۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
صادرات غیرنفتی ایران از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشت
رئیس کل گمرک ایران:

صادرات غیرنفتی ایران از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشت

میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: طی ۱۱ ماه امسال ۱۰۳ میلیون تن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است.

به گزارش بازار، مهدی میراشرفی افزود: در ۱۱ ماهه امسال، مجموع کالاهای مبادله شده بین ایران و سایر کشورها، معادل ۱۳۴ میلیون تن به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

وی اضافه کرد: در این مدت، چین با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۴ میلیون تن به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی بودند که در مجموع ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ایران کالا وارد کردند.

وی ادامه داد: این ارقام از لحاظ وزن ۷۲ درصد و از حیث ارزش ۷۵ درصد کالاهای صادراتی کشورمان را تشکیل می‌دهند و ۵ قلم اول کالاهای صادراتی بنزین، گاز، میعانات، محصولات پتروشیمی و پسته است.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه به آمار واردات کالا در ۱۱ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۶ درصد و از نظر ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است.

میر اشرفی افزود: از مجموع کالاهای وارداتی به کشور در این مدت ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیارد دلار، کالاهای اساسی بوده اند.

وی تصریح کرد: چین با ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار و آلمان با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پنج کشور مبدأ طرف معامله واردات با جمهوری اسلامی ایران بودند که در مجموع ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند. این ارقام ۵۰ درصد وزن و ۷۲ درصد ارزش کل واردات کشور را شامل می‌شود.

کد خبر: ۷۵٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha