر شده علاوه بر سازمان میادین مرغ تنظیم بازار در برخی واحدهای صنفی هم مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی توزیع شود، گفت: برای اینکار فراخوان می دهیم و واحدهایی که شرایط توزیع داشته باشند اعلام و برای دریافت و توزیع اقدام می کنند.

قیمت مصوب صرفه اقتصادی ندارد
حاجی محمدی با بیان اینکه در برخی مناطق کم برخوردار بازار و سازمان میادین وجود ندارد، اما واحدهای صنفی فروش مرغ در دورترین نقاط هم هستند، افزود: اولویت در توزیع مرغ تنظیم بازار مناطق کم برخوردار است. با توزیع مرغ در همه مناطق قیمت ها کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی کرج با تاکید بر اینکه قیمت مصوب و سود کارشناسی شده نیست، گفت: قیمت مصوبی که دولت اعلام کرده ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است و به ما ۱۹هزار و ۵۰۰ تومان داده می شود. با توجه به هزینه بالای بار و نایلون برای بسته بندی و غیره برای واحدها، توجیه اقتصادی ندارد اما اعضا برای اینکه قیمت بشکند و کمک به مردم باشد همکاری می کنند.

حاجی محمدی با اشاره به شرایط فعلی اقتصادی گفت: اکنون ملاک برای اعضای اتحادیه سود نیست فقط تنظیم بازار و رفاه حال مردم مدنظر و هدف است تا مردم تحت فشار نباشند.

وی اظهار کرد: در حوزه تخم مرغ مشکلی در بازار نداریم و با نرخ مصوب به طور منظم در استان توزیع داریم.

کد خبر: ۷۶٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha