۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
سود ۱۸ میلیارد دلاری شرکت مدرنا از تولید واکسن کرونا

سود ۱۸ میلیارد دلاری شرکت مدرنا از تولید واکسن کرونا

در حال حاضر شرکت مدرنا با امضای قراردادی با دولت آمریکا وعده داده است که ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، شرکت واکسن سازی مدرنا اعلام کرده که انتظار دارد در نتیجه فروش واکسن های کرونا طی سال ۲۰۲۱، حداقل ۱۸.۴ میلیارد دلار سود مالی به دست آورد.

این در حالی است که شرکت مدرنا طی چند ماه گذشته شاهد تغییر و تحولات مدیریتی نیزی بوده و سهام این شرکت واکسن سازی در نتیجه فروش واکسن های کرونا با رشد ۳.۹ درصدی همراه بوده است.

براساس گزارش اعلام شده از سوی شرکت مدرنا که پایگاه آمریکایی سی.ان. بی.سی آن را منتشر کرده، این شرکت برنامه تولید حداقل ۷۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را برای سال میلادی جاری در نظر دارد و در سال ۲۰۲۲ نیز تولید پپیش بینی شده واکسن کرونا از سوی شرکت مدرنا ۱.۴ میلیارد دوز اعلام شده است.

اعلام سود مالی قابل توجه شرکت واکسن سازی مدرنا پس از آن اعلام شده که پیشتر نیز شرکت فایزر اعلام کرده بود در نتیجه تولید و فروش واکسن های کرونا در سال ۲۰۲۱ انتظار دارد که حداقل ۱۵ میلیارد دلار سود کسب کند.

در حال حاضر شرکت مدرنا با امضای قراردادی با دولت آمریکا وعده داده است که ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را در اختیار این کشور قرار دهد و انتظار می رود که ۱۰۰ میلیون دوز اول این واکسن ها تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در آمریکا توزیع شود و پس از آن ۱۰۰ میلیون دوز دوم و سپس سوم نیز به ترتیب تا پایان ماه های مه و اوت به دست مقامات وزارت بهداشت آمریکا برسد.

شرکت مدرنا همچنین افزوده است که در حال مذاکره با سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن های کرونا در قالب برنامه کواکس برای دیگر کشورهاست.

در آمریکا سازمان غذا و دارو استفاده از واکسن های کرونای شرکت مدرنا را فقط به افراد ۱۸ سال به بالا مجاز کرده و هنوز مجوز تزریق این واکسن برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال صادر نشده است. با این حال همزمان شرکت مدرنا نیز اعلام کرده که در نظر دارد تا با رضایت افراد و خانواده ها، تزریق آزمایشی واکسن کرونا برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال را نیز آغاز کند، اگرچه سازوکار اجرای این مطالعه بالینی بر روی کودکان هنوز مشخص نیست.  

براساس گزارش دیگری که پایگاه ایندیپندنت انگلیس منتشر کرده، دو شرکت داروسازی مدرنا و فایزر تنها در سال ۲۰۲۱ از محل فروش واکسن کووید-۱۹ حدود ۳۲ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت که رقم بسیار بالایی خواهد بود.

از سوی دیگر سود و منافعی که نصیب شرکت های واکسن سازی کرونا می شود، تنها منافع مادی نیست، بلکه فروش واکسن کرونا  از سوی بسیاری از شرکت های داروسازی که قبلا چندان شناخته نبودند، به افزایش اعتبار نفوذ این شرکت ها منجر خواهد شد. به عنوان نمونه شرکت دارو سازی «مدرنا» شرکتی است که پیش از سال ۲۰۲۰ کمتر کسی درباره‌اش شنیده بود، اما این شرکت در حال حاضر در  بازاهای بورس آمریکا و برخی کشورهای اروپایی حضور فعالی به هم رسانده است. ز سوی دیگر، اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا توسط شرکت مدرنا، ارزش این شرکت ناشناخته را به ۶۲ میلیارد دلار رسانده و سهام این شرکت با جهش ۷۰۰ درصدی مواجه شده است.

واکسن مدرنا چه تفاوتی با واکسن فایزر-بیون‌تک دارد؟

هر دو واکسن مدرنا و فایزر-بیون‌تک از ایمنی بالای ۹۰ درصدی برخوردارند اما تنها تفاوتی که واکسن مدرنا با رقیب خود دارد به شرایط حمل آن مربوط می‌شود.

واکسن مدرنا برای حمل به برودت منهای ۲۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد که این شرایط با فریزرهای معمولی قابل ایجاد است.

این در حالیست که واکسن فایزر-بیون‌تک باید حتما در برودت منهای ۷۵ درجه سانتیگراد حمل شود که این مسئله توزیع و جابجایی آنرا کمی دشوار می‌سازد.

واکسن مدرنا نیز همانند واکسن فایزر-بیون‌تک نیاز به تزریق مجدد یا یادآوری دارد که معمولا ۲۸ روز پس از نخستین تزریق بایست انجام شود.

کدام کشورها واکسن مدرنا را سفارش داده اند؟

در کانادا، که هم اکنون واکسیناسیون با محصول تولید شده توسط دو شرکت آمریکایی و آلمانی فایزر و بیون‌تک را آغاز کرده قرار است از واکسن مدرنا نیز برای ایمنی عمومی استفاده شود.

دولت کانادا به همین منظور خرید و دریافت دو میلیون دوز واکسن مدرنا را تا ماه مارس سال آینده میلادی سفارش داده است.

بریتانیا نیز پیش‌تر هفت میلیون دوز واکسن کرونای تولید شده توسط شرکت مدرنا را سفارش داده بود که به زودی پس از تایید رسمی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آنرا دریافت می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز ماه نوامبر اعلام کرد قراردادی برای خرید ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا با شرکت مدرنا امضا کرده که در آن بندی با پیشنهاد خرید ۸۰ میلیون دوز مضاعف در صورت ایمن و موثر بودن واکسن یاد شده نیز گنجانده شده است.

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز نوآوری بهداشت جهانی در دانشگاه دوک، ژاپن نیز برای خرید ۵۰ میلیون دوز واکسن اعلام آمادگی کرده است.

بر این اساس گفته می‌شود که کره جنوبی ۲۰ میلیون و سوئیس نیز ۷ و نیم میلیون دوز از واکسن کرونای شرکت مدرنا را پیش‌خرید کرده‌اند.

کد خبر: ۷۵٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha