۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
آیا روسیه قادر به تحویل سفارش‌های واکسن «اسپوتنیک وی» در موعد مقرر هست؟
اما و اگرهای واکسن کرونا در دنیا ادامه دارد؛

آیا روسیه قادر به تحویل سفارش‌های واکسن «اسپوتنیک وی» در موعد مقرر هست؟

این روزها خبرهای مربوط به واکسن را می توان مهم ترین خبر دانست و واکسن اسپوتنیک هم یکی از مهمترین واکسن ها است. سوال این است که روسیه که تا کنون سفارشهایی برای تحویل ۱.۲ میلیارد دوز واکسن دریافت کرده است می تواند آنها را در موعد مقرر تحویل دهد یا خیر؟

بازار؛ گروه بین الملل: در تمامی طول تاریخ نام روسیه با نفت و گاز طبیعی عجین شده بود. این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان غیراوپکی نفت و بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی در دنیا بود ولی در یک سال اخیر این کشور پهناور اروپایی، دلیل دیگری برای خودنمایی دارد و این دلیل هم تولید اولین واکسن کرونا در دنیا و ثبت آن در روز ۱۱ اوت سال ۲۰۲۰ است.

بعد از اینکه اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این  واکسن در نشریه لنسنت منتشر شد، اعتماد دنیا به این واکسن  بیشتر شد و دنیا به مساله کارایی بالغ بر ۹۰ درصدی آن برای مبارزه با کرونا اذعان کرد.

به همین دلیل استقبال از این واکسن بیشتر شد و شمار بیشتری از کشورهای دنیا برای خرید واکسن اسپوتنیک از روسیه درخواست داده اند. این کشور برای دریافت تاییدیه های لازم از سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا نیز درخواست داده است ولی هنوز نتیجه این بررسی ها مشخص نیست. با وجود اینکه اروپایی ها تاکید می کنند بررسی واکسن روسیه مطابق با استانداردهای موجود در اتحادیه اروپا و مانند هر واکسن دیگری انجام می شود ولی روس ها معتقدند تاخیر در تایید واکسن جنبه سیاسی دارد.

طبق گزارشهای رسمی دولت روسیه هم اکنون ۵۰ کشور دنیا برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه درخواست داده اند و  روسیه  بالغ بر ۱.۲ میلیارد دوز واکسن را پیش فروش کرده است. حال سوال این است که آیا روسیه می تواند به این تعهد خود عمل کند و این حجم زیاد واکسن را به بازار عرضه کند یا خیر؟

روسیه در نیمه اول امسال واکسن مورد نیاز برای ۸۸ میلیون نفر را تولید می کند
خبرگزاری تاس کشور روسیه  اخیرا به نقل از مقامات بهداشتی این کشور نوشت در نیمه اول سال ۲۰۲۰  میلادی  ۱۷۶ میلیون دوز واکسن تولید می کند که معادل ۸۸ میلیون واکسن شامل هر دو دوز مورد نیاز برای ایمن کردن بدن افراد در مقابل کرونا است.

دلیل این مساله که در گزارش دولت روسیه در مورد تعداد واکسن های مورد نیاز برای واکسینه کردن افراد صحبت می شود این است که هر یک از دوزهای این واکسن ها با هم متفاوت است و در واقع این کشور در نظر دارد در نیمه اول امسال ۸۸ میلیون واکسن  از هر یک از دوزهای مورد نیاز برای ایمن سازی افراد را وارد بازار کند.

طبق این گزارش قرار است از مجموع واکسن های تولید شده در این بازه زمانی ۸۳ میلیون واکسن (شامل هر دو دوز مورد نیاز برای ایمن سازی بدن در برابر کرونا) اسپوتنیک وی تولید شود و ۵.۴ میلیون واکسن  اپی واک کرونا (دومین واکسن ثبت شده توسط روسیه برای مقابله با کرونا) تولید شود.

با در نظر گرفتن جمعیت زیاد این کشور و نیاز بالای این کشور برای واکسیناسیون در برابر کرونا، سهم زیادی از این واکسن ها در داخل کشور مصرف می شود و بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که حجم بالای سفارش های دریافتی توسط روسیه در شرایط فعلی عجیب به نظر می رسد. برخی سرعت پایین واکسیناسیون در این کشور را به حجم بالای سفارشهای دریافتی توسط دولت روسیه برای صادرات واکسن و شروع صادارت ان اعلام کردند.

دولت روسیه دیدگاه دیگری دارد
نیویورک تایمز هم یکی از رسانه هایی بود که سیاست دریافت حجم زیادی سفارش توسط دولت روسیه را مورد انتقاد قرار داده است. اما این انتقاد از دید مقامات روسی پنهان نمانده است و نخست وزیر این کشور در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفت: «روسیه حجم زیادی از واکسن تولیدی در داخل را برای واکسیناسیون مردم کشور استفاده خواهد کرد. بخش زیادی از سفارش های دریافتی توسط روسیه برای صادرات واکسن نه از کارخانه های کشور بلکه از کارخانه  های فعال در کشورهای دیگری که در این پروسه با روسیه همکاری می کنند تامین می شود. به عنوان مثال کشورهای صربستان ،امارات و هند در تولید واکسن اسپوتنیک با روسیه همکاری می کنند در حالیکه میزان تولید آنها بیش از سطح نیاز کشورها است.قرار بر این است واکسن تولیدی در این کارخانه ها برای صادرات اختصاص پیدا کند.»

وی ادامه داد: «از نظر کشور روسیه واکسن کرونا یک کالای عمومی است و تمامی مردم دنیا باید به آن دسترسی داشته باشند. ما می دانیم تا زمانیکه همه مردم در برابر کرونا واکسینه نشوند، احتمال انتقال ویروس در دنیا و جهش های جدید ویروس وجود دارد به همین دلیل واکسینه کردن همه مردم یک ضرورت بزرگ است.»

کد خبر: ۷۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha