۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
مالیات بر کالاهای لوکس، درآمد جدید دولت
استاد اقتصاد دانشگاه تهران مطرح کرد

مالیات بر کالاهای لوکس، درآمد جدید دولت

بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با ابراز موافقت از دریافت مالیات از کالاهای لوکس، گفت: این مالیات می تواند یک پایه مالیات جدید باشد و برای کشور و دولت درآمد ایجاد کند.

به گزارش بازار، آلبرت بغزیان مالیات را یک درآمد پایدار جهت پوشش هزینه ها دانست و درباره اهداف دیگر اخذ مالیات گفت: هدف وضع مالیات می تواند کاهش مصرف یک کالای خاص باشد مانند وضع مالیات بر کارخانه هایی که آلودگی ایجاد می کنند. گاهی نیز وضع مالیات برای توزیع درآمد است؛ یعنی از دهک بالا مالیات اخذ می شود و به دهک پایین تر پرداخت می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که مالیات بر خوردوهای لوکس در کدام دسته بندی قرار می گیرند، اظهار کرد: ابتدا باید خودروهای لوکس تعریف شوند. اگر منظور از خودروهای لوکس، خودروهایی با قیمت های خاص است، باید گفت این خودروها در خارج از کشور نیز مالیات های کلانی دارند و حتی گواهینامه این ماشین های لوکس نیز متفاوت است و افرادی خاص می توانند آن‌ها را خریداری کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه دریافت مالیات از کالاها و خودروهای لوکس یک پایه مالیاتی جدید است، عنوان کرد: این مالیات می تواند بدون اینکه خدشه ای به منافع ملی وارد شود برای دولت درآمدزایی داشته باشد و فرد ثروتمند هم مشکلی با پرداخت این مالیات ندارد. این مالیات ضمن اینکه برای دولت منافع مالی ایجاد می کند، بر روی خودروهای ارزان قیمت تأثیری نمی گذارد.

بغزیان با اشاره به نگرانی برخی افراد از اینکه وضع مالیات بر خودروهای لوکس، باعث گران شدن دیگر خودروها از جمله پراید می شود، بیان کرد: تجارب کشورهای توسعه یافته نشان می دهد دریافت مالیات از کالاهای لوکس تأثیری بر قیمت دیگر خودروها ندارد.

وی با ابراز موافقت از دریافت مالیات از کالاهای لوکس، اظهار کرد: این مالیات می تواند یک پایه مالیات جدید باشد و برای کشور و دولت درآمد ایجاد کند و از سوی دیگر مردم را از نظر روانی تسکین می دهد که از افراد ثروتمند مالیات بیشتری دریافت می شود.

کد خبر: ۷۵٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha