۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
ترمز تورم کشیده نشود قیمت دلار افزاش می یابد
یک کارشناس پولی و مالی در گفتگو با " بازار":

ترمز تورم کشیده نشود قیمت دلار افزاش می یابد

یک کارشناس پولی مالی گفت: چنانچه دولت نسبت به تثبیت نرخ ارز در بازار اقدامات کارشناسانه ای را بکار نگیرد با توجه به تورم انتظاری در سال آینده احتمال افزایش قیمت ها در این بازار وجود دارد.

محسن صادقی در گفتگو با " بازار" درباره آینده نرخ ارز، تورم و وضعیت ارزش پول ملی، گفت: مجموعه دولت بخصوص بانک مرکزی باید اعتماد عمومی را به خود جلب کند و این کار جز با ایجاد راهکارهای اصولی، علمی و فنی امکان پذیز نیست چرا که وجود تورم ۴۰ درصدی در کنار کاهش روز افزون ارزش پول ملی، فشار مضاعفی را به اقتصاد خانوار و مراکز تولید و ... وارد کرده است و اگر این روند ادامه دار شود نمی توان افق روشنی را برای اقتصاد کشورپیش بینی کرد.

وی به اجرای سیاست های خاص بانک مرکزی نسبت به کنترل نرخ ارز در بازار طی چند ماه گذشته اشاره کرد وگفت: با وجودی که بانک مرکزی نرخ ارز را برای چندین ماه در بازار تثبت کرد، اما متاسفانه با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه(اف ای تی ااف) و موضوع کرونا در ماه گذشته نتوانست این بازار را به خوبی کنترل کند چرا که قیمت ارز از کانال ۱۲ هزار به ۱۶ هزار تومان رسید.

این کارشناس اقتصادی افزود: تشدید تحریم ها، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه (اف ای تی اف) محدودیت صادراتی و...باعث شده است فعالان اقتصادی آینده روشنی را برای اقتصاد کشور پیش بینی نکنند. در چنین شرایطی بانک مرکزی باید با تعامل با فعالان اقتصادی و بکارگیری سیاست های کارشناسانه درست به آنها انگیزه دهد و آنها را در جریان اتفاقات خوب چون ارتباط با دنیا از طریق مکانیزم خاص و برقراری کانالهای مالی با خیلی از کشورها بگذارد.

صادقی به رشد تورم در کشور اشاره کرد و گفت: رشد فزاینده نرخ تورم در کنار کثرت نقدینگی ارزش پول ملی را کاهش داده است بنابراین دولت و در ذیل آن بانک مذرکزی باید تمام توان خود را راستای مهار نقدینگی و تورم بکار گیرد چرا که بی توجهی به این موضوع باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار شده و مردم را در تنگنای اقتصادی قرار می دهد.

وی قیمت ۱۴ هزار تومانی نرخ ارز در بازار با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور را مناسب دانست و افزود: اگر بانک مرکزی نتواند قیمت دلار را در حد ۱۴ تا ۱۴ هزار و پانصد تومان قرار دهد، نرخ این کالا تا ۱۸ هزار تومان هم می رود.

کد خبر: ۷٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha