۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حادثه اسلام قلعه مسیر ترانزیت را تغییر داد؛ معرفی مرزهای جایگزین
بازار گزارش می‌دهد؛

حادثه اسلام قلعه مسیر ترانزیت را تغییر داد؛ معرفی مرزهای جایگزین

مشهد- ساعت ۱۳ روز ۲۵ بهمن‌ماه انفجار بزرگی در تأسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد که در حال حاضر این موضوع موجب اخلال درروند ترانزیت و مبادله کالا و هم‌چنین تردد مسافران از این مرز شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افغانستان شریک نخست تجاری خراسان رضوی است و این تجارت از مرز دوغارون انجام می‌شود اما همچنان مرز دوغارون با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که بر روابط تجاری دو کشور سایه انداخته است.

انفجار روز شنبه هفته جاری به دلیل حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به ده‌ها انفجار پی‌درپی و آتش‌سوزی بسیار گسترده انجامید که این انفجارها نه‌تنها خسارات بسیاری را برای شرکت‌های حمل‌ونقل بر جای گذاشته است بلکه در حال حاضر روند مبادلات تجاری را در خاک افغانستان و در گمرک اسلام قلعه با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون  در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد نقش بسیار مهمی در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت‌وآمد مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان دارد که در حال حاضر به دلیل خسارات وارده موجب سرگردانی بسیاری از خودروهای حمل بار در این گمرک شده است.

ازآنجاکه انفجارهای اخیر در گمرک اسلام قلعه زیرساخت‌های خدمات ترانزیتی و گمرکی در کشور افغانستان را از بین برده است لذا تعداد بسیاری از کامیون‌های ایرانی که در انتظار خروج از این مرز بودند در حال حاضر منتظر تعیین تکلیف برای عبور از این مرز هستند.

تردد خودروها از اسلام قلعه ممنوع است
بنا بر اظهارات منابع محلی در حال حاضر تردد خودروهای سبک و سنگین از این معبر مرزی ممنوع است اگرچه  رفت‌وآمد مسافران پیاده از گذرگاه مرزی از روز دوشنبه به روال عادی خود بازگشته است اما هم چنان اجازه خروج خودروها از طریق این گذرگاه مرزی داده نمی‌شود.

این در حالی است که فرماندار تایباد در این رابطه اعلام کرده است رفت‌وآمد ناوگان ترانزیت، حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار و کالا که به خاطر آتش‌سوزی وسیع در اسلام قلعه افغانستان دچار وقفه شده بود تا پایان هفته  در گذرگاه مرزی دوغارون به روال عادی پیشین خود بازخواهد گشت. 

مرزهای جایگزین معرفی شدند
در همین راستا ناظر گمرکات خراسان رضوی بابیان اینکه تمام تلاش مسئولان در کمترین زمان ممکن برای ساماندهی وضعیت جاری است به بازار گفت: هم‌اینک ساماندهی کامیون‌ها به‌ویژه ناوگان حمل‌ونقل سوخت متوقف در منطقه مرزی دوغارون ایران در دست اقدام قرار دارد.

امید جهان خواه در این رابطه گفت: تعدادی زیادی کامیون حامل بار و یا خالی که هنگام آتش‌سوزی اسلام قلعه، در خاک افغانستان بودند به خاطر در امان ماندن از آسیب وارد خاک ایران شده و هم‌اینک در مسیرهای جاده‌ای شهرستان تایباد به سمت دوغارون و یا در پارکینگ‌های این منطقه مرزی متوقف هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف کامیون‌های حامل بار در این نقطه مرزی و به مقصد افغانستان چه خواهد شد توضیح داد: این کامیون‌ها در صورت تقاضا و پس از اعلام وصول کالا در گمرک مرزی دوغارون می‌توانند، به سمت گذرگاه‌های مرزی «ماهی رود» در خراسان جنوبی و یا  مرز «میلک» سیستان و بلوچستان حرکت کنند.

جهان خواه تجمع خودروهای حامل بار در محدوده مرزی دوغارون را غیرمنطقی توصیف کرد و افزود: به‌منظور پیشگیری از هرگونه حادثه در تلاش هستیم تا هر چه زودتر نسبت به ساماندهی این خودروها در مرز دوغارون اقدام کنیم.

تغییر مسیر خودروها
وی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل خسارات وارده و مشکلات موجود امکان پذیرش کامیون‌های حامل بار از سوی گمرک کشور همسایه  و هم‌چنین حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به سمت گمرک مرزی دوغارون امکان‌پذیر نیست ادامه  داد: در همین راستا می‌بایست آن گروه از کالاهای صادراتی و ترانزیتی موجود در کامیون‌های هم‌اینک متوقف در گمرک مرزی دوغارون نیز که مالکانشان انصراف از ادامه مسیر را در سامانه‌های ذی‌ربط ثبت و اعلام کنند، پس از انجام روال اداری به مبادی‌ای که در آنجا بارگیری شده بودند برگشت داده خواهند شد. 

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: همچنین مالکان آن گروه از کالاهای صادراتی که خواهان تغییر مرز عبوری کامیون‌های حامل هستند می‌توانند با ثبت درخواست خود در«سامانه جامع امور گمرکی» و هماهنگی با گمرک مبدأ، مرز مقصد جدید خود را انتخاب کنند. 

تعدادی زیادی کامیون حامل بار و یا خالی که هنگام آتش‌سوزی اسلام قلعه، در خاک افغانستان بودند به خاطر در امان ماندن از آسیب وارد خاک ایران شده و هم‌اینک در مسیرهای جاده‌ای شهرستان تایباد به سمت دوغارون و یا در پارکینگ‌های این منطقه مرزی متوقف هستند

وی تأکید کرد: در این راستا ضرورت دارد با توجه به حجم بالای رفت‌وآمد کامیون‌های حامل بار صادراتی، ترانزیتی و همچنین انواع مشتقات نفتی از طریق این گذرگاه مرزی زمینی، اقدامی ویژه و فوری از سوی مراجع ذی‌ربط کشوری برای ارتقاء سطح و تجهیز امکانات ایمنی در مرز دوغارون صورت گیرد.

انسداد مرز رود ماهی ریشه ازدحام در دوغارون
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه ترانزیت برای خراسان رضوی اشتغال و درآمد ایجاد می‌کند و در همین راستا کمیته همکاری‌های اقتصادی مشترک بین ایران و افغانستان تشکیل‌شده است و این کمیته به‌صورت دائم مشکلات تجاری بین دو کشور را رصد می‌کند.

محمود سیادت به خبرنگاران گفت: دوغارون نقطه اصلی ورود به افغانستان از سمت ایران است که منطقه ویژه اقتصادی را در اختیار دارد و مسیر اصلی ترانزیتی افغانستان نیز به شمار می‌رود.

رئیس هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی ادامه داد: ازآنجاکه  مرز«ماهی رود» به‌عنوان  مرز رسمی دیگر کشور ایران با افغانستان در استان خراسان جنوبی از سوی این کشور مسدود شده بود لذا حجم زیادی از کالاهای صادراتی و ترانزیتی به سمت دوغارون هدایت و منجر به انباشت کالا و ایجاد صفوف طولانی از کامیون‌ها شد.

وی در خصوص ازدحام بیش‌ازحد خودروهای حامل سوخت در اسلام قلعه عنوان کرد: علت صفوف طولانی کامیون‌ها، افزایش صادرات گاز مایع و سوخت از ایران به سمت افغانستان طی یک سال گذشته است.

وی اظهار داشت: دوغارون یکی از مهم‌ترین نقاط مرزی مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان است که درواقع مرز دیپلماسی دو کشور به شمار می‌رود. از سوی دیگر دوغارون به شهر هرات که مرکز فرهنگی، انبار کالا و یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری افغانستان به شمار می‌رود نیز نزدیک است.

سیادت اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط ویژه اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، صدور کالا از خراسان رضوی به سمت افغانستان افزایش فراوان ای داشت و به نظر می‌رسد کالا به‌قصد انبار شدن از مرز خارج می‌شد.

تجمع خودرو ها در دوغارون
انسداد مرز خراسان رضوی و گمرک اسلام قلعه در حال حاضر موجب تجمع و انتظار افزون بر دو هزار کامیون در نقطه صفر مرزی در خراسان رضوی شده است که در این راستا بسیاری از مسئولان و شرکت‌های حمل‌ونقل بر این باورند که باید هر چه زودتر این منطقه از این تعداد خودروی باری تخلیه شود.

اگرچه تا پیش‌ازاین مرز «ماهی رود» در شهرستان سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل کمبود امکانات کمتر مورد استقبال تجار قرار داشت و لذا همین موضوع موجب ایجاد ترافیک در دوغارون واقع در خراسان رضوی شده بود اما به نظر می‌رسد در حال حاضر برای انتقال بارهای ترانزیتی تا آرام گرفتن و بازگشایی مسیر خراسان رضوی به افغانستان راهکار دیگری به‌جز عبور از مرز ماهی رود در خراسان رضوی نیست.

کد خبر: ۷۴٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha