۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
صنعت آذربایجان شرقی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا
بازار گزارش می دهد؛

صنعت آذربایجان شرقی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

تبریز – صنعت تولید مواد ضدعفونی کننده آذربایجان شرقی این روزها به میدان آمده تا با افزایش میزان تولید، به مقابله با شیوع کروناویرویس بپردازد تا «ماسک نداریم» و اینگونه پیام ها از فروشگاه ها و داروخانه ها برداشته شود.

بازار، بیت اله احمدی؛ با افزایش تقاضا در خصوص محلول های ضدعفونی کننده، صنعتگران استان آذربایجان شرقی وارد میدان شده و تولید برای تامین نیازهای مردم استان در اولویت واحدهای صنعتی قرار گرفته است.

مردم نگران نبوده و با بی توجهی به شایعه ها و نخریدن گران برخی اقلام، جلوی سوء استفاده دلالان و سوء استفاده کنندگان و محترکان را بگیرند.

اختصاص تمامی خطوط برای تولید مواد ضدعفونی کننده

مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی تبریز به خبرنگار بازار می گوید: حدود ۴۰ سال است پنبه هیدروفیل و باند و گاز را تولید می کنیم و لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی محصولات سنتی را تولید می کنیم.

ماهوتی می افزاید: تعداد ۲۵۰ قلم کالا تا همین هفته قبل تولید می کردیم، اما در شرایط فعلی، تمام خطوط تنها یک تولید دارند، ضدعفونی کننده سطوح و اشیا برای ضدعفونی کردن تمامی اجسام و دست تولید می شود.

شیفت کاری از ۸ صبح تا ۱۱ شب بوده و روزانه حداقل ۴۰ هزار جییی قابل حمل را تحویل دادیم و بیشتر از ۱۲ تن مصرف الکل بود

اینجا کمیت ۱۰۰ برابر هم که شود کنترل کیفیت در اضطرار کمتر نمی شود، نمونه محصول این واحد تولیدی از نمونه خارجی آن هم بهتر است.

در این کارخانه سیستم های تولید ماسک هم در حال راه اندازی است که قادر خواهد بود در هر شیفت کاری، ۲۰ تا ۲۵ هزار عدد ماسک تولید کند.

واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده بیشتر می شود

اما با فعالیت ۳ واحد تولید مواد ضدعفونی کننده در استان آذربایجان شرقی، تلاش برای عرضه مواد ضدعفونی کننده در بازار استان افزایش پیدا کرده است.

حبیب امین زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، به خبرنگار بازار گفت: حدود ۱۳ هزار تن تولید در داخل استان انجام می شود و ۱۱ واحد دیگر که خطوط تولیدشان محصولات دیگر را تولید می کردند، هماهنگ شده تا نیمه اسفند به تولید مواد ضدعفونی کننده هدایت کنیم.

 اقدامات مستمر نظارت و بازرسی در قالب گشت های مشترک تداوم داشته و با متخلفین احتمالی برخورد قانونی می شود

امین زاده با اشاره به فعالیت واحد تولید ماسک مرکز رشد زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: این واحد تولیدی با ظرفیت تولید روزانه حدود ۲۵ هزار عدد فعالیت می کند که ۲ واحد جدید تولید ماسک نیز به زودی فعال شده و باعث افزایش ظرفیت تولید خواهد شد.

برخورد شدید با احتکار محصولات بهداشتی

رضازاده معاون نظارت و بازرسی صمت استان آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار بازار گفت: در یک هفته اخیر با تشکیل تیم های مشترک شامل معاون غذا و دارو، تعزیرات حکومتی و بازرسان صمت استان ۵۸ واحد عرضه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده مورد بازرسی قرار گرفت.

 رضازاده افزود: در این بازرسی ها ۶ مورد متخلف شناسایی و تشکیل پرونده شده و به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

اما فرمانده سپاه عاشورا از خط تولید مواد ضدعفونی کننده شیفت ایثار که به تازگی به خط تولید اضافه شدهاست بازدید کرد، همزمان با افزایش نیاز به مواد بهداشتی و شوینده در کشور، شیفت ایثار بسیج کارگری سپاه عاشورا از هفته پیش در یکی از کارخانه های معتبر در تولید مواد اولیه بهداشتی و شوینده، آغاز به کار کرده است.

افزایش تولید روزانه مواد ضدعفونی کننده آذربایجان شرقی به ۲۰ تن

ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده در آذربایجان شرقی به ۲۰ تن در روز رسید، این خبر را مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی داده و می گوید: هم اکنون ۱۳ واحد تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در استان وجود دارد که برای تامین مواد ضدعفونی کننده استان و سایر استان ها با ظرفیت کامل و به صورت ۳ نوبته کار می کنند

نیرومند با بیان اینکه تولید روزانه این مواد در استان به ۲۰ تن رسیده است، می افزاید: بر اساس برنامه ابلاغی وزیر صنعت معدن و تجارت هر روز واحدهای تولیدی مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در شهرک های صنعتی استان پایش می شوند و در صورت وجود مشکل در روند تولید آن ها با پیگیری های لازم مشکل آنان رفع خواهد شد.

 با توجه به شرایط ویژه برخی از واحدهای تولیدی که خطوط تولید آن ها در زمینه دیگری فعالیت داشت برای تامین مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با بیماری ویروس کرونا تغییر خطوط دادند

وی خاطرنشان می کند: با افزایش ۲ تا ۳ برابری ظرفیت واحدهای تولیدی نه تنها مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده استان بلکه نیازهای سایر استان ها هم تامین می شود.

نیرومند می گوید: در روزهای آینده میزان تولید مواد ضدعفونی کننده در استان افزایش خواهد یافت و ۳ واحد تولیدی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید خواهند گرفت تا بتوانند اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را برای مقابله با ویروس بیماری کرونا تامین کنند.

صدور مجوز ۲۳ واحد تولیدی بهداشتی در استان

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مجوز برای ۲۳ واحد تولیدی آرایشی و بهداشتی به منظور تولید انواع محصولات ضد عفونی کننده در استان صادر شده است، تاکید کرد: با همکاری واحدهای آرایشی و بهداشتی و نظارت و پیگیری های کارشناسان این معاونت، محلول های ضد عفونی کننده در حجم های ۴، ۱۰ و ۲۰ لیتری با هماهنگی و کنترل روانه بازار شد.

 نعمتی افزود: در مرحله اول تولید این محصولات با صدور حواله های الکل برای تولید کنندگان با اولویت مراکز درمانی و بیمارستانی بود که طی روزهای گذشته و تقسیم بندی مناسب محصولات موجود در حد قابل قبولی تامین شد.

وی ادامه داد: در قدم بعدی با کمک همه ظرفیت های تولیدی به تمام داروخانه های استان در اسرع وقت عرضه خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین تصریح کرد: با ظرفیت تولیدی استان در چند روز آینده کمبودی از نظر محلول های ضد عفونی کننده دست، پوست و گند زدایی محیط نخواهیم داشت.

ماسک خواهیم داشت؟

حال باید منتظر ماند و دید، نحوه عرضه محصولات ضد عفونی کننده تولید شده در استان آذربایجان شرقی چگونه خواهد بود، آیا این محصولات به آسانی به دست مردم خواهد رسید؟ یا باز هم دلالان سلامت مردم، وارد صحنه شده و بازار را به دست می گیرند.

بسیاری از داروخانه ها و واحدهای عرضه کننده مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در استان به ویژه در شهرهای کوچک، از فروش این نوع مواد آن هم در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا خودداری می کنند، آیا «ماسک نداریم» از روی شیشه های داروخانه ها برداشته می شود؟

کد خبر: ۷٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha