۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
دنیای آنلاین و تأثیر بر تولید، صنعت، آموزش و بهداشت| زیستن در جهان «دیجیتال»
بازار گزارش می‌دهد؛

دنیای آنلاین و تأثیر بر تولید، صنعت، آموزش و بهداشت| زیستن در جهان «دیجیتال»

در این روزها مساله اقتصاد دیجیتال و تحولات وابسته به آن اهمیت زیادی برای کشورها دارد. زیرا در دنیای آینده دیگر نمی توان زندگی و فعالیتهای اقتصادی و کسب و کار را جدا از دنیای آنلاین تصور کرد. انتظار می رود رسوخ تکنولوژی در اقتصاد، حمل و نقل، تجارت، تولید، آموزش و بهداشت و درمان چشمگیر باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دیجیتال در نتیجه پروسه تغییر در فضای اقتصادی ایجاد شده است. دلیل توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا را می توان  تحولات سریع در تکنولوژی های مخابراتی و اطلاعاتی (ICT) و به کارگیری این تکنولوژی ها در فعالیتهای اقتصادی دانست.

انقلاب در تکنولوژی های اطلاعاتی و مخابراتی باعث شد تا این تکنولوژی ها ارزان تر، قدرتمندتر و کاربردی تر شوند و دسترسی کسب و کارها و بیزینس ها به آنها بیشتر شود. از طرف دیگر افزایش تقاضا برای آن زمینه را افزایش فعالیتهای نوآورانه و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در این بخش فراهم کرد.

به عنوان مثال در بخش خرده فروشی در اقتصاد دنیا، به مشتریان این امکان داده می شود تا سفارشها را به صورت آنلاین ثبت کنند و به فعالان این حوزه از اقتصاد امکان داده می شود تا بر مبنای اطلاعات موجود در فضای آنلاین بتوانند داده های بیشتری جمع آوری کنند و از این داده ها برای فعالیتهای تبلیغاتی استفاده کنند. در این شرایط است که تبلیغات هدفمند با توجه به حوزه علاقه و فعالیت شرکتها انجام می شود.

تاثیر تکنولوژی در صنعت حمل و نقل
بخش حمل و نقل نیز تحت تاثیر تحولات تکنولوژیکی تغییرات زیادی را تجربه کرده است. به عنوان مثال هم اکنون امکان ردیابی خودروها و کامیونهای حمل بار در داخل کشورها، یا حتی در بین قاره ها وجود دارد. شما امکان ردیابی بسته یا بار ارسالی از طریق شبکه های حمل و نقلی را دارید و از این طریق می توانیدبا اطمینان بیشتری از این خدمات استفاده کنید.

 در بخش خدمات مالی هم تحولات زیادی در دنیای دیجیتال ایجاد شده است. شاید بتوان این بخش را بزرگترین بخش پذیرنده تاثیر از دنیای دیجیتال دانست واستفاده از خدمات مالی در این صنعت بیشتر از قبل شده است.

استفاده از اینترنت بانک و موبایل بانک و دیگر خدمات پرداختهای مالی یکی از بخشهای این صنعت است. رسوخ دنیای دیجیتال در بخش تولید هم بسیار شاخص بوده است. استفاده از تکنولوژی دیجیتال در بخش تولید به فعالان این بخش امکان داد تا با رصد پروسه تولید از طریق تکنولوژی های مدرن و کنترل فرایند تولید از راه دور را فراهم کند. در این صنعت استفاده از رباتها و نظارت بر عملکرد رباتها نیز امکان پذیر است و به کارگیری رباتها به جای انسانها باعث افزایش بهره وری تولید می شود. ضمن اینکه رباتها نه تنها می توانند کارهای سنگین را انجام دهند بلکه کمتر نیاز به استراحت و خروج از کار دارند.

آموزش دیجیتال و درمان دیجیتال، بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال هستند
استفاده از دنیای دیجیتال در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است. از یک طرف برگزاری کلاس های آنلاین  دانشگاهی و اخیرا برگزاری کلاسهای آنلاین مدارس را می توان نمودی از آموزش دیجیتال دانست.

در سالهای اخیر در مورد ضروت گذر به سمت آموزش دیجیتال به عنوان بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال صحبت شده است ولی در سال ۲۰۲۰ که همه گیری کرونا بخش بزرگی از زندگی را مختل کرده بود، این تحول در آموزش ایجاد شد و باعث شد تا نحوه خدمت رسانی و گردش مالی در این صنعت تغییر کند. ارزش افزوده بخش آموزش در اقتصاد بسیار چشمگیر است و همین امر باعث شد تا توسعه آموزش دیجیتال در دنیا ادامه داشته باشد.

از طرف دیگر بخش بهداشت و درمان دیجیتال هم یکی از مهمترین مسایلی است که این روزها مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از تکنولوژی های مدرن برای ویزیت بیماران توسط پزشکان، انتقال اطلاعات آزمایشگاه ها از طریق فضای آنلاین به پزشک و حتی تشخیص بیماری از راه دور هم به کمک این تکنولوژی ها امکان پذیر است.

کنترل وضعیت بیماران قلبی و مغزی از راه دور و از طریق اپلیکیشن هایی که روی موبایل آنها نصیب شده است یا تکنولوژی های دیگر را می توان نمود اصلی رسوخ تکنولوژی به نظام بهداشتی و درمانی دنیا دانست. در سالهای اخیر این صنعت شاهد افزایش حضور رباتها در بخش ضدعفونی مراکز بهداشتی و درمانی، ارایه دارو به بیماران و نظارت به علایم حیاتی آنها بود که تحولی بزرگ در این صنعت محسوب می شود.

 در انتها باید به این نکته توجه کرد که با توجه به رشد اقتصاد دیجیتال در تمامی حوزه ها، به تدریج به جایی می رسیم که جدا کردن اقتصاد از اقتصاد دیجیتال امکان پذیر نیست. به همین دلیل قانون گذاری در مورد حوزه های مهم اقتصاد از قبیل نظام مالیاتی در اقتصاد دیجیتال، قوانین نظارت بر عملکرد اقتصادی و دفاع از حقوق سرمایه های فکری و انسانی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

از آنجا که تشریح تمامی این مسایل در این گزارش نمی گنجد و هر یک نیاز به بررسی ابعاد مختلفی دارد، در گزارشهای آتی در مورد جزییات این قوانین و اصول مورد نیاز برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور گزارشهای مفصلی ارایه خواهد شد.

کد خبر: ۷۵٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha