۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
صنعت نیمه جان گردشگری مازندران چشم انتظار بهار
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت نیمه جان گردشگری مازندران چشم انتظار بهار

تنکابن- یکسال سخت برای گردشگری مازندران گذشت و همه امیدهایش به بهار است، آیا با آمدن نوروز رنگ به رخسار رنگ پریده این صنعت برمی گردد.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت گردشگری مازندران دریکسالی که گذشت متحمل خسارت های فراوانی شد و بسیاری از تاسیسات تعطیل و نیروی کار آن بیکار شدند. کرونا بیش از هرچیز گردشگری مازندران را از نفس انداخت و اینک همه چشم وامید این بخش به بهار و نوروز دوخته شده است.

سال گذشته نوروز وبهار به دلیل ممنوعیت سفر، بسیاری از اقامتگاه ها و مراکز گردشگری استان تعطیل بودند و وضعیت سفر در نوروز آینده هنوز قطعی نشده است.

کمر گردشگری شکست
یک فعال بخش گردشگری در مازندران درگفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت های هنگفت کرونا به این بخش اظهار داشت: تعطیلی واحد از یک سو و پرداخت دستمزد کارگران و پاس کردن چک هایی که دست مردم داشتیم، کمر فعالان گردشگری را شکست.

محمدی به حمایت های قطره چکانی دولت از بخش گردشگری اشاره و اضافه کرد: تسهیلات اندک با کارمزد بالا دوای درد گردشگری نیست و اگر این صنعت نتواند در نوروز خود را بازیابی کند، تبعات آن بسیار زیانبار خواهد بود.

وضعیت تالارها نامشخص است
تالارهای پذیرایی طی یکسال گذشته کمتر رنگ مجالس جشن و شادی را به خود دید و زمانی هم خانواده ها به تالارباغ ها پناه بردند ودر نهایت درب این واحدها نیز بسته شد.

قدرتی مالک ودارنده یک تالاب پذیرایی در مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در ابتدای سال جاری مجبور شدیم بسیاری از قراردادها فسخ کنیم و بیعانه پرداخت شده را بازگردانیم، افزود: این مسئله و خریدهایی که باید مجالس رزرو شده انجام دادیم و هزینه های جاری، بسیاری از واحدهای پذیرایی را به مرز ورشکستگی کشانده است.

وی با بیان اینکه همچنان وضعیت فعالیت تالارها نامشخص است، افزود: ادامه این روند سبب می شود تا بسیاری از فعالان این بخش اقدام به تغییر کاربری واحدها کنند.

چند روزی تا نوروز ۱۴۰۰ زمان باقی نمانده و واحدهای گردشگری به بهار چشم دوخته اند تا خسارت های ناشی از شیوع یکساله کرونا را جبران کنند، آیا بهار ۱۴۰۰ برای گردشگری خوش یمن خواهد بود؟.

ستاد تسهیل سفرها دایر می شود
مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وقف یکساله در حوزه گردشگری استان، اظهار داشت: در سال جدید ستاد تسهیل سفرهای نوروزی نیز دایر می شود.

وی با اظهار اینکه اجازه فعالیت تاسیسات گردشگری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده است، افزود: در این راستا می توان برای ارائه خدمات نوروزی در واحدهای گردشگری برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر واحدهای گردشگری و اقامتگاه ها از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مطلوبی قرار دارند، افزود: طبق اعلام ستاد برای سفرهای نوروزی شرایطی درنظر گرفته می شود.

حسنی با عنوان اینکه رزرو اقامتگاه از جمله شرایط برای سفر ومسافرت نوروزی اعلام شده است، افزود: مسافران استان باید دارای برگه رزو اقامتگاه های گردشگری شامل هتل، مسافرخانه وغیره باشند.

اساسنامه سفرهای نوروزی تدوین می شود
اگرچه محدودیت های برای سفر وگردشگری به مناطق مختلف کشور از جمله مازندران درنظر گرفته شده اما به نظر می رسد، هنوز اساسنامه این طرح کامل نشده و خطر صوری بودن رزروها از جمله ترفندهایی است که برخی مسافران آن را درپیش وجود دارد.

سیف اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار می گوید برای سفر در نوروز فرقی ندارد گردشگر به صورت شخصی و یا با تور گردشگری سفر کند اما اقامتگاه آن باید قبل از سفر مشخص باشد.

وی با بیان اینکه اساسنامه محدودیت های سفر و گردشگری در ایام نوروز در حال تدوین است، ادامه داد: رونق گردشگری در نوروز می تواند سبب ازسرگیری دوباره فعالیت های این بخش و پایانی برای خسارت های وارده باشد.

رونق گردشگری در نوروز می تواند سبب ازسرگیری دوباره فعالیت های این بخش و پایانی برای خسارت های وارده باشد

وی با عنوان اینکه طی یکسال گذشته بیش از چند هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری خسارت وارد شده است، اثر این خسارت ها را براقتصاد استان ملموس دانست و گفت: ۶۰ درصد درآمدهای استان از بخش گردشگری است که با رکود مواجه شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار نفر در بخش گردشگری استان مازندران اشتغال دارند و ورشکستگی و رکود درآمد بر اقتصاد مازندارن و معیشت مردمان آسیب فراوان وارد کرده است.

سفرهای نوروزی ورونق گردشگری می تواند به کالبد نیمه جان گردشگری در استان جان دوباره بخشد زیرا گردشگری استان از اسفندماه سال قبل تاکنون به کما رفت و بیش از نیمی از درامدهایش را از دست داده است.

اگرچه وضعیت کرونایی و ابتلای به بیماری در حال حاضر در مازندران دارای شیب ملایم کاهشی است، فعالان گردشگری استان امید دارند با تداوم این وضعیت و خروج استان از شرایط بیماری، بار دیگر گردشگری استان جان گیرد.

طبق آمارها شیوع کرونا در مازندران ۱۰ درصد فعالان این بخش را به تعداد ۱۵ هزار نفر بیکار کرد و بسیاری از تاسیسات و واحدهای گردشگری آن عملا در نیمه اول سال جاری تعطیل بوده است.

با همه اما و اگرها و زخم خوردن ها، صنعت گردشگری مازندران به بهار ونوروز چشم دوخته است تا بار دیگر قامت راست کند و برای گردشگران، میزبانی کند.

کد خبر: ۷۵٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha