۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
سطح ذخیره گاه های جنگلی خراسان جنوبی ۲.۵ برابر شد
رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری خراسان جنوبی:

سطح ذخیره گاه های جنگلی خراسان جنوبی ۲.۵ برابر شد

بیرجند- رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال سطح ذخیره گاه های جنگلی استان ۲.۵ برابر افزایش یافت.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عباسعلی محمودی افزود: تا قبل از این ۱۰ هزار و ۹۲۴ ذخیره گاه جنگلی در استان داشتیم که امسال با اجرای  ۱۷هزار و ۸۵۴ هکتار به ۲۸ هزار و ۷۷۸ هکتار رسید و ۲.۵ برابر افزایش یافت.

وی درباره ذخیره گاه های جنگلی توضیح داد: ذخیره گاه جنگلی، قسمتی از جنگل است که به دلیل داشتن گونه های گیاهی نادر یا در خطر انقراض یا داشتن رویشگاه خاص، با سیم خاردار یا فنس (fence)  یانظیر آن محصور و محافظت  شده است تا از انقراض گونه یا تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

محمودی افزود: رویشگاه طبیعی گونه های گیاهی در حال انقراض، گونه های نادر گیاهی، گونه های گیاهی مورد تهدید و رویشگاه طبیعی  منتخب  از تمامی گونه های درختی بومی کشور که دارای ارزش ژنتیکی بالا هستند در گستره ای  قابل توجه با نام ذخیره گاه جنگلی تحت مدیریت در می آید.

به گفته  وی برنامه های اجرایی این گونه مناطق ظرافت و پیچیدگی خاصی دارد و چه بسا که هزینه نگهداری و مدیریت خیلی بیشتر از جنگل تجارتی باشد زیرا نوعی مدیریت حفاظتی در این جنگل ها اعمال می شود.

وی با اشاره به نهالکاری هایی که امسال انجام شده است، ادامه داد: امسال۲۶۰ هزار اصله نهال در نهالستان های منابع طبیعی تولید شده  و در این راستا ۴۸۰ هزار اصله نهال نیز آماده توزیع است.

وی اضافه کرد: امسال با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی  برای  ۵۰۹ هکتار نهالکاری برنامه ریزی شد که هم اکنون ۴۱۹ هکتار از اجرای این طرح باقی مانده که تا  اواسط اسفند ماه به پایان می رسد .

محمودی توضیح داد: علاوه بر این از محل طرح صیانت از زاگرس قرار شد ۱۱۵ هکتار نهالکاری دیگر در استان انجام شود اما بر اساس اعتبار تخصیصی این طرح تاکنون ۵۰ هکتار اجرایی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای انجام مطالعات نهالکاری در سطح  ۱۵ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان در حال انعقاد قرار داد هستیم که بر اساس آن مشخص می شود در چه بخش هایی از استان نیاز بیشتری به اجرای نهالکاری داریم.

 رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: جنگل کاری و توسعه جنگل نقش بسزایی در اشتغال دارد و محصولات فرعی آن می‌تواند زمینه اشتغال و رفع نیازهای مورد نیاز داخل را مرتفع کند.

کد خبر: ۷۴٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha