۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
خودروهای ترانزیتی در صف بلاتکلیفی؛ خواب سنگین کالاهای صادراتی پشت مرز افغانستان
بازار از مرز دوغارون در خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

خودروهای ترانزیتی در صف بلاتکلیفی؛ خواب سنگین کالاهای صادراتی پشت مرز افغانستان

مشهد- درحالی‌که اخبار بسیاری در رسانه‌ها مبنی بر بازگشایی مرز دوغارون در استان خراسان رضوی و ازسرگیری صادرت از طریق این مرز به کشور افغانستان منتشرشده اما واقعیت این است که خودروهای ترانزیتی بسیاری در پشت این مرز بلاتکلیف مانده و بارهای صادراتی روی زمین‌مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه خبرهای منتشر حاکی از آن است که در شرایط خاصی برخی محموله‌های فسادپذیر و سوختی از دوغارون تردد داشته باشد اما سندیکای حمل‌ونقل افغانستان و مالباختگان و صاحبان کامیون‌های آتش‌گرفته در این مرز اعتراض و اعلام کردند تا زمانی که دولت افغانستان خسارات این افراد را تعیین تکلیف نکند، اجازه نمی‌دهند تا مرز دوغارون دوباره فعال شود.

در حال حاضر خودروهای بسیاری در پشت مرز چشم‌انتظار برای کاهش توقف کامیون‌ها، گمرک اعلام آمادگی کرده است تا  در خصوص محموله‌های صادراتی با اولویت مواد فاسدشدنی و سوخت در صورت تقاضای صاحب کالا در سامانه جامع گمرکی، با هماهنگی گمرکات مبدأ اظهارنامه‌ها ابطال یا به سایر مرزها تغییر مسیر داده شود. 

دو هزار کامیون در شرایط غیرعادی
در همین راستا رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه هنوز مرز به‌طور کامل بازنیست و حدود دو هزار کامیون پشت مرز متوقف هستند و تلاش باید براین باشد که هرچه زودتر مرز شرایط عادی خود را پیدا کند .

احمد زمانیان یزدی بابیان اینکه توقف این کامیون‌ها پشت مرز و داخل ایران هزینه‌بردار هست به ما گفت: کامیون‌ها هزینه توقف دارند لذا ازآنجاکه کانتینرها متوقف هستند ضرر بسیار زیادی به شرکت‌های حمل‌ونقل وارد خواهد شد.

وی هم‌چنین با اشاره به نزدیک شدن به پایان سال اظهار کرد: حجم زیادی از کالاها در بندرعباس به خاطر بسته بودن مرز متوقف هستند و همه این‌ها باید تمهیداتی دیده شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

تردد خودروهای سنگین مقدور نیست
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی  بابیان اینکه در رسانه هامطرح شده که مرز از آخرین روز هفته گذشته بازاست افزود: مرز به‌طور کامل بازنیست زیرا تنها تعداد محدودی کامیون تره‌بار به آن‌سوی مرز رفته‌اند که در آن سمت نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

زمانیان بیان کرد: مرز زمانی ازنظر ما باز است که عملیات حمل کالا روان بوده و خودروهای ترانزیتی بتوانند به سهولت تردد کنند و این در حالی است که این موضوع هنوز محقق نشده و از پنجشنبه نیز کامیون‌های تره‌بار هم امکان تردد ندارند.

وی بابیان اینکه اثرات این حادثه بر روی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بسیار زیاد و جبران‌ناپذیر است ادامه داد: درحالی‌که حاضر شرکت‌ها از توقف کامیون‌ها به دلیل پرداخت حق توقف متضرر می‌شوند و از طرفی خسارت‌ها هم بسیار زیاد است.

وی افزود: رانندگانی که با بار خود پشت مرز باقی‌مانده‌اند در حال حاضر ادعای حق توقف دارند و از طرفی شرایط نیز به‌گونه‌ای است که نه شرکت مقصر است و نه کامیون دار و لذا جبران این خسارت بلاتکلیف مانده است  و لذا با توجه به این شرایط ناخواسته پیشنهاد ما این است که هرچه زودتر مرز بازگشایی شود تا به سایر مسائل سر فرصت و به‌تدریج رسیدگی شود.

درس عبرت برای افغانستان
رئیس کمیسیون ترانزیت و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم‌چنین بابیان اینکه در زمان شیوع کرونا تنها مرزی که تردد و حمل کالا در آن محدود یا متوقف نشد، دوغارون بود و این مرز سهم بسیار در ترانزیت و صادرات کالا از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل داشت ادامه داد: اکنون‌که مرز بسته‌شده است، تعداد بسیاری از کامیون‌ها در توقفگاه‌های مرزی متوقف می‌شوند مگر اینکه مسیرهای جایگزین دیگری برای عبور کامیون‌ها در نظر گرفته شود یا اینکه به کامیونها اجازه تخلیه بار در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون داده شود.

وی اظهار امیدواری کرد این حادثه درس عبرتی برای دست‌اندرکاران افغانستانی و ایرانی باشد تا ملاحظات بیشتری در ارائه خدمات و توسعه تجهیزات گمرکی داشته باشند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی بیان کرد: دوغارون قدیمی‌ترین واصلی‌ترین مرز مشترک ایران و افغانستان واصلی‌ترین مرز ترانزیتی و ورود کالاهایی است که از مسیر ایران به هرات وارد می‌شود چراکه هرات همواره به‌عنوان انبار افغانستان شهرت داشته است.

وی گفت: در حال حاضر مبادلات کالا در مرز دوغارون متوقف‌شده و این توقف چندهفته‌ای به طول می‌انجامد بااین‌حال فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی تمایل خود را برای مشارکت در پاک‌سازی مسیر تردد کامیون‌ها در مرز و آماده‌سازی محل برای تجارت اعلام کرده‌اند.

تجمع غیرمنطقی
در همین رابطه ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز تجمع خودروهای حامل بار در محدوده مرزی دوغارون را غیرمنطقی توصیف کرد و به بازار گفت: به‌منظور پیشگیری از هرگونه حادثه در تلاش هستیم تا هر چه زودتر نسبت به ساماندهی این خودروها در مرز دوغارون اقدام کنیم.

امید جهان خواه در پاسخ به این سؤال که تکلیف کامیون‌های حامل بار در این نقطه مرزی و به مقصد افغانستان چه خواهد شد توضیح داد: این کامیون‌ها در صورت تقاضا و پس از اعلام وصول کالا در گمرک مرزی دوغارون می‌توانند، به سمت گذرگاه‌های مرزی «ماهی رود» در خراسان جنوبی و یا  مرز «میلک» سیستان و بلوچستان حرکت کنند.

وی ادامه  داد: در همین راستا می‌بایست آن گروه از کالاهای صادراتی و ترانزیتی موجود در کامیون‌های هم‌اینک متوقف در گمرک مرزی دوغارون نیز که مالکانشان انصراف از ادامه مسیر را در سامانه‌های ذی‌ربط ثبت و اعلام کنند، پس از انجام روال اداری به مبادی‌ای که در آنجا بارگیری شده بودند برگشت داده خواهند شد. 

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: همچنین مالکان آن گروه از کالاهای صادراتی که خواهان تغییر مرز عبوری کامیون‌های حامل هستند می‌توانند با ثبت درخواست خود در«سامانه جامع امور گمرکی» و هماهنگی با گمرک مبدأ، مرز مقصد جدید خود را انتخاب کنند. 

لزوم جبران خسارت بازرگانان
عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این رابطه بابیان اینکه بابت از بین رفتن سرمایه تجار ایرانی نگران بوده و لذا باید هر چه سریع‌تر مسیر از آثار سوختگی‌های بجا مانده پاک‌سازی و برای تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی هموار شود بیان کرد:  مسئولان ایرانی و افغانستانی باید این موضوع را در نظر داشته باشند که از محل این حادثه تقصیری متوجه تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی نیست و باید خسارات آنان جبران شود.

محمود سیادت فعال‌سازی مسیر ریلی خواف – هرات، اتخاذ شرایط قیمتی مناسب از سوی راه‌آهن برای کرایه حمل بار، آمادگی گمرک میلک و ماهی رود برای پذیرش کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی بیشتر به‌عنوان مسیر جایگزین و جدی گرفتن بیمه کامیون‌ها از سوی مسئولان افغانستانی را از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای جبران توقف تبادل کالا در دوغارون برشمرد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد مسئولان ذی‌ربط رسیدگی به مرزهای مشترک و توسعه مبادلات کالا در آن‌ها را بیشتر مدنظر قرار دهند، استانداردهای تردد، بارگیری، تخلیه و فضای مناسب و حداقل امکانات در مرز را برای رانندگان کامیون‌ها فراهم  کند.

خواب سنگین خودرو ها
دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاهِ ۵۰ درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است. تا پیش از فاجعه اسلام قلعه روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند. که در حال حاضر این آمار به پائین ترین حد خود رسیده است و لذا موجب انباشت خسارت برای شرکت‌های حمل‌ونقل به دلیل خواب سنگین خودروها در پشت مرز شده است. 

کد خبر: ۷۵٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha