۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
تجاری سازی کشاورزی در کویر؛ کشت گیاهان کم آب‌خواه با هدف حفظ پایداری سبز
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

تجاری سازی کشاورزی در کویر؛ کشت گیاهان کم آب‌خواه با هدف حفظ پایداری سبز

قم- بخش کشاورزی استان قم با بهره‌گیری از نهاده‌های پایدار آب و خاک به سمت توسعه کمی و کیفی تولید و درآمدزایی کشاورزان قدم برداشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قم از استان‌های کویری و کم آب کشور است؛ این استان با توجه به اقلیم خشک و شکننده‌ای که دارا است در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن دارد و نزدیک به ۱۴ هزار نفر در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که هزار نفر آن‌ها زن بهره‌بردار هستند.

جهاد کشاورزی قم در سالی که مزین به نام «جهش تولید» است و اکنون که بیش از ۱۱ ماه از آن را پشت سر گذاشته‌ایم در زمینه جهش تولید و بالا بردن سطح امنیت غذایی قدم‌های خوبی را برداشته است؛ از راهبرد تغییر الگوی کشت تا تغییر سیستم آبیاری مهم‌ترین اقدامات این نهاد به شمار می‌رود.

امروز قم برای افزایش تولید در حال حرکت به سمت تجاری سازی بخش کشاورزی است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

حرکت کویر قم به سمت تجاری سازی بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: این‌که در قم کاشت چه محصولاتی مناسب است و سطح سرمایه‌گذاری در هر بخش باید به چه صورت باشد از جمله مباحث مهم در کشاورزی تجاری است که از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند و در این زمینه از ظرفیت علمی و کارشناسی مسئولان فنی واحدهای تولیدی هم استفاده می‌کنیم.

عباس پورمیدانی بیان کرد: تجاری کردن فعالیت‌های کشاورزی از مهم‌ترین هدف‌های ما در سال جهش تولید است که در این زمینه در حال پیاده‌سازی دانش علمی برای بهره‌برداران با بهره‌گیری از ظرفیت مسئولان فنی مورد توجه جهاد کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: این‌که در قم کاشت چه محصولاتی مناسب است و سطح سرمایه‌گذاری در هر بخش باید به چه صورت باشد از جمله مباحث مهم در کشاورزی تجاری است که از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند؛ در کشاورزی تجاری ما می‌خواهیم از نهاده‌های پایه که همان آب‌وخاک است به بهترین شکل استفاده و علاوه بر توسعه کمی و کیفی تولید، درآمد کشاورزان را نیز افزایش دهیم.

اصلاح الگوی کشت و تحول در بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: همه فعالیت‌های بخش کشاورزی قم در راستای رسیدن به تجاری سازی است و در این زمینه هم گام‌های خوبی برداشته شده که از مهم‌ترین آن اصلاح الگوی کشت و تغییر سیستم آبیاری می‌توان نام برد که تحول بزرگی در بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

همه فعالیت‌های بخش کشاورزی قم در راستای رسیدن به تجاری سازی است و در این زمینه هم گام‌های خوبی برداشته شده است

پورمیدانی اظهار داشت: کارشناسان و مسئولان فنی در این زمینه با این اقدامات شاهد بهبود کمی و کیفی تولیدات گیاهی و دامی طی چند سال اخیر هستند و در حال حاضر به طور میانگین در سال ۸۰۵ هزار تن محصول در بخش کشاورزی تولید شده و با پیاده‌سازی روش‌های علمی میزان تولید قم به یک میلیون تن در آینده افزایش می‌یابد.

جهاد کشاورزی استان قم اخیراً با بهره‌گیری از ظرفیت و توانایی مسئولان فنی از تجربه آنها در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی استفاده کرده است؛ این امر در قوانین مرتبط به بخش صادرات کشاورزی هم مورد تأکید قرار گرفته که واحدهای کشاورزی برای بالا بردن ظرفیت تولید از مسئولان فنی استفاده کنند.

حفظ پایداری سطح سبز قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این زمینه گفت: پایداری سطح سبز مزارع و باغات این استان با استفاده از گیاهان کم آب‌بر و مقاوم در برابر تنش‌های محیطی حفظ می‌شود؛ کشاورزی در قم همواره با چالش کمبود منابع آبی و تغییرات شدید دما در زمان‌های مختلف مواجه است که برای حل این مسئله و حفظ سطح سبز زمین‌های استان، استفاده از گیاهان کم آب‌بر به عنوان راهکاری مؤثر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی اظهار داشت: استفاده از گیاهان کم آب‌بر و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی، بخشی از راهبرد تغییر الگوی کشت قم است که طی سال‌های اخیر در استان آغاز شده و موجب افزایش سطح تولید محصولات بخش کشاورزی خواهد شد.

پورمیدانی افزود: با اجرای این راهکار، گیاهان کم آب‌بر بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به مرور جایگزین گیاهان کشت سنتی شده و علاوه بر پایداری سطح سبز استان، ‌ مصرف آب در بخش کشاورزی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی، کشاورزی قم در حال حرکت به سمت استفاده از کشت‌های جایگزین است و با استفاده از این راهکار ظرفیت استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به خصوص محصولات راهبردی که با امنیت غذایی مردم در ارتباط است، گسترش می‌یابد.

افزایش تولید و صادرات در گرو بهره‌گیری از مسئولان فنی واحدهای تولیدی
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: با هدف افزایش سهم تولید و صادرات محصولات کشاورزی و به استناد قوانین این بخش، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دستورالعمل اجرایی به‌کارگیری مسئولان فنی تولید در واحدی کشاورزی را تدوین و ابلاغ نموده و در صدر برنامه‌های حال حاضر سازمان قرار گرفته است.

عباس خرمی با اشاره افزایش راندمان هزینه‌های تولید، تأمین امنیت غذایی با بهره‌گیری مسئولان فنی، افزود: سطح تولید محصولات بخش کشاورزی استان قم با به‌کارگیری مسئولان فنی در واحدهای فعال این بخش افزایش خواهد یافت؛ همچنین در کنار افزایش ظرفیت اشتغالزایی، افزایش راندمان و کاهش هزینه‌های تولید، موجب تأمین سلامت غذایی نیز خواهد شد و شرایط توسعه پایدار کشاورزی و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی استان فراهم می‌شود.

حذف روش‌های سنتی و حرکت به سمت نوآوری و حفظ امنیت غذایی به ویژه در تولید محصولات استراتژیک با بهره‌گیری از دانش مسئولان فنی و شیوه‌های علمی روز، قابل اجرا است

وی افزود: رسالت سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی، مهندسی سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی و در حقیقت حلقه اتصال فارغ‌التحصیلان و کارشناسان با کشاورزان و تولیدکنندگان است که در این ارتباط دوسویه علاوه برافزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور، موضوع اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با کشاورزی است نیز مرتفع می‌شود.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: شرط لازم برای تحقق مطلوب جهش تولید در بخش کشاورزی، حذف روش‌های سنتی و حرکت به سمت نوآوری و حفظ امنیت غذایی است به ویژه در تولید محصولات استراتژیک این مهم با بهره‌گیری از دانش مسئولان فنی و شیوه‌های علمی روز، قابل اجرا است.

جذب ۱۲۰ درصدی تسهیلات در بخش کشاورزی
مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی و اقتصادی استانداری قم نیز در گفتگو با بازار با اشاره به جذب خوب منابع و تسهیلات از سوی بخش کشاورزی استان، گفته است: از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده به صورت سامانه‌ای و روش مستقیم که در نیمه‌های دوم سال ابلاغ شد بیش از ۸۰ درصد آن در استان جذب شده و در این زمینه بخش کشاورزی استان توانسته در زمینه پروژه‌های جهش تولید در بخش کشاورزی تا ۱۲۰ درصد جذب و استفاده کند.

گفتنی است؛ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینه محصولات زراعی، ‌باغی، ‌دامی و شیلات است.

کد خبر: ۷۶٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha