۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
تاثیر عوامل خارج از بنگاه در معوق‌شدن تسهیلات
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد

تاثیر عوامل خارج از بنگاه در معوق‌شدن تسهیلات

نفر، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: عواملی خارج از مدیریت و قوانین و مقرراتی که محیط کسب و کار را ناامن می‌کنند، یکی از دلایل مهم معوق شدن تسهیلات بانکی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، جمشید نفر، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره تمدید امهال وام‌های معوق‌شده اظهار کرد:‌ تسهیلات در کشور ما به گونه‌ای است که سهم چندانی در حل مشکلات واحدهای تولیدی ندارد و باید برنامه‌ریزی‌ها بر ایجاد محیط مناسب کسب و کار متمرکز شود.

وی ادامه داد: ایجاد محیط مناسب کسب و کار باید این فرصت را برای فعالیت فعالان اقتصادی فراهم کند که در کنار کار و تولید مالیات پرداخت کنند و به غیر از طرح‌های توسعه‌ای نیازی به تامین منابع مالی از خارج از مجموعه خود نداشته باشند.

نفر خاطرنشان کرد: ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی باید به گونه‌ای مدیریت‌ شده باشد که نیاز به زمان و فرصت وجود نداشته باشد. ارایه راهکارهای کوتاه و موقتی کمکی به حل مشکلات واحدهای تولیدی در میان‌مدت نخواهد کرد و شاید بتوان گفت اقتصاد ایران اکنون به جای مُسکن نیازمند جراحی است.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی تسهیلات معوق‌شده نشان می‌دهد عواملی خارج از بنگاه‌ اقتصادی موجب این شرایط شده است. قوانین و مقرراتی که محیط کسب و کار را ناامن می‌کنند یکی از دلایل مهم معوق شدن تسهیلات بانکی است.

نفر اظهار کرد: اگر سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که محیط کسب و کار مناسب فعالیت فعالان اقتصادی نباشد و نیاز باشد که تسهیلات ارایه شده و تسهیلات معوق دوباره تمدید شود به معنای وجود شرایطی است که بازی همه سر باخت است.

وی تاکید کرد: اصلاح محیط کسب و کار به معنای ایجاد محیطی همه‌برد است و فعال اقتصادی نیز ضمن فروش قادر به پرداخت مالیات است و از محل مالیات‌های زیرساخت‌های کشور بهبود می‌یابد؛ بنابراین نگاه به تولید باید عوض شود و تا زمانی که نگاه به تولید نگاهی بازدارنده است سرمایه‌ها از تولید فرار می‌کند و شرایط به همین منوالی است که تاکنون بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: اگر شرایط و محیط اقتصادی امن باشد ارزهای خانگی می‌تواند صرف امور مولد اقتصادی شود و از پستوی خانه‌ها خارج شود. وی افزود: ذخایر طلای خانگی نیز همواره نشان از فضای ناامن کسب و کار داشته و اگر روش ها و سیاستگذاری‌ها بهبود یابد، واحدهای اقتصادی ناچار به تامین سرمایه از محل‌هایی مانند بانک‌ها نخواهند بود.

کد خبر: ۷۵٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha