۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
فناوری‌های نوین و توسعه صنعت لاستیک ایران
یادداشت میهمان؛

فناوری‌های نوین و توسعه صنعت لاستیک ایران

«مهندس میثم عباسی»، مشاور و فعال حوزه صنعت و مدیر فناوری خانه تجارت کشورهای هم مرز در یادداشتی اینگونه مطرح کرده که ورود فناوری های نوین و هوشمند از جمله سیستم های رباتیک و هوش مصنوعی به عرصه صنایع حوزه لاستیک موجب تغییر در فرآیند های ساخت، تولید و ساختار محصولات این حوزه و نحوه توزیع محصولات این صنعت در بازار های جهانی شده است.

میثم عباسی؛ بازار : بر اساس جدید ترین مطالعات موسسه Smithers Rapra صنعت تایر و بازار مربوط به آن در طولانی مدت دارای پتانسیل های روبه رشد بالایی در سطح جهانی است.

 بر اساس گزارش های این موسسه آمار ها نشان می دهند تقاضای جهانی برای تایر  در سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۲۴ میلیارد واحد بود در حالی که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ این رقم با ۳/۴ درصدی به بیش از ۲.۶۵ میلیارد واحد برسد.

این روند روبه رشد ​​در بازار تایر در اثر عواملی مانند رشد تولیدات، اثرات اقتصادی و تقاضا ایجاد شده است. با این وجود، در پویایی عرضه تایر در جهان تغییراتی ایجاد شده است که مجموعه ای از فرصت های رشد بالا و فناوری های جدید به ایجاد زمینه های جدید سود در طی پنج سال آینده کمک می کنند.

یکی از جذاب ترین زمینه ها برای تولیدکنندگان، ادغام هرچه بیشتر فناوری در لاستیک ها است. این موضوع برای غول های تولید کننده درسطح جهانی برای تمایز شان از تولید کنندگان محصولات ارزان یک اولویت محسوب می شود.

موسسه Smithers Rapra  براساس جمع بندی های خود چهار حوزه اصلی را برای پنج سال آینده پیش بینی کرده است. این موسسه بیان می کند که فناوری بیشترین تاثیر را برای افزایش بازده تولید و کیفیت محصولات در حوزه تایر خواهد داشت.

مدلسازی های هوشمند
در فضایی که تحقیق و توسعه و تولید با یکدیگر تلاقی می کنند، استفاده بیشتر از مدل سازی و شبیه سازی های هوشمند رایانه ای سرعت تولید لاستیک و معرفی سریع مواد و فرمولاسیون جدید را تسریع می کند. پیشرفت در سرعت محاسبات و مقرون به صرفه بودن در حال حاضر نشان دهنده مزایای توانایی مدل سازی و شبیه سازی طراحی تایر بر اساس مدل های هوشمند است. مدلسازی هوشمند این اجازه را به شرکت ها می دهد تا در مثلث  کشش، مقاومت در برابر سایش و بازده سوخت بهترین نتایج را در مبحث طراحی تایر داشته باشند.

یکی از نمونه های کاربرد شبیه سازی هوشمند را می توان در تیم طراحی تایر برای خودرو لامبورگینی هوراکان به شمار آورد که ۵۰ درصد کمتر از تهیه پروتوتایپ نیاز به اجزا برای تست و آزمایش داشت.

امروزه احتمالاً داغترین موضوع در این زمینه، مدل سازی حرارتی بهتر عملکرد تایر است و منطقه ای که قبلاً به دلیل مشکلات شبیه سازی حرارت دهی تایر و تأثیر بر عملکرد همزمان آن، مورد غفلت واقع شده است. یکی دیگر از موضوعات کلیدی برای مهندسین، نقشه برداری بهتر از فعل و انفعالات بین پرکننده ها و الاستومرها برای ایجاد پیشرفت های بیشتر در کاهش مقاومت غلتکی واحدهای جدید می باشد. با افزایش میزان متغیر ها و پارامتر های موثر در افزایش کیفیت تایر، این صنعت بیش از پیش به دنبال اصلاح مدل های رایانه ای برای بازتولید دقیق این اثرات به صورت مجازی است.

 هوشمند سازی تایر ها
از آنجایی که اتومبیل ها از نظر الکترونیک داخلی خود به طور روزافزونی پیچیده می شوند، نیاز به ادغام لاستیک در این سیستم ها افزایش می یابد. مرحله اول ادغام شامل نصب لاستیک با تراشه های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) می باشد. این موضوع در کارخانجاتی مانند Rockwell باعث افزایش بازده در زنجیره تامین و پروسه های تولیدی شده است اما همزمان باعث توسعه سیستم هایی برای افزایش ایمنی نیز شده است. علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از فناوری RFID در کنار استفاده از سنسورهای مختلف برای سنجش همزمان داده ها و ارسال جهت پردازش لحظه ای به صورت هوشمند آینده روشنی در زمینه تجاری خواهد داشت.

در حال حاضر بیش از ۲۵ نوع سنسور و سنجشگر در دست طراحی و توسعه است. موسسه Smithers پیش بینی می کند تا سال ۲۰۲۱ بازار تایر های نسل جدید و دارای ویژگی های هوشمند بیش از ۲.۲ میلیارد دلار خواهد بود.

 قابلیت ردیابی محصولات در زنجیره تولید و تامین
 همانطور که پیامدهای نا ایمن بودن تایرهای تقلبی برای مصرف کنندگان آشکارتر می شود، ردیابی محصولات تولیدی در بخش های مختلف زنجیره های تأمین در سطح جهانی همچنان در اولویت خواهد بود. در این زمینه، برچسب های ترکیبی بارکد هوشمند از اهمیت ویژه ای برای صرفه جویی در هزینه برخوردار هستند. از طریق پیشرفت در مواد و روش های ساخت، اکنون می توان مزایای فناوریRFID و بارکد را با هم در یک محصول واحد ترکیب کرد.

خطوط تولید تمام اتوماتیک بدون دخالت انسان
اتوماسیون تولید که برخی آن را چهارمین انقلاب صنعتی می دانند نیز تاثیر زیادی روی صنعت تایر سازی خواهد گذاشت. بریجستون توانسته است با تکیه بر سیستم نوین تولیدی خود در کارخانجات اش در ژاپن و مجارستان بازده تولیدی اش را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. این در حالی است که میزان دخالت کارگر انسانی به حداقل خود رسیده است. سیستم های رباتیک تمام فرآیند های تولید تا مرحله تست و کنترل را انجام خواهند داد. شرکت Mensac یک فناوری جدید در زمینه بینایی ماشین در زمینه کنترل لاستیک را ایجاد کرده است که فاقد خطاهای اپراتور انسانی است و کار کنترل لاستیک های خارج شده از خط تولید را چند برابر بهتر از انسان ها انجام می دهد.

با توجه به مطالب بیان شده میتوان نتیجه گرفت ورود فناوری های نوین و هوشمند مانند سیستم های رباتیک و هوش مصنوعی به عرصه صنایع حوزه لاستیک باعث تغییر در فرآیند های ساخت و تولید و همچنین ساختار محصولات این حوزه شده است. علاوه بر این ما شاهد تغییرات زیادی در نحوه توزیع محصولات این صنعت در بازار های جهانی شده ایم. موردی که به نظر می رسد اگر آن ها را ادغام ماهیت محصول با نظام تولید و توزیع آن بنامیم بی راهه نباشد.

به همین دلیل تاکید زیادی روی استفاده از فناوری های پیشرفته در صنعت لاستیک کشور داریم و اخیرا با کمک متخصصین مان در زمینه فناوری های پیشرفته بیش از ۱۲ فناوری در سطح جهانی را بررسی نموده و شش نیاز فناوری کشور در حوزه لاستیک را با اولویت استفاده از فناوری های هوشمند تدوین کرده ایم و اخیرا در رویداد احصا نیاز های لاستیک کشور که در تاریخ ۱۲ بهمن ماه توسط معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد، سعی کردیم این نیازها را مطرح و شرکت های دانش بنیان را برای حضور در این حوزه ترغیب نماییم.

کد خبر: ۷۴٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha