۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان اقتصادی ضروری است
رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران:

آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان اقتصادی ضروری است

کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران با توجه به اهمیت موضوع مالکیت فکری در حوزه اقتصاد و پایین بودن سطح آگاهی و آشنایی فعالان اقتصادی در ایران با این حوزه تصمیم دارد دوره آموزشی با هدف معرفی کلیات و مسائل عمومی در بخش مالکیت فکری به صورت آنلاین برگزار کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران از برگزاری وبینار آموزشی درباره کلیات موضوع مالکیت فکری، جایگاه و نقش آن در اقتصاد و آشنایی فعالان اقتصادی با ابعاد حقوقی آن خبر داد. به باور او مالکیت فکری یکی از موضوعاتی است که علی‌رغم اهمیت و اثرگذاری مهم در مسائل اقتصادی، همچنان در ایران مورد توجه و تاکید فعالان اقتصادی قرار نگرفته است.

احمد آتش‌هوش، تاکید کرد: در صورتی که استقبال از این وبینار آموزشی خوب باشد، دوره‌های تخصصی‌تر و جامع‌تری را درباره این موضوع برگزار خواهیم کرد.

این فعال اقتصادی ضمن تاکید بر ضرورت تمرکز فعالان اقتصادی بر ابعاد مختلف موضوع مالکیت فکری، منافع حاصل از آن و در عین حال آسیب‌های احتمالی که بی‌توجهی نسبت به این مسئله به دنبال دارد، تصریح کرد: امروز در دنیا مالکیت فکری به یکی از موضوعات مهم اقتصادی تبدیل شده است و آگاهی نداشتن از ابعاد و زوایای آن می‌تواند به روند فعالیت‌های اقتصادی چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی آسیب‌زا باشد.

او تصریح کرد: ایده‌ها، شیوه‌هایی که ممکن است هر فعال اقتصادی در راستای کاهش مصرف انرژی یا کاهش ضایعات تولید خود ابداع کند، برند و علائم تجاری که برای تولیدات خود در نظر می‌گیرد و همه این مسائل، جزو سرمایه و دارایی یک فعال اقتصادی به شمار می‌آید و باید راه‌های صیانت از آنها را بداند و به کار گیرد. کلیه مواردی که در این چارچوب قرار دارد بخشی از موضوع مالکیت فکری است.

رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران یادآور شد: نوع، شکل و طرح بسته‌بندی و به طور کلی مجموع ابعاد یک تولید در کشورهای پیشرفته به صورت تک تک، حقوق و امتیازهای خاصی دارد که متاسفانه در ایران چندان مورد توجه نیست.   

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به قانون خوبی که در این حوزه وجود دارد، نحوه اجرا و حمایت‌های آن را مناسب ارزیابی کرد و گفت: قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری قانونی است که به صورت موقت تصویب شده و با وجود برخی نواقص کوچک، قانونی مترقی و ارزشمند است و باید هرچه ‌سریع‌تر دائمی شود. بر اساس این قانون، حتی سوء‌استفادکنندگان نیز تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و از طرفی باید جرایم مشخص شده را بر اساس رای دادگاه پرداخت کنند.

آتش‌هوش معتقد است: در این بخش ایران عضو سازمان‌های جهانی و کنوانسیون‌های مختلف پاریس و مادرید نیز هست و بر اساس آن حمایت‌های لازم در سطح بین‌المللی را دارد. بدین ترتیب فعالان اقتصادی باید با نحوه ثبت ایده‌ها و اختراعات خود در سطح جهانی نیز آشنا شوند و از این موقعیت به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنند.

این وبینار آموزشی قرار است با همکاری کانون پتنت ایران برگزار شود و از آنجا که امروزه کپی رایت و حفاظت از آن دارای اهمیت بسیاری است در این وبینار با حقوق مالکیت ادبی و هنری، شرایط لازم برای بهره‌مندی از حمایت ادبی و هنری و حقوق مادی و معنوی ناشی از آن و کارکرد آن در کسب‌وکار آشنا خواهیم شد.

کد خبر: ۷۵٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha