۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
گرانی سیمان به خاطر قطع برق؛ ادعا یا واقعیت! | هر کیسه سیمان از ۱۷ هزار به ۵۰ هزار تومان رسید
«بازار» گزارش می دهد

گرانی سیمان به خاطر قطع برق؛ ادعا یا واقعیت! | هر کیسه سیمان از ۱۷ هزار به ۵۰ هزار تومان رسید

بعد از اینکه گرانی خیار و دیگر محصولات گلخانه ای به قطعی برقی ربط داده شده حالا رییس پارلمان بخش خصوصی تهران گرانی سیمان را ناشی از قطعی های گاز و برق می داند. هر چند سخنگوی صنعت برق می‌گوید در این مدت تنها یک درصد تولید سیمان کاهش یافته و این مقدار کاهش تولید نمی‌تواند بازار را بهم بریزد.

بازار؛ گروه انرژی: بعداز اینکه قطعی های برق عامل اصلی گرانی محصولات گلخانه ای اعلام شد، حالا نوبت به سیمان رسیده است. قیمت یک کیسه سیمان تا همین چند ماه پیش ۱۷ هزار تومان بود، حالا به ۵۰ هزار تومان رسیده است. آنگونه که مسعود خوانساری رییس پارلمان بخش خصوصی تهران دیروز در نشست هیات نمایندگان اعلام کرده از آبان کارخانه‌های سیمان کشور یا تعطیل شده‌اند و یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند.

تعطیلی که در برهه ای از زمان دلیلش قطعی گاز بوده و در برهه‌ای دیگر قطعی برق آن را به چالش کشیده است. اما سخنگوی صنعت برق خیلی این ادعاها را قبول نداشته و به بازار می‌گوید که میزان مصرف برق صنایع از ابتدای امسال نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است. به طوری که صنایع بزرگ حدود ۱۵ درصد و صنایع کوچک حدود ۵ درصد بیشتر برق مصرف کردند. رشد مصرف برق نشان میدهد که تولید سیمان و سایر صنایع کوچک از ابتدای امسال حداقل ۵ درصد بیشتر شده است.

البته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان پیشتر گفته بود که گاز صنایع سیمان از ۲۳ آذر قطع شد و تا جایگزین شدن مازوت، فرآیند طولانی شد. به گفته او، هرچند کارخانجات سیمان از موجودی کلینکر خود استفاده کردیم اما متاسفانه ناگهان برق کارخانجات هم قطع شد و عملا آسیاب کارخانه‌ها از کار افتاد و کوره‌ها غیرفعال شدند؛ به همین دلیل نتوانستیم طبق برنامه، سیمان تولید و توزیع کنیم و همین مساله باعث افزایش قیمت سیمان شده است.

کاهش یک درصدی تولید در روزهای قطعی برق
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به گفته های رییس پارلمان بخش خصوصی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده بیشتر کارخانجات سیمانی مصرفشان بیشتر شده است جدای از این در تاریخ ۲۴ دی تا ۶ بهمن که مصرف انرژی در کشور به شدت بالا رفته بود و ناچار به اعمال محدودیت هایی در روند عرضه بودیم، برق هیچ واحدی به طور کامل قطع نشد. با توجه به هماهنگی هایی که با شهرک های صنعتی و مدیران کارخانجات بزرگ و کوچک صورت گرفته بود بسیاری از واحدها تولید خود را به ساعت های غیر پیک منتقل کرده بودند.

 سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه ادعای برخی از فعالین اقتصادی مبنی بر اینکه میزان تولید سیمان به دلیل قطعی برق کاهش یافته ادعای درستی نیست، ادامه داد : توانیر تنها به مدت حدود ۱۲ روز محدودیت هایی را در عرضه برق کارخانجات سیمان اعمال کرده است. بر اساس آمار موجود در این مدت تنها یک درصد از میزان تولیدات سیمان کاسته شده است. با این اوصاف مدت زمان محدودیت ها به قدری نبوده که بتواند بازار را بهم بریزد.

این مقام مسئول در صنعت برق همچنین ادامه داد: حالا که مشکل توزیع برق حل شده چرا همچنان رشد قیمت ها ادامه دارد و بازار شرایط خوبی را ندارد. نابسامانی های بازار و اصلاح نشدن قیمت ها نشان می دهد که برخلاف آنچه ادعا می شود مشکل صنعت سیمان چیزی غیر از قطعی برق و گاز بوده است.

مشکل قطعی برق حل شده، مشکل گرانی نه
البته این اولین بار نیست که گرانی محصولی به قطعی برق در ماه گذشته ربط داده می شود. همین چند وقت پیش بود که مصطفی دارایی‌نژاد، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه به یکی از سایت های خبری گفته بود که علت جهش قیمت خیار سرمازدگی محصولات گلخانه‌ای و کمبود در بازار است و رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت گرانی خیار را سرمازدگی جالیزهای خیار در جیرفت کرمان دانسته و توضیح داده است که معمولا در زمستان جیرفت کرمان مرکز تولید خیار بوته‌ای، جالیزی و گلخانه‌ای است که سرما باعث کاهش تولید شد.

در این میان بسیاری از کشاورزان با اشاره با قطع برق و گاز گلخانه‌ها آن را عامل سرمازدگی محصولات‌شان می‌دانند اما قطع برق فقط دامن کشاورزان را نگرفته است و در هفته‌های گذشته برق بسیاری از شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها هم قطع شد.

با این وجود سخنگوی صنعت برق می گوید : بخش کشاورزی تنها ۱۶ درصد برق تولید شده در کشور را مصرف می کنند که از این میزان سهم گلخانه ها بسیار محدود است.

او با اشاره به گرانی ادامه دار دیگر محصولات گلخانه ای می گوید: لوبیا سبز قیمتش به ۳۵ هزار تومان رسیده و بهای هویج بیش از ۱۰ هزار تومان فروخته می شود. ضمن اینکه گرانی محصولاتی همچون خیار همچنان ادامه دارد. با این اوصاف نمی توان گفت که قطعی برق باعث گرانی این محصولات بوده چرا که هم اکنون مشکلی از این جهت در کشور وجود ندارد.

قیمت گذاری سیمان چطور انجام می شود؟
اما شاید برای بسیاری این سئوال پیش آید که آیا هیچ نهادی بر روند قیمت گذاری سیمان نظارت نمی کند.؟ بر اساس آنچه مسئولان سازمان حمایت اعلام کرده اند، کلیه مصالح ساختمانی و به ویژه انواع محصولات سیمان مشمول بند (ج) مصوبه شماره ۱۵۱۷۸۰ مورخ ۱۰/‌۰۶/‌۱۳۹۷ کارگروه تنظیم بازار کشور است.

بر این اساس واحدهای تولیدی مربوطه می‌توانند با رعایت ضوابط عمومی قیمت گذاری هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و نیز رعایت سودهای عمده فروشی و خرده فروشی، راساً نسبت به تعیین قیمت فروش مربوطه اقدام کنند و این سازمان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در صورت مشاهده افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها و یا دریافت شکایت، ضمن رسیدگی به موضوع، اقدام قانونی لازم را به عمل خواهند آورد.

کد خبر: ۷۴٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مرتضی موسوی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      0 0
      کاملا مشخص است دلایل گرانی های مختلف همش کار دولت است دلیلش هم اینکه می خواهد کسری بودجه را از جیب مردم حل کند