۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
دامداری در محاق؛ دام ها، نزار و گرسنه راهی کشتارگاه می شوند
در گفت‌وگو با دامدار سنتی مطرح شد؛

دامداری در محاق؛ دام ها، نزار و گرسنه راهی کشتارگاه می شوند

گرگان- فعالان صنعت دامداری بر این باورند که عدم توجه و رسیدگی به مشکلات دامداری ها، این صنعت را به محاق برده و دامداران رغبتی به ادامه ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: دامداران امروز با چالش های متعددی روبرو هستند و از طرفی افزایش قیمت گوشت تا کیلویی ۵۶۰ هزار تومان سبب شده سفره خانواده ایرانی خالی از گوشت قرمز شود.

دامدار با مشکل نقدینگی مواجه بوده و در تامین خوراک ناتوان است در نتیجه نمی تواند دام های سبک و سنگین خود را پرواربندی کند. کاهش جمعیت دامی هم یکی از خطراتی است که با ادامه این شرایط ممکن است بیش از پیش با آن روبرو شویم. دامدار انتظار دارد از سوی دولت حمایت شود اما متاسفانه نه تنها برنامه ریزی و اقدامی در خور و جدی در این خصوص رخ نداده بلکه با ایجاد چالش های بسیار ادامه فعالیت برای این قشر هر روز سخت تر می شود.

فعالان این حوزه معتقدند اگر بخش دولتی به جای واردات گوشت برای جبران کمبود عرضه در بازار، مشکلات دامداران به خصوص معضل تامین نهاده های مورد نیاز آنها را حل کند، قطعا به چرخه تولید کمک بزرگی خواهد شد.

«حسین شعبانی» یک دامدار سنتی اهل روستای «باغ گلبن» گرگان بوده که در یک دامداری به مساحت دو هزار متر مربع ۱۷ رأس گاو و ۷۰ رأس گوسفند را نگهداری می کند. وی سه سال گذشته برای دریافت دو میلیارد تومان تسهیلات دامداری اقدام کرده اما پس از گذشت دوندگی های فراوان تنها یک پرونده تکه‌پاره و هزینه مادی و معنوی بسیار روی دست او باقی مانده است.

دامداری در محاق | دام های نزار و گرسنه راهی کشتارگاه می شوند

* پیرامون هزینه های یک دامداری توضیح دهید

برای تامین علوفه و خوراک دام از جیب هزینه می کنم زیرا در سال های اخیر خوراک با افزایش قیمت مواجه شده است. شیر کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان از ما خریداری می شود اما در مقابل کنسانتره را با قیمت هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان خریداری می کنیم.

در گذشته قیمت خوراک دام آزاد و دولتی متفاوت بود که باعث میشد بتوانیم برخی از اقلام را با قیمت مناسب تهیه کنیم اما در حال حاضر قیمت آزاد و دولتی فرقی ندارد.

در تابستان سبوس را کیلویی شش هزار تومان و با شرایط اقساط به ما می فروختند اما در حال حاضر مجبور به خرید این خوراک با قیمت هر کیلوگرم ۹ هزار تومان هستیم. ضمن اینکه به ازای هر دام در ماه ۱۵ کیلوگرم سهمیه برای دامداران در نظر می گیرند که این میزان صرفا خوراک یک روز دام به حساب می آید. برای جبران کمبود سبوس مجبور می شویم آرد، نان خشک و مواد دیگر را به خوراک دام اضافه کرده تا بتوانیم شکم آن را سیر نگه داریم.

* با توجه به مشکلات متعدد چرا تصمیم به گسترش دامداری گرفتید؟

مدت سه سال است که برای دریافت مبلغ دو میلیارد تومان تسهیلات دامداری اقدام کرده ام اما هر بار با چالش های مختلف مواجه شدم.

در حال حاضر دامداری خود را با سختی فراوان و به تنهایی اداره می کنم و حتی نمی توانم زمان بیماری به پزشک مراجعه کنم. تصمیم داشتم با دریافت تسهیلات و گسترش دامداری، هم برای چند خانواده اشتغالزایی کرده باشم و هم بتوانم کمی از دغدغه های خود را کاهش دهم.

* چه مدت طول کشید تا از طریق جهاد کشاورزی به بانک معرفی شوید؟

از زمان اقدام برای دریافت تسهیلات تا زمانی که جهاد کشاورزی من را به بانک معرفی کرد، شش ماه طول کشید، برای دریافت استعلام ها به ادارات مختلف مراجعه و ترانس برق، فاضلاب و غیره را متناسب با استانداردها فراهم کردم که همه این اقدامات هزینه و زمان زیادی را از من تلف کرد.

سه سال گذشته در شرایط بسیار سختی برای دریافت امتیاز برق حدود ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم اما شرکت برق با وجود اینکه همه هزینه ها پرداخت شده بود تنها برای اتصال جریان برق، امروز و فردا می کرد و این پروسه شش ماه به طول انجامید.

در روستای باغ گلبن که یک روستای توریستی بوده، به راحتی با درخواست انشعاب برق صاحبان ویلاها موافقت می شود اما پیش پای من سنگ های زیادی می اندازند. به حدی مستأصل شدم که تصمیم گرفتم گاو خود را سوار بر نیسان کرده و به شرکت برق ببرم و خوشبختانه این اقدام باعث شد برق دامداری به سرعت وصل شود. ناگفته نماند شرکت گاز همکاری خوبی با ما داشت. در نهایت به منظور تعهد انجام یک سری از اقدامات پس از دریافت تسهیلات ملزم به تعهد محضری شده و بالاخره به بانک کشاورزی برای دریافت وام معرفی شدم.

* اصلی ترین مشکل در بانک کشاورزی برای عدم پرداخت تسهیلات چیست؟

پرونده من به بانک کشاورزی معرفی شده اما در این سال ها هر بار به بهانه های مختلف از پرداخت تسهیلات امتناع کردند، کارمندان بانک، کمبود اعتبار و نداشتن پروانه بهره برداری را از دلایل عدم پرداخت وام عنوان می کنند. در نهایت که موفق به اخذ پروانه شدم، جمله «چون پروانه بهره برداری دارید وام به شما تعلق نمی گیرد.» را شنیدم. در حال حاضر نیز می گویند شما باید از طریق تبصره ۱۸ اقدام کنید.

در شرایطی که کشور نیاز به تولید دارد همه این مسائل دست در دست هم داده تا دریافت دو میلیارد تومان وام برای گسترش دامداری حدود سه سال به طول بیانجامد.
سه سال پیش با دریافت دو میلیارد تومان تسهیلات می توانستم کارهای زیادی برای گسترش دامداری انجام دهم اما با تورم و گرانی که طی این مدت به وجود آمده این تسهیلات مانند گذشته ارزش ندارد.

دامداری در محاق | دام های نزار و گرسنه راهی کشتارگاه می شوند

* چرا کشور با بحران کمبود گوشت مواجه است؟

افزایش قیمت و کمبود خوراک دام از علل گرانی گوشت محسوب می شود. امسال حدود ۵ هکتار گندم کشت شده را از یک کشاورز به صورت سبز خریداری کردم تا بتوانم نیاز خوراک دام های خود را تامین کنم.

به علت کمبود خوراک، دام به اندازه کافی سیر نشده و لاغر به کشتارگاه می رود، گوسفند اگر پروار باشد شاید بتواند کمی از کمبود گوشت بازار را جبران کند و در کنار آن دامدار هم به سود برسد.

به علت کمبود خوراک، دام به اندازه کافی سیر نشده و لاغر به کشتارگاه می رود، گوسفند اگر پروار باشد شاید بتواند کمی از کمبود گوشت بازار را جبران کند و در کنار آن دامدار هم به سود برسد

*به نظر شما دولت چگونه می تواند برای رفع این مشکل اقدام کند؟

در حال حاضر به دلیل کمبود گوشت، دولت این محصول را وارد می کند اما اگر به جای واردات گوشت، علوفه و خوراک وارد کند هم دامدار متضرر نمی شود و هم تولید داخلی حمایت خواهد شد.

* خواسته شما از مسئولان چیست؟

دامداران مشکلات زیادی دارند اما نه تنها مورد حمایت قرار نمی گیرند بلکه با چالش های زیادی از جمله تهیه خوراک مواجه هستند. در گذشته همه خانواده های روستایی چند رأس دام نگهداری می کردند اما امروز به دلیل وجود همین معضلات دیگر کمتر خانواده روستایی به دامداری مشغول است.

این شغل را از پدرم به ارث برده ام به همین دلیل علیرغم وجود مشکلات فراوان آن را ادامه می دهم اما پسرم علاقه ای به دامداری ندارد زیرا سختی های این شغل برای وی قابل لمس است. فرزندم تلاش دارد تا تحصیلات خود را ادامه داده و به کشوری دیگر مهاجرت کند. این مسئله بدان معناست که کار تولید در ایران به حدی با دشواری مواجه بوده که جوان ها از آن فراری هستند.

کد خبر: ۲۶۵٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزاد IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      5 24
      چرا سبوس 9هزار تومن را میدی بیا جو از خراسان ببر 11هزار تومن یه گوساله شده 100میلون ویه بره شده 15میلیون عجب مشکل بزرگیه یه میش از 250000تومن شده 11میلیون در شش ماه دولت حتما باید به شما کمک کنه
      • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
        3 3
        بله حرف شما صحیح ولی،مگر دامی مانده اگر دامی هم موند حساب کردی،طی،این سه سال اخیر چقدر خرجش،کردن یا دامدار نیستی یا توی ایران نبودی
    • عباس دامدار IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      23 0
      سلام من ۴ سال مرغداری و ۱۰ سال دامداری کردم الان ۴۰ سالمه ولی پیر شدم بخدا خسته شدم جوونیم رفت همش تو دامداری بودم نه خواب داشتم نه پوشاک نه زندگی الان دیگه میخوام این کارو ول کنم بسه دیگه همش خدمت کردم به مردم اونم مجانی از جیبم خرج کردم دیگه کم آوردم
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      2 3
      الان گاو 20 میلیونی شده 120 الی 150میلیون بازم میگیم دولت باید سبوس را به قیمت ان زمان به ما بدهد تازه امسال هم که علف تقریبا مفت بود
    • احمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      3 1
      دامداری چون پر زحمت و برای رسیدن به سود زمان بر است مثلا یک سال طول می‌کشد تا یک گوسفن یا گاو تولید مثل کند و حداقل ۶ الی یک سال برای بره و ۲ سال برای بزرگ شدن گوساله زمان لازمه تا بتوان آن را به عنوان تامین هزینه و برداشت درامد فروخت در حالی که سایر مشاغل بدون هزینه و وقت زیاد سود بیشتری دارد پس اگه حمایت نباشد دامداری محکوم به نابودی است
    • ن IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      1 0
      واردات دام سبک وسنگین باید انجام شود تا قیمت کنترل شود در غیر اینصورت با تزریق قطره چکانی دام به بازار مصرف دیدن رنگ گوشت هم یک آرزوی بزرگ ودست نیافتنی خواهد شد
    • ناشناس IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 1
      سلام من ۲بز دارم شب هاخواب ندارم‌ شب پیش آمدن دزدیدن ولی زود خبردار شدم باکمک پليس ازش گرفتن ولی دزدها فرار کردن
    • رحمان اکبری IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      4 0
      دامداری خیلی زحمت داره واقعا این قیمتا ارزش این زحمتو نداره فقط یه دامدار میدونه من چی میگم خدا کنه یه روزی بشه این مسئولان بی مسئول ما چاره ای بیاندیشند اگر بلد نیستند که معلومه نیستند من قول میدم در عرض1 سال هم مشکل دامدارا رو حل کنم هم مشکل مصرف کننده رو میگید نه بسم الاه??
    • داودصادقی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      من ۶ماه دنبال پروانه هستم همه کارش جهاد کردم تایید کرده نظام دامپزشکی تایید نمیکنه میگه خارج بافت هست تایید نمیکنه ۴۰۰ گوسفند تبدیل شده ب ۸۰تا .چرا کسی ب داد ما نمیرسه فقط میگن گوشت گرون شده .بجای اینکه حمایت کنن از دامدار .میخام وام بگیرم میگن پروانه داشته باش میخام پروانه بگیرم چوب لا چرخ میکنن من ی جوون ۳۳ ساله مجرد خسته شدم از این شغل
    • حمیدرضا مومنی نژاد IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 1
      سالهای قبل قیمت دام زنده برای دامدار اصلا به صرفه نبود ولی الان واقعا قیمت دام زنده برای اونایی که توی این عرصه زحمت میکشن خیلی خوبه ونسبت قیمت دام ونهاده های دامی هم متناسب هست.
    • شاتمارازک چوی اوه IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      اگر کسی بند«پ»راداشته باشد به راحتی میتوان وام بگیرد ولی یکی برای۱۰تومن وام باید ۵تومن خرج کندو۵ضامن کارمند هم داشته باشدتابتواندوامی بگیر بازم اگه جنس رییس اصل باشد وسرحالدرغیرازاین باید اجدادشان هم بیان
    • محمد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      طبق سند ۲۰۳۰ دامداری و کشاورزی و کلیه تولیدات صنعتی و کشاورزی باید تعطیل بشه و ایران محصولات و کلیه نیازهای اولیش رو باید وارد کنه و طبق همون سند آب ایران به اروپا صادر بشه .
    • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      0 0
      من هم 100راس گوسفند داشتم حال شده 20تا یه چهار دیواری میخوام بسازم شش ماه گرفتار دادگاه بودم برا یه دامداری 500متری حمایت کجا بود نه مجوز میدن نه حمایت میکنن
    • عب IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      0 0
      دامدار داره کیف میکنه
    • محمد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      1 1
      یک روز گوسفند شده 11میلیون دنیا به هم ریخت سال های سال که ضرر می‌دادیم این جماعت کجا بودن با این کارها دامداری ها توی ایران برای همیشه داره جمع میشه بعدبخورید از برزیل گوشت
    • کریمی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      قیمت الان دام یه شبه نیست این قیمت چند ساله که دامدار فقط ضرر می داد و هیچ سودی نمی برد الان با توجه به هزینه ها و تورم تازه الان قیمت واقعی گوشت درسته
    • کریمی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      دولت بخواد کمر به نابودی تولید و دامدار ببنده در آینده وضع از این هم بدتر خواهد شد
    • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 0
      چهارسال پیش یه زمین از زمین های شهرک دامداری گرفتم برا ساختن گاوداری ۵۰راسی قرار شد ۳۰درصد خودم بسازم مابقیشو دولت وام بدهد من مجبور شدم مابقیشو تا ۸۰ ۹۰ درصد خودم باهزینه خودم بسازم اما هنوز هنوز هیچ اعتباری بهم نیومده پروانه تاسیس پروانه بهداشت همه هم دارم اگه چهار سال پیش اعتبار لازم میدادن میتونستم الان حداقل سرپا باشم اما الان هرچی هم در دستم بود گذاشتم اونجا هیچ سودی هم نداره که هیچ داره رفته رفته هم از بین میره خودمم کاردانی دامپزشکی خوندم چون بهش علاقه داشتم امدم وگرنه چهار سال پیش تریلر دنگ فنگ ۹۱ حدود ۱۱۰ الی ۱۲۰ بود پولی که اینجا اون موقع گذاشتم دوتا سه تا تریلی میگرفتم میدادم دست راننده حرفم اینه که دولت ما هیچ حمایتی از قشر دامدار کشاورز نمیکنه
    • م IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 0
      خدا به داده دامدار بد بخت برسه منکه از زندگ سیر شدم خشکسالی یک طرف کرونی یکطرف لالها پدر دامدار رو در اوردن