۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
 عقب‌ماندگی چند دهه‌ای مازندران در سیلوسازی
بازار گزارش می‌دهد؛

عقب‌ماندگی چند دهه‌ای مازندران در سیلوسازی

ساری- درحالی حجم بالایی از ذخایر و محصولات استراتژیک کشور در مازندران تولید می‌شود که این استان از بخش سیلوسازی عقب ماندگی چنددهه‌ای دارد.

بازار؛ گروه استان ها: تولید یک میلیون و۴۰۰ هزار تن محصول برنج، ۱۵۵ هزار تن گندم وغلات، ۲۰ هزار تن کلزا و بیش از شش میلیون تن انواع محصولات دیگر، مازندران را به قطب تولیدات اساسی و استراتژیک مبدل کرده اما سهم استان از سیلوسازی ناچیز و اندک است.

این وضعیت درحالی است که سالانه بیش از سه میلیون تن انواع کالاها از جمله ذخایر استراتژیک نیز از طریق سه بندر فعال به مازندران وارد می شود که ضرورت ورود بخش خصوصی به سیلوسازی برای ذخیره کالاها راالزامی می سازد.

گندم وغلات از جمله ذخایر ومحصولات استراتژیک ومورد نیاز کشور هستند که در حال حاضر زیرساخت های ذخیره سازی آن در مازندران کمتر از یک ونیم میلیون تن است. این درحالی که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به ضرورت وتامین کالاهای اساسی و استراتژیک در استان به خبرنگار بازار می گوید: سالانه شمار زیادی جمعیت شناور به استان سفر می کند از این رو باید در تامین ذخایر استراتژیک برنامه ریزی کافی داشت.

فقط ۵۰۰ هزار تن گندم در سیلوها و کارخانه ها ذخیره سازی می شود
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۵ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، افزود: این وضعیت درحالی است که فقط ۵۰۰ هزار تن گندم در سیلوهای بنادر وبخش خصوصی و کارخانه ها ذخیره سازی می شود.

وی با تاکید بر توسعه ظرفیت های ذخیره سازی سیلوها مجموع زیرساخت فراهم شده توسط بخش خصوصی ودولتی در این بخش را یک میلیون و۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: از این ظرفیت برای ذخیره سازی کالای استراتژیک گندم استفاده می شود.

مدیرکل غله وخدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه همچنین ۲۴۰ هزار تن گندم در انبارهای مکانیزه کارخانه ها نگهداری می شود، ضرورت ایجاد سیلوها را برای ذخیره سازی استاندارد محصولات استراتژیک ضروری دانست.

وفایی نژاد با اشاره به اجرای نهضت سیلوسازی در استان افزود: ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی در استان ۱۵۰ هزار تن است و یک سیلوی بخش دولتی نیز ۱۰۰ هزار تن ظرفیت دارد.

وی با عنوان اینکه ۱۹ کارخانه آرد در استان نسبت به تامین گندم و آرد در استان اقدام می کنند، گفت: کارخانه های آرد استان با ظرفیت ۴۵ تا ۴۶ درصد در حال فعالیت هستند و این مسئله دغدغه به شمار می رود.

وفایی نژاد با تاکید بر انجام حرکت های نوین در حوزه ذخیره سازی محصولات استراتژیک گفت: سیلوی دولتی ۱۰۰ هزار تنی در نکا فقط برای ذخیره سازی ۸۰ هزار تن گندم ظرفیت دارد و در پی آن هستیم که دو سیلوی ۵۰ هزار تنی در شرق و غرب استان احداث شود.

سیلوی دولتی ۱۰۰ هزار تنی در نکا فقط برای ذخیره سازی ۸۰ هزار تن گندم ظرفیت دارد و در پی آن هستیم که دو سیلوی ۵۰ هزار تنی در شرق و غرب استان احداث شود

سرپرست غله و خدمات بازرگانی مازندران ادامه داد: گندم باید با نسبت کیفی بین مردم توزیع شود از اینرو باید در ساخت سیلوهای جدید اقدام شود.

مازندران فاقد سیلوی روغن است
وی با اشاره به واردات ۹۰ هزار تن روغن خام طی سال گذشته در استان گفت: این واردات در حالی است که ظرفیت ذخیره سازی و سیلوی دولتی در این بخش نداریم و باید به این مسئله توجه کنیم و اکنون شاهد انحصار روغن در جنوب کشور هستیم.

وفایی نژاد گفت: انتظار ما از دولت این است که حتی یک واحد ۵۰ هزار تنی روغن در استان ایجاد تا نیازهای این بخش را تامین کنیم و برای اجرای این طرح زمین مدنظر تهیه شده است.

سیاست های تشویقی وحمایتی که طی سال های قبل توسط دولت اعمال شده سبب شده تا بسیاری از کارخانه های مازندران به انبارهای مکانیزه ونیمه مکانیزه برای نگهداری گندم تجهیز شوند اما در عین حال برخی از کارخانه ها همچنان تکیه به انبارداری سنتی می کنند.

مازندران همچنین به عنوان اولین استان تولیدکننده ذخایره برنج از داشتن سیلوی ذخیره سازی شلتوک وبرنج محروم است و این مسئله سبب شده تا تولیدات استان در انبارهای خانگی و پستوهای کارخانه ها دچار آفت زدگی شود. در سال های اخیر پایانه صادراتی برنج ایران در آمل با ایجادزیرساخت هایی اقدام به ذخیره سازی و نگهداری برنج برای صادرات کرده است.

بخش خصوصی برای ذخیره سازی و انبارداری پای کارآمد
اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل پایانه صادراتی برنج مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ساخت این پایانه از سال ۱۳۹۳ شروع شده و ۷۰ درصد برنج تولیدی استان را ساماندهی می کند، افزود: این پایانه در فضای ۵۰ هزار مترمربع انبار اقدام به ذخیره سازی ونگهداری می کند.

وی یادآور شد: در این پایانه دهها انبار بزرگ ذخیره سازی برنج، بسته بندی، سورتنیگ و ۴۵۰ واحد و حجره برنج طراحی شده که می تواند محصولات استراتژیک را ساماندهی و مدیریت کند.

خلا موجود در ذخیره سازی برنج سبب شده تا ساخت دو سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در دستور کار قرار گیرد و عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برنج کاری گل سرسبد فعالیت های کشاورزی استان است، اظهار داشت: یکی از حلقه های مهم تکمیل زنجیره تولید، ایجاد زیرساخت برای نگهداری شالی وشلتوک است.

دو سیلوی برنج احداث می شود
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شناسایی سرمایه گذار برای ساخت دو سیلوی برنج در استان اظهار داشت: دو سیلو به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن توسط بخش خصوصی ساخته می شود و در این راستا تسهیلات نیز ارائه می شود.

وی مدیریت در عرضه محصول در طول سال را از جمله مزایای ساخت سیلوی برنج یاد کرد.

سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج طی دو کشت در استان مازندران تولید می شود که به دلیل نبود سیلوهای ذخیره سازی استاندارد و عرضه آن در زمان محدود،شاهد بروز نوسانات در قیمت آن هستیم واز سوی دیگر واردات بی رویه و حضور دلالان سبب به یغما رفتن دسترنج کشاورزان می شود.  

کد خبر: ۷۴٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha