۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
مشکل اصلی بورس طرف تقاضاست، نه عرضه!؛ خریداری وجود ندارد
متخصص بازار سرمایه تشریح کرد:

مشکل اصلی بورس طرف تقاضاست، نه عرضه!؛ خریداری وجود ندارد

آقابزرگی می گوید: مشکل اصلی که ما در بازار داشته و داریم سمت تقاضا است نه سمت عرضه. تصمیماتی که اتخاذ شده است عمدتا محوریت آن ها سمت عرضه را هدف گرفته است.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: بازار در امروز نیز چنگی به دل نزده و همچنان یک روند منفی را هم در سهم های شاخص ساز و هم در سهم های کوچک و متوسط تجربه کرد، چرایی منفی شدن بازار بورس را از منظر کارشناس بازار سهام بررسی کردیم.

۳ عامل اصلی روند منفی بورس
فردین آقابزرگی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار «بازار» عمده دلایل وضعیت این روزهای بورس را سه مورد دانست و در ادامه آن ها را تشریح کرد:

۱. احتمال و پیش بینی نرخ ارز؛ که یکی از محرکه های اصلی افزایش قیمت ها و اقبال به بازار سرمایه در سال ۹۹ بود.

۲. ناهماهنگی در تصمیمات مسئولان اقتصادی اعم از وزارت صمت، شرکت نفت و مسئولان در وزارت اقتصاد؛ که بعضا تناقض در این تصمیمات به بازار سرمایه منتقل می شود. مثل تعیین تکلیف نرخ خوراک، بهره مالکانه. این ها نمونه هایی از این مسئله هستند و حتی استرد سود از خلیج فارس و شرکت های پالایشگاهی.

۳. بالا بودن P/E؛ که در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ به حدی افزایش پیدا کرد که در حال حاضر کشش بازار و در حقیقت تقاضای ورود نقدینگی وسطح قیمت ها نسبت به چهار ماه گذشته یا نسبت به تیر ماه شاید بیش از ۵۰ درصد اصلاح کرده باشد، اما کماکان به نسبت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان سود شرکت های بورس در مقابل ۵ هزار همت که P/E ما را در حدود ۲۵ رقم می زند، نسبت بالایی است.

انتقال ریسک از یک بخش به بخش دیگر با افزایش سطح اعتباری و ارزش تضمین اعتبارات در سبد کارگزاری به صورت شکلی و به صورت مقطعی یک نقطه ریسک را به نقطه دیگری منتقل می کند، اما اساسا اتفاقی نمی‌افتد

محدودیت نوسان نامتقارن دامنه عطش تقاضا را از بین می برد
آقابزرگی در ادامه با اشاره به اینکه در دی ماه بازار نسبتا درحال اصلاح بود اظهارکرد: با این حال اما با اتخاذ تصمیمی مبنی بر محدودیت نوسان نامتقارن دامنه به شکلی که از ۱۰ درصد به ۸ درصد کاهش پیدا کرد آن هم به صورت نامتقارن ۲ و ۶ در حقیقت عطش تقاضا را همانطوری که عرض کردم از بین می رود و همین موضوع را می توان عامل تشدید کننده در وضعیت فعلی دانست.

این کارشناس اظهار می کند که به هرحال یکی از اهداف بازار سرمایه کسب بیشترین سود با کمترین ریسک است. وقتی کمترین سود برای متقاضی خرید به یک نقطه حداقلی رسانده شود در نتیجه تقاضا کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی که ما در بازار داشتیم و داریم سمت تقاضا است نه سمت عرضه. تصمیماتی که اتخاذ شده است عمدتا محوریت آن ها سمت عرضه را هدف گرفته است. به طور مثال محدود کردن فروش حقوقی ها و اعمال محدودیت برای فروش سهام. در نتیجه این چند عامل در کنار هم به طور کل انگیزه خرید را کاهش می دهد. ضمن اینکه روند اصلاح قیمت ها را بسیار کند می کند و این فرسایشی شدن بیشترین به بازار آسیب می زند.

اقابزرگی ضمن اشاره به هجوم مردم به بازار ارزهای دیجیتال افزود: ازطرفی بازار ارزهای دیجیتال طی سه روز گذشته به شدت اصلاح قیمت داشته که بلافاصله مجددا در ۴۸ ساعت تعادل خود را به دست آورد. این می تواند یک نمونه ای برای الگوی ما در بازار سرمایه باشد که حتی اگر افت قیمت هم داشته باشیم ولی حداقل آن دو رکن اساسی بازار سرمایه که یکی نقدشوندگی و دیگری حجم معاملات است، آسیبی وارد نمی شود. بنابراین لازم است که در این زمینه به سرعت بازنگری کرد.

مشکل اصلی که ما در بازار داشتیم و داریم سمت تقاضا است نه سمت عرضه. تصمیماتی که اتخاذ شده است عمدتا محوریت آن ها سمت عرضه را هدف گرفته است. به طور مثال محدود کردن فروش حقوقی ها و اعمال محدودیت برای فروش سهام

افزایش سطح اعتبار در سبد کارگزاری ها به صورت مقطعی ریسک را از نقطه ای به نقطه دیگر می برذ
صاحب نظر بازار سهام درواکنش به اینکه افزایش اعتبار کارگزاری ها موضوعی بود که این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفت، آیا تاثیر خاصی بر بازار داشته یا دارد؟ ابراز کرد: انتقال ریسک از یک بخش به بخش دیگر با افزایش سطح اعتباری و ارزش تضمین اعتبارات در سبد کارگزاری به صورت شکلی و به صورت مقطعی یک نقطه ریسک را به نقطه دیگری منتقل می کند، اما اساسا اتفاقی نمی افتد. همان طور که عرض کردم اساس و بنیان کار ما و اهداف اولیه باید آن نقاط باشد اما انتقال ریسک اعتبارات از یک محل مثلا اشخاص حقیقی یا حقوقی به صنعت کارگزاری حتی ممکن است مشکلات را به صورت مضاعف بیش از پیش تشدید کند.

آقابزرگی گفت که بنابراین ایجاد تقاضا با افزایش سطح اعتبار مادامی که آن انگیزه خریدی که به صورت ذاتی در بطن بازار به وجود می آید یعنی نظام عرضه و تقاضا ار به وجود نیادمده باشد این تصمیم درست مثل همان تصمیمی است که شنبه هفته گذشته اتخاذ شد و یک روز بازار مثبت شد و مابقی روزها همه منفی شد.

این کارشناس درانتها معتقد است که این در حقیقت افزایش ریسک اعتباری ارزش تضمین اعتبارات برای صنعت کارگزاری در بهترین حالت مثلا یک شوک مقطعی یک روزه ممکن است به بازار بدهد.

کد خبر: ۷۵٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha