۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
 شورای مشترک ایران و تونس برای حل مشکلات اقتصادی تاسیس می‌شود
در دیدار سفیر تونس در تهران با غلامحسین شافعی مطرح شد؛

شورای مشترک ایران و تونس برای حل مشکلات اقتصادی تاسیس می‌شود

شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار سمیر المنصر سفیر تونس در تهران گفت: متأسفانه به‌رغم ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی که بین دو کشور وجود دارد، حجم روابط اقتصادی ناچیز است؛ بنابراین اولین قدم برای توسعه روابط پاسخ به این سؤال است که چرا باو جود این همه ظرفیت، روابط اقتصادی ایران و تونس متناسب با روابط سیاسی مطلوب نیست؟

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بررسی ظرفیت‌های تجاری و راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و تونس، محور اصلی برگزار دیدار سمیر المنصر، سفیر تونس در تهران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بود.

شافعی در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی موجود بین ایران و تونس و پیشینه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استراتژیک دو کشور، نقش مهمی در توسعه روابط ایران و تونس ایفا می‌کند. به‌طوری‌که تونس دروازه‌ ایران برای ورود به کشورهای اروپایی است.

او معتقد است: متأسفانه به‌رغم ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی که بین دو کشور وجود دارد، حجم روابط اقتصادی ناچیز است؛ بنابراین اولین قدم برای توسعه روابط پاسخ به این سؤال است که چرا باوجوداین همه ظرفیت، روابط اقتصادی ایران و تونس متناسب با روابط سیاسی، مطلوب نیست؟

شافعی اعمال تحریم‌ها علیه ایران را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش روابط اقتصادی ایران و تونس ظرف سال‌های گذشته اعلام کرد و به تشریح مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور پرداخت.

رئیس اتاق ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور، علاوه بر روابط دوجانبه، ضرورت توسعه روابط چندجانبه را نیز موردتوجه قرارداد.

در همین زمینه او خدمات فنی و مهندسی، صنایع کوچک و متوسط، نفت و گاز و پتروشیمی را به‌عنوان مهم‌ترین زمینه‌های همکاری و تبادل اطلاعات میان ایران و تونس اعلام کرد.

سفیر تونس در تهران هم بابیان اینکه به‌رغم بالابود روابط سیاسی و تاریخی، اما روابط اقتصادی دو کشور رضایت‌بخش نیست، تأکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور، تونس می‌تواند دروازه ورود کالاها و خدمات ایران به آفریقا باشد.

او بر ضرورت تقویت ارتباط بین اتاق‌های بازرگانی ایران و تونس تأکید کرد.

به گفته سمیر المنصر، تبلیغات منفی شکل‌گرفته در رسانه‌ها علیه ایران باعث شده تا به‌رغم تمایل قبلی فعالان اقتصادی تونس برای توسعه همکاری‌ها با ایران، اما این هدف عملیاتی نشود.

سفیر تونس در تهران، مسافت طولانی ایران و تونس و همچنین مشکلات مالی ناشی از تحریم‌ها را دیگر عامل کاهش روابط اقتصادی ایران و تونس اعلام کرد.

او همچنین پروژه بازسازی لیبی و ورود ایران به این کشور از طریق تونس را یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک ایران و تونس اعلام کرد.

در همین راستا شافعی، رئیس اتاق ایران تشکیل شرکت‌های مشترک با تونس را راهکار عملیاتی شدن این هدف دانست و پیشنهاد داد تا به‌منظور حل مشکلات موجود، شورای مشترک بازرگانی ایران و تونس تشکیل شود که مورد استقبال سمیرالمنصر قرار گرفت و مقرر شد تا طرفین، نمایندگان خود را برای حضور در این شورا هرچه سریع‌تر معرفی کنند.

کد خبر: ۷۴٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha