۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
تاثیر واکسن کرونای آسترازنکا روی زنان باردار چیست؟
به دنبال تایید واکسن آسترازنکا در استرالیا به سوالات مهمی پاسخ داده شد؛

تاثیر واکسن کرونای آسترازنکا روی زنان باردار چیست؟

با تایید واکسن کرونا در سازمان بهداشت جهانی و احتمال شروع توزیع آن در دنیا، سوالات زیادی در مورد این واکسن در میان مردم شنیده می شود. یکی از سوالات تاثیر واکسن روی زنان باردار و نوزادان آنها است که وزارت بهداشت استرالیا به آنها پاسخ داده است.

بازار؛ گروه بین الملل:در روز گذشته وزارت بهداشت کشور استرالیا بعد از ماه ها بررسی و مطالعه واکسن آسترازنکا را برای استفاده روی تمامی افراد بالاتر از ۱۸ سال تایید کرد و تاکید کرد این واکسن کارایی بالا و عوارض جانبی محدودی دارد.

این واکسنی است که کشور استرالیا برای مقابله با ویروس کرونا روی آن تاکید زیادی دارد و تولید در داخل کشور یک برگ برنده برای این واکسن در بازار استرالیا محسوب می شود. ولی سوالی که نه تنها در رسانه های این کشور بلکه در رسانه های دنیا پرسیده می شود این است که مزیت واکسن آسترازنکا چیست؟

وزیر بهداشت کشور استرالیا در یک مصاحبه خبری  که به دنبال تایید واکسن برگزارشده بود گفت: «این واکسن بر خلاف واکسن فایزر برای نگهداری نیازی به دمای بسیار پایین ندارد و می توان آن را به راحتی در دمای ۴ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. به دلیل همین شرایط ساده نگهداری و عدم بروز علایم منفی جانبی بعد از تزریق این واکسن، می توان واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام داد و در داروخانه ها توزیع و تزریق کرد. این درحالیست که توصیه می شود افراد بعد از دریافت واکسن فایزر حداقل ۱۵ دقیقه در محل تزریق بمانند تا در صورت بروز عوارض منفی و علایم آلرژیک از خدمات درمانی استفاده کنند. نکته دیگر این است که این واکسن را می توان در حجم های بیشتر بسته بندی کرد زیرا در صورتی که بخشی از واکسن موجود در یک شیشه به فردی تزریق شود، پزشک می تواند مابقی واکسن را در یخچال نگهدارد و بقیه را در روز بعد به بیمار دیگری تزریق کند. این ویژگی بسیار مهم و مثبت است و می تواند در هزینه بسته بندی واکسن هم صرفه جویی بالایی ایجاد کند.»

آیا سالمندان هم می توانند واکسن آسترازنکا را دریافت کنند
مساله ای که این روزها در مورد واکسن آسترازنکا وجود دارد، اعلام عدم کارایی آن روی افراد بالاتر از ۶۵ سال و توصیه برخی از کشورها به عدم تزریق واکسن به این گروه سنی است. البته بررسی های انجام شده در انگلیس نشان می دهد این واکسن کارآمد است و به همین دلیل تزریق آن ادامه دارد.وزیر بهداشت استرالیا در پاسخ به این سوال که آیا باید سالمندان این واکسن را دریافت کنند یا خیر گفت: «بررسی ها نشان داده است افراد بالاتر از ۶۵ سال که واکسن کرونای تولید آسترازنکا را دریافت می کنند، ایمنی بدنشان در برابر این ویروس افزایش چشمگیری پیدا می کند ولی این نتیجه گیری بر مبنای تعداد محدودی از افراد شرکت کننده در مطالعات حاصل شده است. در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی  شرکت آسترازنکا تعداد کمی افراد بالاتر از ۶۵ سال  شرکت کرده اند و  تعداد بسیار کمی از این افراد به کرونا مبتلا شده اند. به همین دلیل بر مبنای اطلاعات موجود نمی توان کارایی واکسن روی افراد بالاتر از ۶۵ سال را اعلام کرد. واکسن برای این گروه سنی کاملا ایمن است و اینکه فردی این واکسن را دریافت کند با واکسن دیگری دریافت کند بسته به شرایط و بیماریهای زمینه ای آنها دارد.»

وزارت بهداشت استرالیا هیچ محدوده  سنی خاصی برای دریافت این واکسن اعلام نکرد و تاکید کرد تمامی افراد بالاتر از ۱۸ سال می توانند واکسن را دریافت کنند و در مقابل کرونا ایمن شوند.

آیا زنان باردار می توانند واکسن را دریافت کنند
 تا کنون توصیه ای برای تزریق واکسن به زنان باردار یا افرادی که تصمیم به بارداری دارند ارایه نشده است ولی به گفته وزیر بهداشت استرالیا مطالعات انجام شده توسط شرکت آسترازنکا روی این گروه نشان از بی خطری این واکسن روی  جنین دارد.

وی در این مصاحبه خبری گفت: «افرادی بودند که در زمان دریافت واکسن در فازهای مطالعاتی هنوز در مورد بارداری خود اطلاع نداشتند یا اینکه در فاصله بین دو دوز تزریقی باردار شده بودند، این افراد در طول مطالعات بالینی به دقت مورد بررسی قرار گرفتند و شرایط بدنی آنها مورد مطالعه دقیق قرار گرفت. نتیجه این بررسی ها نشان داده است که تمامی زنان خوب هستند و نوزادان متولد شده هم مشکلی ندارند. برخی نیز با وجود اطلاعا از بارداری تصمیم گرفتند در این مطالعات شرکت کنند که آنها هم نشانه ای از بحران و بیماری را در این دوره و در بدن نوزادانشان گزارش نکردند. هیچ گزارشی از تاثیر واکسن روی بیماریهای دوره بارداری، یا سقط جنین منتشر نشده است. با این وجود می توان این طور ارزیابی کرد که بر مبنای اطلاعات موجود واکسن برای افراد باردار و جنین های آنها بی خطر است ولی به نظر می رسد باید مطالعات بیشتری انجام شود تا توصیه اکید برای دریافت واکسن توسط این افراد ارایه شود.»

وی تاکید کرد در شرایط  امروز بهتر است زنان باردار در معرض خطر مانند کادر درمان  واکسن را دریافت کنند ولی دریافت واکسن توسط زنان بارداری که در معرض خطر نیستند ضروری نیست.

کد خبر: ۷۴٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha