۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
رکود تجارت فرش جهانی است
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

رکود تجارت فرش جهانی است

اردبیل - رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: رکود تجارت فرش یک مقوله جهانی و بین‌المللی است و در سال‌های اخیر در صادرات فرش مشکلاتی جدی به وجود آمده است.

فرحناز رافع در گفت‌و گو با خبرنگار بازار در اردبیل، اظهار کرد: ما در سالجاری و همچنین سال آینده با هدف حمایت از صنعتگران و هنرمندان عرصه فرش تلاشی جدی انجام خواهیم داد تا این میراث هویتی، هنری و ماهیتی کشورمان حال مساعدتری پیدا کند.

وی تصریح کرد:‌ در سال‌های اخیر صنعت فرش با فراز و نشیب‌هایی در بخش صادرات و همچنین عرضه داخلی روبه‌رو بوده و در کنار آن پوشش بیمه‌ای قالیبافان نیز بر دغدغه‌ها و گرفتاری‌ها افزوده است.

۴۶۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری قرار می گیرند
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به دلیل جوابگو نبودن پوشش بیمه تأمین اجتماعی، با همکاری صندوق بیمه روستایی و عشایری قرار است ۴۶۰ هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار گیرند تا با حمایت دولت به مدت یک سال از این خدمات استفاده کنند.

رافع افزود: همزمان با روز روستا، پوشش بیمه‌ای قالیبافان در این صندوق آغاز شده و در سال اول این پوشش بیمه‌ای رایگان و در سال‌های بعد به صورت پلکانی افزایش یافته و بعد از پنج سال خود قالیبافان حق بیمه سالانه را پرداخت خواهند کرد.

وی از رایزنی با بیمه ایران برای پوشش بیمه تکمیلی درمان قالیبافان خبر داد و خاطر نشان کرد: در مراسمی در اردبیل در کنار رونمایی از پنج طرح ملی در زمینه تولیدی، خدماتی و علمی فرش دستباف، طرح بیمه تکمیل درمان قالیبافان نیز رونمایی شد.

پرداخت تسهیلات با نرخ ۴ درصد به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای قالیبافان
رافع در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در قالب این پوشش بیمه‌ای تکمیلی، ‌ بیمه ایران تعهدات خود را در قالب بیمارستان و مجموعه‌های پاراکلینیکی انجام می‌دهد که امیدواریم رضایت قالیبافان فراهم آید.

وی از پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای قالیبافان خبر داد و بیان کرد: این حرکت نیز می‌تواند به توانمندی اقتصادی قالیبافان در کشور کمک کند.

رافع از صدور کارت هنرمندی برای قالیبافان خبر داد و اظهار کرد: در جلسه‌ای که هفته آینده با معاون اول رئیس جمهور خواهیم داشت، مشکلات قالیبافان به صورت تخصصی از سوی فعالان این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت که امیدواریم دو میلیون بافنده فرش در کشور در سال آینده بتوانند از خدمات بیمه‌ای و همچنین تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.

۱۹۱ هزار نفر در کشور در قالب صنایع جانبی فرش امرار معاش می‌کنند
وی ادامه داد: ۱۹۱ هزار نفر در کشور در قالب صنایع جانبی فرش امرار معاش می‌کنند که حمایت از آنها نیز به عنوان یک اولویت اصلی و اساسی در دستور کار است.

رافع از فرش به عنوان اقتصاد نوین در جوامع بشری یاد کرد و گفت: متأسفانه در کشورمان صنایع کوچک مورد بی‌توجهی قرار گرفته در حالی که در کل دنیا بیشترین توسعه اشتغال از طریق توانمندسازی صنایع کوچک اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع صادرات فرش و رکود تجارت این محصول با ارزش اشاره کرد و افزود: در حالی که در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار صادرات فرش در عرصه جهانی بود، این رقم به کمترین میزان رسیده که امیدواریم با نگاهی نو به فرش دستباف شاهد تحول در این عرصه باشیم.

راه‌اندازی خانه‌های فرش به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است
رافع ضرورت تقویت استارتاپ‌ها و همچنین آموزش قالیبافان، طراحان و تولید نقشه‌های جدید را بسیار ضروری اعلام کرد و ادامه داد: در کشور راه‌اندازی خانه‌های فرش به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته و در نشست‌های تخصصی امیدواریم این همکاری‌ها و همگرایی‌ها به تقویت فرش دستباف کمک کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با قدردانی از رایزنی‌های خوب استان اردبیل با تجار ایتالیایی برای صادرات فرش خاطر نشان کرد: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا خانه فرش ایران در بسیاری از کشورها راه‌اندازی شود که نمونه آن کشور ایتالیا است که قطعا به تقویت این مقوله کمک خواهیم کرد.

وی سرانه ایجاد اشتغال در فرش دستباف را ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به پایین بودن این رقم امیدواریم اشتغال پایدار در حوزه صنایع فرش اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۷۴٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha