۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
ایران؛ سومین تولیدکننده زردآلو در جهان| ترکیه بر بازار جهانی حکمرانی می کند
«بازار» گزارش می دهد

ایران؛ سومین تولیدکننده زردآلو در جهان| ترکیه بر بازار جهانی حکمرانی می کند

آمارهای جهانی نشان می دهد ایران در سال زراعی ۲۰۱۹ -۲۰۲۰ به میزان ۳۰۶ هزار تن زردآلو تولید کرده و بعد از ترکیه و ازبکستان در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است. این در حالی است که کشور اسپانیا بزرگترین صادر کننده و آلمان نیز بزرگترین وارد کننده زردآلو در جهان محسوب می شوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: زردآلو از جمله محصولات کشاورزی است که هم به صورت تازه خوری در بازارهای جهانی عرضه می شود و هم به صورت خشک شده و به اصطلاح در قالب «قیسی» هواداران خاص خود را در سراسر جهان دارا است.

ایران نیز از جمله کشورهای تولید کننده این محصول است به طوری که بر اساس داده های جهانی منتشر شده در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور ایران با تولیدی بالغ بر ۳۰۶ هزار تن به عنوان سومین تولیدکننده زردآلو در جهان شناخته شده است.

این در حالی است که کشور ترکیه در همین زمان با تولیدی به میزان ۷۳۰ هزار تن جایگاه اول دنیا را از آن خود کرده است و ازبکستان نیز با تولیدی بالغ بر ۶۶۲ هزار تن دومین تولیدکننده جهانی زردآلو در دنیا محسوب می شود. گفتنی است کشور الجزایر و ایتالیا نیز در مدت نامبرده چهارمین و پنجمین تولیدکننده بزرگ زردآلو در دنیا بوده اند.

در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور ایران با تولیدی بالغ بر ۳۰۶ هزار تن  سومین تولیدکننده زردآلو در جهان بوده است

رشد ۰.۴ درصدی بازار جهانی زرد آلو تا سال ۲۰۲۴
داده های منتشر شده همچنین حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۱۹ -۲۰۲۰ حجم کل تولید زردآلو در سراسر جهان به میزان ۴.۰۸ میلیون تن بوده است. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی کرده اند بازار جهانی زردآلو تا سال ۲۰۲۴ سالانه به میزان ۰.۴ درصد رشد کند.

لیست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده زردآلو

کارشناسان همچنین پیش بینی می کنند که در سال ۲۰۲۱ ارزش جهانی بازار زردآلوی تازه با ۰.۶ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ به ۶۸۵ میلیون دلار برسد.

در بحث صادرات زردآلوی تازه نیز آمارهای فائو بیانگر این است که در سال ۲۰۱۹ کشور اسپانیا از نظر وزنی و ارزش، بزرگترین صادر کننده این محصول در جهان بوده و ازبکستان و ایتالیا نیز در جایگاه های بعدی صادراتی قرار گرفته اند.

این در شرایطی است که کشور آلمان نیز بزرگترین وارد کننده زردآلو در دنیا محسوب می گردد و کشورهای «روسیه، قزاقستان، عراق، پاکستان و فرانسه» نیز در رتبه دوم تا ششم وارد کنندگان عمده زردآلو تازه قرار گرفته اند.

در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور ترکیه با صادرات به ارزشی بیش از ۲۵۶ میلیون دلار در سراسر جهان صادر کننده برجسته زردآلو خشک (قیسی) بوده است

صادرات ۲۵۶ میلیون دلاری زردآلو خشک شده ترکیه در ۲۰۱۹-۲۰۲۰
زردآلوی خشک یا قیسی اصلی ترین فرآورده بدست آمده از زردآلو است که در این بخش نیز کشور ترکیه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده  این محصول در جهان محسوب می شود. به طوری که آمارهای منتشر شده جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور ترکیه با صادرات به ارزشی بیش از ۲۵۶ میلیون دلار در سراسر جهان صادر کننده برجسته زردآلو خشک (قیسی) بوده است و کشور آلمان نیز با صادراتی به ارزش ۷ میلیون دلار در جایگاه دوم صادرکنندگان و ایالات متحده نیز در جایگاه سوم صادرکنندگان جهانی این محصول قرار گرفته است. این در شرایطی است که کارشناسان تخمین زده اند حجم تولید زردآلو خشک در ترکیه در سال ۲۰۲۱ به ۹۰ تا ۹۵ هزار تن برسد.

داده های جهانی همچنین نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ایالات متحده با واردات ۱۲.۵ میلیون کیلوگرم زردآلوی خشک شده در صدر وارد کنندگان جهانی این محصول قرار گرفته است.

کد خبر: ۷۴٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha