۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۷
خودروسازان داخلی به فناوری «خودران» تمایلی ندارند| راه اندازی آزمایشگاه برای تست قطعات الکترونیکی
کارشناسان در گفتگو با «بازار»:

خودروسازان داخلی به فناوری «خودران» تمایلی ندارند| راه اندازی آزمایشگاه برای تست قطعات الکترونیکی

کارشناسان در خصوص ایجاد زیرساخت‌های لازم برای خودروهای «خودران» می گویند که در خصوص بحث خودروهای هوشمند تعاملاتی صورت گرفته، اما مورد مقبولیت از سوی خودروسازان نبوده است و باید فرهنگ و زیرساخت لازم برای توسعه این خودروها در کشور ایجاد شود.

بازار؛ گروه خودرو: خودروهای «خودران» فناوری است که تمام خودروسازان دنیا به دنبال توسعه آن جهت کسب بیشتر سهم بازار و دست یابی به دانش بالاتر هستند. در یک دهه گذشته این فناوری به حدی رشد داشته که سبب توسعه خودروسازان بزرگ دنیا و رقابت جدی آن‌ها شده است. در کشور ما نیز حدود پنج سالی هست که دانشگاهیان و خودروسازان به دنبال دست یابی به این فناوری هستند.

خودروهای خودران نیازمند وجود زیرساخت‌های پیشرفته مانند نسل جدید اینترنت و احداث پلت‌فرم‌های کنترلی است. برای بررسی این موضوع در حاشیه جشنواره اینترنت اشیا در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی طی مصاحبه‌ای با کارشناسان مرکز رشد دانشگاه تهران این مساله بررسی شد.

راه اندازی آزمایشگاه در تفاهم نامه همراه اول و دانشگاه تهران
میثم یوسفی معاون مرکز رشد دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در حوزه‌های مختلفی کار کرده است، گفت: در سال های اخیر باتوجه به حوزه‌های مختلف مزیت ساز در کشور، بخش های تخصصی سازی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، ایجاد شد. در این راستا از طرح ها و شرکت های فعال در این زمینه بیشترین حمایت را داریم سعی کردیم خدمات مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم.
یوسفی در خصوص برنامه‌ای با نام آی اوتی آرنا که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را دنبال می‌کند، افزود: منطقه ای که در آن پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر هست را به صورت محوری برای اینترنت اشیا هدف گذاری کردیم. این موضوع می‌تواند بستر یا زیرساخت لازم جهت دست یابی به تکنولوژی‌های جدید را فراهم کند.


معاون مرکز رشد دانشگاه تهران با اشاره به نیازمندی شرکت‌ها و تیم‌های خلاق در این زمینه به آزمایشگاه تست، بیان کرد: طی تفاهم نامه‌ای مابین معاونت علمی ریاست جمهوری و همراه اول یک آزمایشگاه برای تست قطعات الکترونیکی راه اندازی خواهد شد که در اوایل سال آینده تیم های پژوهشی به آن ورود خواهند داشت. در این آزمایشگاه فرصتی فراهم شده که محصولات تیم‌ها و شرکت‌ها امکان تست داشته باشد. این تست شامل قطعات الکترونیکی و هوشمند است که هزینه‌ها را برای شرکت‌ها کاهش خواهد داد.
وی با اظهار داشتن این موضوع که اگر محصول این تیم‌ها بازار خوبی داشته باشد به تجاری سازی نزدیک می‌شود. بر این اساس کمی برای رسیدن به خودرو هوشمند، زود است. در جایی مانند کالیفرنیا هم رویکرد مثبتی نسبت به استفاده از خودروهای خودران با چالش مواجه است. اگر تغییری در این زمینه رخ دهد سبب ایجاد پرش و توسعه خواهد شد.
یوسفی لازم توسعه خودروهای خودران را در گرو ورود شرکت‌های خارجی برای انتقال تجارت عنوان کرد و ادامه داد: در گام نخست برای رسیدن به خودروهای خودران باید زیر ساخت و فرهنگ استفاده از آن را ایجاد کنیم. در قیاس تهران با دبی به عنوان یک شهر پیشتاز در این زمینه، موردی که سبب موفقیت آن‌ها شده است مدیریت درست و داشتن وزیری با نام شهر هوشمند است. لزوما نمی‌توان تولید کننده تمام اجزا و سیستم‌ها بود، بلکه نیاز به واردات و استفاده از توانایی دیگران نیز هستیم. در اینجا باید اشاره کنم که به لحاظ نیرو انسانی و استعداد نسبت به تمام کشورهای منطقه سطح بالاتری داریم.

خودروسازان پذیرای خودروهای خودران و هوشمند باشند
علی سمیعی کارشناس مرکز رشد دانشگاه تهران نیز در خصوص بحث خودروهای هوشمند تعاملاتی صورت گرفته، اما مورد مقبولیت از سوی خودروسازان و بخش دولتی نبوده، گفت: برای دست یابی به این هدف در گام نخست سعی کردند یک ناحیه آی او تی را ایجاد کنند.

سمیعی با اشاره به این موضوع که دست یابی به خودروهای خودران نیازمند نمونه سازی هست، افزود: در دانشگاه تیم‌هایی وجود دارند که نمونه‌های کوچک خودروهای مجهز به سیستم پارک خودکار هوشمند را ساخته اند.

وی با اظهار داشتن این موضوع که از سوی حاکمیت تمایلی به این موضوع وجود ندارد، ادامه داد: در دنیا سیستم‌های حکومتی و مدیریتی ناحیه بزرگی را به انجام چنین موضوعی اختصاص می‌دهند، تا دغدغه قانونی برای آن وجود نداشته باشد. ما نیز سعی داریم با الگو برداری از طرح‌های موفق در دنیا براساس آن اقدام به برنامه ریزی کنیم. این موضوع عدم تمایل حاکمیتی تنها منوط به ایران نیست بلکه در آمریکا نیز فرماندار آریزونا اعلام کرد که در خصوص خودروهای خودران دغدغه نداشته باشید، حمایت‌های لازم از آن را انجام خواهم داد.

سمیعی با مطرح کردن این عنوان که تعاملاتی برای ایجاد یک کنسرسیوم در حوزه خودروهای هوشمند داشتیم، بیان کرد: برای رسیدن به خودروهای هوشمند فاز بعدی را استفاده و توسعه از اینترنت ۵G داشتیم. مهم ترین اقدامی که باید خودروساز انجام دهد بحث سرمایه گذاری هست، تیم‌های فعال در این زمینه توانایی تولید تکنولوژی‌های جدید را دارند. خودروهای خودران دارای بازیگران متعددی هست که اینترنت اشیا یکی از آن موارد است. برای اینترنت اشیا نیز سه یا چهار پلت فرم داریم. گفتنی هست که برای رسیدن به این موضوع تاکنون طرح‌های در حد نمونه اولیه تولید شده است.

کد خبر: ۷۴٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha