۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
آشفته بازار گوشت مرغ در البرز/ چوب ناهماهنگی ادارات را مردم می خورند و سودش را دلالان
بازار گزارش می‌دهد؛

آشفته بازار گوشت مرغ در البرز/ چوب ناهماهنگی ادارات را مردم می خورند و سودش را دلالان

کرج- در شرایطی که به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز، برخی فقط توان خرید گوشت مرغ را دارند، حال با التهاب قیمت وبی نظمی که در توزیع بازار مرغ البرزبه وجود آمده تامین این کالا هم برای مردم دغدغه شده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: در شرایطی که به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز، قشری توان خرید آن را نداشته و گوشت مرغ را در سبد غذایی خود قرار داده اند، حال با التهاب قیمت و بی نظمی که در توزیع بازار مرغ به وجود آمده تامین این کالا هم برایشان سخت شده است.

به گزارش میدانی خبرنگار بازار در سطح شهر کرج، این روزها یخچال بیشتر فروشگاه های فروش مرغ و حتی غرفه های بازار روزهای شهرداری کرج خالی و کسبه از بی نظمی ۴ ماهه در توزیع گوشت مرغ گلایه دارند. به گفته آنها مدتی است تحویل گوشت به آنها در ساعت مشخص و منظمی انجام نمی شود و حتی برخی روزها گوشتی برای توزیع به مردم تحویل نمی گیرند و این موضوع نه فقط کسبه این صنف را با مشکل اقتصادی و فکری، بلکه مردم را هم با مشکل مواجه کرده است.

طبق پیگیری خبرنگار بازار به دلیل عدم هماهنگی مناسب بین سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت البرز و همچنین غفلت نهادهای نظارتی و بازرسی استان، دود این معضل خاموش فقط به چشم مردم می رود.

جهاد کشاورزی روزانه در دو پایانه گوشت مرغ را تحویل مباشران صمت می دهد
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه وظیفه ما فقط تأمین مرغ هست اظهار کرد: نه تنها در بحث تأمین مرغ هیچ مشکلی وجود ندارد بلکه بیشتر از نیاز استان البرز مرغ وجود دارد.

مجید توده کشت در گفتگو با خبرنگار بازار و در پاسخ به چرایی این بی نظمی در بازار مرغ گفت: در بحث توزیع ما هیچ دخالتی نداریم و اطلاع نداریم که گوشت مرغ را به چه مرغ فروشی می دهند و به کدام نمی دهند.

توده کشت افزود: ما گوشت مرغ را در دو پایانه «پردیسان و گلشهر» با قیمت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان تحویل مباشران صمت می دهیم و آنها ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان درب مغازه به مرغ فروشان تحویل می دهند و فروشنده هم باید با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به مردم بفروشد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد نیاز گوشت مرغ استان در داخل استان تولید می شود و مابقی را از استان های معین «گیلان، قزوین، زنجان» تامین می کنیم افزود: ما از استان های دیگر مثل مازندران هم رایزنی کردیم تا مرغ مورد نیاز مردم را تامین کنیم که مردم دغدغه تامین گوشت مرغ نداشته باشند.

سازمان صمت باید بر کمبود و گرانی گوشت مرغ رصد و رسیدگی کند
توده کشت با تاکید بر اینکه ما در تنظیم بازار مرغ به هیچ عنوان دو یا چند نرخی نداریم، گفت: گوشت مرغ فقط با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان باید به دست مردم برسد و باید توسط سازمان صمت رصد و رسیدگی شود که مرغ هایی که با قیمت بالاتر به مردم فروخته می شود از کجا تامین شده و چرا با این قیمت فروخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه مرغ مورد نیاز استان به میزان کافی تامین می شود، اظهار کرد: در هفته گذشته «روز شنبه ٢٩خرداد ١٩۵ تن، یکشنبه ٣٠ خرداد ١۵٣ تن، دوشنبه ٣١ خرداد ١۶٠ تن، سه شنبه یک تیر ١٢٢ تن، چهار شنبه سوم تیر ١۵٣ تن و روز پنجشنبه ٣سوم تیر هم ۱۱۹ تن تأمین مرغ برای استان داشتیم که تحویل مباشران توزیع دادیم.

توده کشت گفت:  به طور کلی مصرف یک فرد در سال ٣٠ کیلوگرم می باشد که طبق محاسبات ما مصرف خانوار استان البرز در هر روز حدود ١۵٠ تن است که ما به طور متوسط نیاز روز استان را به طور کامل تأمین کرده ایم و نباید کمبود مرغ در بازار باشد. 

توزیع مرغ بر اساس کیفیت باید عادلانه و به صورت چرخشی در مناطق انجام شود
رامین ربیعی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص چرایی اختلال در روند توزیع گوشت مرغ در بازار گفت: بخشی از مرغ قبل از اینکه به مباشر ما برسد توسط جهاد به شهرستان های دیگر ارسال می شد و ما در اعتراض به این مسئله با توجه به کیفیت مرغ ها که باید به طور عادلانه در مناطق تقسیم شود اعتراض و درخواست کردیم نوع مرغ ارسالی به هر شهرستان و منطقه مشخص شود تا به صورت چرخشی توزیع انجام شود.

ربیعی ادامه داد: تا امروز مباشرین توزیع جهاد تمکین نکرده و طبق رویه خود عمل می کنند و ما فقط حواله توزیع ارائه می کردیم. چند روز است اعلام کردیم دیگر حواله ها را امضا نمی کنیم تا این وضعیت مشخص شود. چرا که مباشر توزیع ما نیز معترض است که واحدهای صنفی فروش گوشت مرغ را از ما خریداری نمی کند و به کیفیت آن اعتراض دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با تاکید بر اینکه فروش گوشت مرغ با قیمت بالاتر از نرخ تنظیم  بازار (۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان) صد در صد تخلف است، گفت: توزیع مرغ با احتساب هزینه حمل و نقل، سود و در واقع قیمت خالص تعیین شده و هر قیمتی بالاتر از نرخ تعیین شده خلاف است.

استفاده از پست برای نظارت و توزیع گوشت مرغ
وی با اشاره به التهابات بازار مرغ اظهار کرد: طبق پیشنهادی که به وزارت صمت دادیم از این پس با استفاده از اپلیکیشن پست نظارت بر روند توزیع گوشت مرغ را افزایش خواهیم داد تا جلوی اخلال در بازار و گرانفروشی گرفته شود. طبق اپلیکیشن پست، نوع مرغ از (کشتارگاه تا منطقه و میزان توزیع به هر واحد صنفی) مشخص خواهد شد و بر روند توزیع و همچنین مبلغ فروش نظارت دقیق انجام خواهد شد.

ربیعی در خصوص عدم توزیع گوشت مرغ در ساعت مشخص بین واحدهای صنفی گفت: جهاد کشاورزی ساعت مشخصی برای ورود و توزیع مرغ به استان اعلام نمی کند تا برنامه ریزی دقیقی برای صدور حواله انجام شود.

وی گفت: از این هفته با نظارت بازرسی صمت، بسیج اصناف و تعزیرات ساماندهی مناسبی خواهیم داشت تا مرغ با قیمت و کیفیت مناسب به دست شهروندان برسد. مردم هم در صورت مشاهده قیمت بالاتر از نرخ تنظیم بازار مراتب را به ۱۲۴ یا تلفن شکایت اصناف اطلاع دهند.

در بازار روزها هر روز توزیع مرغ داریم فقط ساعت منظمی ندارد
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج گفت:روزانه در سطح استان البرز و همچنین کرج مرغ توزیع می‌شود اما میزان توزیع در برخی روزها متفاوت است و کمبودی که هرازگاهی دیده می شود به دلیل این تفاوت میزان تامین و نیاز است و گاهی هم بیشتر از نیاز استان تامین و توزیع می شود.

احمد خیری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در١٠ بازار روز که در اختیار ما قرار دارد روزانه به طور متوسط ٨٠٠ کیلو گرم تا یک تن گوشت مرغ توزیع می‌شود.

خیری افزود: به دلیل اینکه مرغ دولتی هست گاهی اوقات مردم با زیاده روی و بیش از حد نیازشان مرغ خریداری می کنند که بیشتر جنبه روانی دارد، اگر هر خانواده به اندازه نیاز خریداری کند، با کمبود مرغ در استان و کرج مواجه نخواهیم بود.

خیری ادامه داد: فاصله زیاد قیمتی بین گوشت قرمز و مرغ، مردم را بیشتر راغب به خرید گوشت مرغ می کند و این تقاضا گاهی باعث کمبود گوشت مرغ در غرفه ها و یا واحدهای صنفی می شود.

آشفته بازار گوشت مرغ در البرز/ چوب ناهماهنگی ادارات را مردم می خورند

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج با اشاره به تأخیر و بی نظمی در توزیع مرغ گفت: گاهی اوقات مردم فکر می‌کنند که توزیع مرغ نداریم. در حالیکه هر روز این توزیع انجام می‌شود، فقط زمان آن متفاوت است.

خیری اظهار کرد: چون استان البرز بیشتر نیاز مرغ خود را از طریق واردات از استان های زنجان، گلستان و قزوین تأمین می‌کند، گاهی تاخیر در حرکت خودرو های حمل مرغ، یا دیر صادر شدن مجوز باعث تاخیر در توزیع در بازار روزها می شود و گاهی ۸ صبح، گاهی ۹ و گاهی هم ۱۲ ظهر مرغ به غرفه های می رسد.

واحدهایی که فروش مرغ ندارند، مشکل بهداشت یا پروانه کسب دارند
رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ شهرستان کرج اما در گفتگو با بازار گفت: در حال حاضر ما هیچ گونه کمبود مرغ در شهرستان کرج نداریم. برخی از مغازه ها و مکان هایی هم که در حال حاضر مرغ ندارند به علت نداشتن شرایط بهداشتی مناسب یا پروانه کسب و پروانه بهداشت است وگرنه طبق روال هر روز مرغ توزیع می‌شود.

کاظم حاجی محمدی افزود: قیمت مرغ طبق مصوبه سابق ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و روزانه طبق حواله صنعت و معدن «بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلو مرغ» برای فروش به مردم به هر واحد صنفی تحویل داده می شود.

وی تاکید کرد: کمبود مرغ نیست و همه واحدهای پروانه دار و عضو اتحادیه مرغ که درخواست داده بودند و در لیست قرار گرفتند، روزانه مرغ دریافت می کنند.

کد خبر: ۹۵٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha